خبرگزاری کار ایران

خارجی های تاریخ دربی

از آلن ویتل تا دیدیه اندونگ/بازیکنان جدید الورود به لیست خارجی ها

از آلن ویتل تا دیدیه اندونگ/بازیکنان جدید الورود به لیست خارجی ها
کد خبر : ۱۵۳۳۳۶۶

شهرآورد 104 در حالی چهارشنبه شب برگزار می‌شود که بازیکنان جدید خارجی فعال در هر دو تیم قرار است اولین تجربه خود را در دربی شهر تهران داشته باشند تا به لیست بلند بالای خارجی های دربی اضافه بشوند.

به گزارش ایلنا، استقلال و پرسپولیس در حالی چهارشنبه دربی 104 را برگزار می‌کنند که به نظر می‌رسد در این دربی هم بازیکنان خارجی دو تیم نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

آبی‌پوشان پایتخت در شرایطی لیگ بیست و چهارم را آغاز کرده‌اند که گوستاوو بلانکو آرژانتینی، رافائل سیلوا برزیلی و جلال‌الدین ماشاریپوف ازبک، خارجی‌های فصل قبل استقلال بودند که در این تیم ماندند و گائل کاکوتا کنگویی و دیدیه اندونگ گابنی به جمع آبی‌پوشان اضافه شدند.

اما در پرسپولیس، الکسیس گندوز الجزایری، جای علیرضا بیرانوند را درون دروازه گرفت و ایوب العملود مراکشی هم برای دفاع راست جذب شد. در خط حمله هم لوکاس ژوائو از آنگولا به خدمت گرفته شد که به همراه گئورگی گولسیانی، مدافع گرجستانی قرمزها و اوستون اورونوف ازبک، پنج بازیکن خارجی پرسپولیس را در این فصل تشکیل می‌دهند.

نکته‌ای که در خصوص بازیکنان خارجی سرخابی‌ها وجود دارد، این است که با توجه به بازی‌های قبل، به نظر می‌رسد سیلوا، ماشاریپوف و اندونگ، جزو نفرات اصلی نکونام باشند و اگر اندونگ برابر پرسپولیس به میدان برود، جزو بازیکنان دربی اولی لقب خواهد گرفت ولی کاکوتا و بلانکو مصدوم هستند که بازی کردن کاکوتا در هاله‌ای از ابهام است و بلانکو هم غایب احتمالی دربی خواهد بود.

در سمت مقابل هم، گندوز و گولسیانی، جزو نفرات اصلی پرسپولیس هستند. گندوز اگرچه اولین دربی خود را تجربه خواهد کرد ولی در این مدت توانسته نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند و گولسیانی هم که سابقه زدن دو گل در دربی 99 را دارد، در این مدت توانسته اعتماد هواداران پرسپولیس را بدست بیاورد. ژوائو هم اگر چه در دقایقی که در دو بازی اخیر به میدان آمده، مؤثر نشان داده ولی به نظر می‌رسد در دربی هم در نیمه‌دوم به میدان بیاید و حضور در این بازی را برای اولین‌بار تجربه کند.

نگرانی سرخ‌ها در آستانه دربی معطوف به العملود است که در بازی با آلومینیوم غایب بود و اورونوف ستاره تیم‌شان که در پایان نیمه‌اول بازی قبل، از بازی خارج شد. این دو بازیکن آسیب‌دیده همچنان زیر نظر پزشک هستند و اگر به دربی نرسند، پرسپولیس متