خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

انتقاد از عدم لایروبی سیل بندها در کن/ بعد از باران نیم‌ساعته‌، ۲۵۰ کامیون خاک و نخاله از روستا خارج کردیم

انتقاد از عدم لایروبی سیل بندها در کن/ بعد از باران نیم‌ساعته‌، ۲۵۰ کامیون خاک و نخاله از روستا خارج کردیم
کد خبر : ۱۵۰۲۰۸۰

در بخش کن به هر سیل‌بندی که سر بزنید، می‌بینید که لایروبی صورت نگرفته است و به همین دلیل در ماه‌های اخیر در منطقه سیل جاری شد و باعث شد راه چندین روستا بسته شود.بعد از باران نیم‌ساعته‌ای که در چند ماهه گذشته داشتیم ۲۵۰ کامیون خاک و نخاله از روستا خارج کردیم. ما تقاضایمان این است که سیل بندها لایروبی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهر تهران دارای سه بخش مرکزی، آفتاب و کن است که هر کدام از این بخش‌ها، روستاها و آبادی‌هایی را در نزدیکی شهر تهران شامل می‌شوند. از گذشته‌های دور این روستاها به دلیل نزدیکی به شهر تهران مورد غفلت قرار گرفته و گاهی اوقات نیز این روستاها به نقطه‌های جمعیتی تبدیل شده‌اند که کم کم به شهر تهران افزوده شده و امروز بخشی از مناطق شهری تهران هستند مانند ده پونک و ده ونک.درخصوص مشکلات روستاهای اطراف شهر تهران با دو بخشدار بخش مرکزی و کن گفتگو کردیم که در ادامه این گزارش آمده است.

«حمید علمشاهی» بخشدار مرکزی تهران درباره مشکلات بخش از شهر تهران گفت: روستاهای بخش مرکزی شهر تهران از ۵ روستا تشکیل شده است که از جنوب شرق تهران تا شمال شرق تهران هستند و اکثر روستاها قدمت ۳۰۰ یا ۴۰۰ ساله دارند.متاسفانه با توجه به اینکه در حریم شهر تهران واقع شده‌اند، شهرداری تهران در مدیریت‌های گذشته اجازه هیچ نوع خدماتی به آن‌ها نداده بود. با اقداماتی که در دولت سیزدهم انجام شد بعد از چندین سال متوالی حالت روستاها تثبیت شد. یکی از معضلات این روستاها طرح هادی بود که با توجه به اینکه این روستاها در حریم شهر تهران قرار دارند،مدیریت‌های گذشته شهری اجازه نمی‌داد این‌ها از طرح هادی و امکانات آن برخوردار شوند.

بخشدار مرکزی تهران با بیان اینکه شهرداری مناطق ۴، ۱۵ و ۱۳ با روستاهای ما در ارتباط هستند، تصریح کرد: طرح هادی شناسنامه روستا است و روستا را قانونمند و ضابطه‌مند می‌کند. در گذشته ده پونک و ده ونک به شهر تهران افزوده شده و تبدیل به یک نقطه جمعیتی و بخشی از شهر شده است و ناخودآگاه روستا نابود شد و تنفس‌گاه تهران از بین رفت. در حالی که اگر ماهیت آن را حفظ می‌کردیم و شاکله روستا حفظ می‌شد، الان هم آن تنفس‌گاه برای ما مانده بود و بافت سنتی و قدیمی روستا محفوظ می‌ماند. در روستاهای بخش مرکزی نیز همینطور است، اگر طرح هادی بیاید آن‌ها ضابطه‌مند می‌شوند.

علمشاهی با تاکید براینکه طرح هادی یک ضابطه است و اجازه گسترش نمی‌دهد و بافت محیط زیست خود را حفظ می‌کند، خاطرنشان کرد: این طرح از منابع طبیعی محیط زیست حفاظت می‌کند درختکاری محفوظ می‌ماند و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند و باعث می‌شوند، بافت روستایی در روستا حفظ شده و مانع گسترش شهر شوند. طرح هادی مانند طرح تفصیلی برای شهرها می‌ماند و یک نقشه راه برای روستاهاست. اما وقتی بی‌ضابطه و بدون قانون باشد و شهرداری مدعی باشد که منطقه متعلق به آن و از طرف دیگر دهیاری بگوید اینجا روستاست، کش وقوس‌هایی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات نیز عدم وجود قانون باعث می‌شود مردم راه خلاف قانون را بروند و با گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه می‌شویم.

تدوین طرح هادی باعث تثبت روستاها در بخش مرکزی تهران شد

وی ادامه داد: البته از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم هیچ گونه ساخت و ساز غیرمجازی نداریم. قبل از آن در برخی از روستاها این اتفاق می‌افتد، چراکه ضابطه‌ای وجود نداشته است. مدیریت‌های گذشته شهری باید صیانت می‌کردند، اما نکرده بودند و در برخی از نقاط ساخت و ساز غیرمجاز اتفاق افتاده بود، اما در دولت سیزدهم طرح هادی برای روستا تصویب شد و در روستاهای ما مانند روستای مسگرآباد طرح هادی آمده است و باعث شد روستا تثبیت شود. مردم دوست دارند، ساخت و ساز و تغییر و تحول ضابطه‌مند داشته باشند. مردم به دنبال این هستند که از قانون پیروی کنند. اما وقتی قانون و ضابطه نباشد، فردی که به دنبال این است که حقی را بگیرد وقتی می‌بنید قانون برای او راهی نگذاشته است، مجبور می‌شود از راه غیرقانونی برود.

بخشدار مرکزی تهران درباره حضور اتباع سایر کشورها در روستاهای این بخش گفت: در روستاهای بخش مرکزی تهران در برخی از حوزه‌ها این اتفاق افتاده و اتباع حضور دارند و ساکن شده‌اند. البته در روستاهایی که کارگاه دارند، حضور اتباع بیشتر است و این افراد مشغول به کار بوده و اشتغال دارند، اما به هر حال این موضوع باید سر و سامان پیدا کند. یک ساماندهی و سرشماری کلی باید صورت بگیرد. در روستاهای ما البته حضور اتباع سایر کشورها افزایش چشمگیری نداشته‌ است.

دامداری‌ها در سالیان گذشته ساماندهی نشده و از بین رفته است

وی با اشاره به اشتغال مردم روستا در بخش مرکزی تهران گفت: در روستای مسگر آباد اکثر افراد در کارگاه‌های مبل و صنایع کوچک فعالیت می‌کنند و اجازه کشاورزی داده نشده است، یکی از مهمترین مسائل ما این بود که در گذشته اینجا مردم باغدار بودند و کشاورزی می‌کردند اما در سنوات گذشته متاسفانه شهرداری‌ها اجازه آن را ندادند. در روستای تلو، سرخه‌حصار و روستای همه سین چنین وضعیتی بود. در مسگرآباد نیز بزرگترین عشایر استان تهران زندگی می‌کردند، اما متاسفانه با توجه به اینکه در حریم شهر تهران بوده است در سالیان قبل دامداری‌ها از بین رفته و اجازه دامداری دیگر ندادند و دامداری‌ها ساماندهی پیدا نکردند و شغل‌شان را از دست دادند. در صورتی که اگر باغداری و کشاورزی را در روستاها ترویج می‌دادیم، هم محیط زیست حفاظت می‌شد و هم از تنفس‌گاه‌های تهران حفاظت می‌شد.

بخشدار مرکزی تهران درباره ساخت و ساز غیرمجاز و حضور ویلاسازان در این منطقه تصریح کرد: با توجه به اینکه روستاهای بخش مرکزی تهران اکثرا در منطقه کوهستانی و در فضای گردشگری هستند، قیمت زمین در این مناطق کمی بالاست و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم مهاجرت معکوس به سمت روستاهای بخش مرکزی داشته‌ایم. روستاهای ما یا خیلی کوچک است و محدوده طرح هادی بسیار کم است و زمینی وجود ندارد و یا اگر باشد در محدوده شهر تهران است و درحریم شهر تهران اجازه ساخت و ساز هم داده نمی‌شود. البته ساکنان روستای پلو در زمانی که بلاتکلیف بود به  به تهران مهاجرت کردند. در سرخه‌حصار، مسگرآباد و… نیز شرایط به همینگونه است.

ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای بخش مرکزی صفر شده است

وی درباره ارائه خدمات در این روستاها گفت: این روستاها نزدیک به تهران و چسبیده به آن هستند و بنابراین از خدمات درمانی تهران استفاده می‌کنند و برایشان این خدمات فراهم است. در سایر بخش‌های شهرستان‌های تهران نیز همینطور است، اما ما در اینجا پایگاه بهداشت و مراکز بهداشت را فعال کردیم. با فعال شدن پایگاه‌های بهداشت در روستاها وضعیت بهداشت محیط و بهداشت در آنجا رصد می‌شود، اما مهمترین موضوع همین طرح هادی است که مردم از اجرای طرح هادی خوشحال هستند. در تلو بعد از ۴۵ سال طرح هادی امسال اجرا شد. همچنین در سرخه‌حصار و مسگر آباد این اتفاق افتاده است. وقتی ما به مردم خدمات می‌دهیم و مشکلات مردم را مرتفع می‌کنیم مردم نیز در همه عرصه‌ها مشارکت خواهند داشت.

بخشدار مرکزی تهران درباره حریم تهران گفت: ما به صیانت از حریم شهر تهران کمک می‌کنیم این حریم متعلق به آیندگان است و ما به عنوان نمایندگان دولت تلاش می‌کنیم که از حریم شهر تهران صیانت شود. همین که ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای بخش مرکزی صفر شده است، نشان دهنده این است که عزم ما براین بوده که از حریم شهر تهران صیانت شود.

بخش کن در یکی از خوش آب و هوا‌ترین مناطق تهران واقع شده است و اگرچه در گذشته اهالی این منطقه با مشکلات زیادی به ویژه در خصوص کشاورزی و باغداری مواجه بودند، اما به گفته بخشدار این منطقه در حال حاضر روستاهای بخش کن از روستاهای برخوردار بوده و مشکلات این روستاها تا حدود زیادی رفع شده است. البته هنوز هم بخشی از مشکلات به ویژه درخصوص حریم و بودجه‌ای که در این زمینه از سوی شهرداری در نظر گرفته می‌شود، وجود دارد و بخشدار این منطقه معتقد است که باید این بودجه به عدالت برای همه روستاها در نظر گرفته شود.

«مرتضی محمدنژاد» بخشدار بخش کن نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت روستاهای کن گفت: ما جزو روستاهای برخوردار هستیم و ارزش افزوده‌ای که در دولت سیزدهم به حساب دهیاری‌ها وارد شد، مشکلات بسیاری را رفع کرده است. روستاهای منطقه کن سنگفرش شده و تجهیزات عمرانی و ماشین آلات خریداری شده و وضعیت ما خوب است و مشکلی وجود ندارد.

وی درباره اجرای طرح هادی در روستاهای بخش کن گفت: ما طرح هادی را پیشنهاد داده‌ایم، البته طرح هادی در اختیار ما نیست، بلکه در وزارت مسکن و راه و شهرسازی باید مصوب شود و مکاتباتی در این خصوص شده و همه این موارد در حال پیگیری است. برای هر روستا هر ده سال یک بار باید طرح هادی تدوین و طرح‌های گذشته بازبینی شود، اما در روستاها گاها اجرا نشده و حتی برخی روستاها ۱۳یا ۱۴ سال است که طرح هادی آن‌ها مورد بازبینی قرار نگرفته است و ما پیگیر هستیم که این روستاها که ۴ الی ۵ سال هم از زمان بازبینی طرح هادی‌شان گذشته را مورد بازبینی قرار دهیم.

بخشدار بخش کن با بیان اینکه منطقه کن ۱۳ روستا دارد، درباره وضعیت مهاجرت در این مناطق گفت: باتوجه به اینکه باغاتی در این روستاها وجود دارد و کارگران برای کار به این باغات می‌آیند عموما تعدادی از آن‌ها ممکن است از اتباع باشند، از همین رو با نیروی انتظامی درخصوص کنترل این اتباع جلساتی برگزار شده است. اگر این اتباع غیرمجاز باشند دستگیر و ترد می‌شوند و برابر دستورالعمل‌های ابلاغی رفتار خواهد شد. البته در سطح روستاها این افراد دیده می‌شوند و اغلب کارگران باغات هستند.

با جدیت پیگیر هستیم تا ساخت و ساز غیرمجاز در روستاها انجام نشود

محمدنژاد درباره ساخت و سازهای غیر مجاز گفت: دستورالعملی از دفتر بازرسی استانداری درخصوص املاکی که سند ۶ دانگ ندارند به ما ابلاغ شده است که براساس قانون برای این املاک پروانه ساخت صادر نشود و بر همین مبنا ما اقدام کرده‌ایم و به دلیل نظارت‌هایی که صورت می‌گیرد ما نسبت به این موضوع مشکل نداریم و با جدیت پیگیری می‌کنیم که تخلف ساختمانی در روستاهای بخش کن صورت نگیرد. همچنین برای ساختمانی که پروانه ساخت ندارد، اجازه ساخت نمی‌دهیم.

وی درباره حریم شهر تهران و روستاهای اطراف آن گفت: براساس قانون تقسیمات کشوری مدیریت داخل روستاها با بخشداری است و خارج از روستاها که حریم روستا یا شهر تهران می‌شود با اداره کل حریم شهر تهران اداره می‌شود. درخصوص حرائم مشکلاتی از گذشته وجود داشته است که جلساتی در همین رابطه برگزار شده و رفع شده است. البته یکی از موضوعاتی که در این خصوص مطرح است این است که بودجه‌ای که شهرداری بابت آبادانی حریم می‌گیرد به عدالت تقسیم شود به این معنی که اکثر این بودجه فقط در یک روستا یا دو روستا هزینه نشود و همه روستاها از آن برخوردار شوند. این موضوع یکی از موضوعاتی بود که ما با شهرداری منطقه ۲۲ مطرح کرده‌ایم و معتقدیم اگر بودجه‌ای برای حریم روستاها مصوب شده است در ابتدا نیازسنجی صورت گرفته و بعد برای اجرای آن با بخشداری هماهنگی لازم انجام شود، تا ناعدالتی صورت نگیرد. البته شهرداری‌ها در خصوص حرائم روستاها به شدت زحمت می‌کشند و مراقبت می‌کنند تا خارج از حریم روستا ساخت و ساز صورت نگیرد. در شهرداری منطقه ۵ که یکی دیگر از شهرداری‌هایی است که ما با آن‌ها کار می‌کنیم این مشکل وجود ندارد و آن‌ها لیستی را از ما درخواست کردند تا براساس آن لیست بودجه حرائم را تخصیص دهند.

بخشدار کن در پاسخ به این سوال که آیا برای کشاورزی در این منطقه با مشکل آب مواجه هستند؟ گفت: برای کشاورزی، روستاییان مخزن آب دارند و در فصل پاییز و زمستان این مخازن از طریق بارش‌هایی که در این منطقه صورت می‌گیرد پر می‌شود و از این آب برای آبیاری باغات استفاده کرده و به هیچ عنوان از آب شهری برای آبیاری باغات استفاده نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه عدم لایروبی سیل بندها باعث وقوع سیل در منطقه کن می‌شود، گفت: در بالادست هر روستایی ما سیل بند ایجاد کرده‌ایم تا در موقع بارش جلوی سیل گرفته شود و از سرعت آب کاسته شود. اما متاسفانه این سیل بندها باید هر چند سال یک بار لایروبی شود که این اتفاق نیفتاده است و شرکت آب منطقه‌ای با نظارت منابع طبیعی این کار را انجام نداده است. در بخش کن به هر سیل‌بندی که سر بزنید می‌بینید که لایروبی صورت نگرفته است و به همین دلیل در ماه های اخیر در منطقه سیل جاری شد و باعث شد راه چندین روستا بسته شود.

او افزود: در همین چند ماه گذشته یک باران نیم‌ساعته داشتیم که به دلیل اینکه سیل بندها پر بود، آب به راحتی جاری شد و ما مشکل پیدا کردیم و بعد از آن ۲۵۰ کامیون خاک و نخاله از روستا خارج کردیم. ما تقاضایمان این است که این سیل بندها لایروبی شود. در این خصوص نیز مکاتباتی با منابع طبیعی و آب منطقه‌ای داشته‌ایم تا این کار را انجام دهند تا ما بتوانیم از بروز بحران‌های احتمالی پیشگیری کنیم. البته ما در روستاها، قانونی داریم مبنی بر ساماندهی آب‌های مشرف به روستا و دهیاران می‌توانند رودخانه‌های اطراف روستا را لایروبی کنند و باعث پیشگیری از وقوع بحران شوند اما وظیفه اصلی این کار درخصوص سیل بندها با آب منطقه و با نظارت منابع طبیعی است که انجام نشده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز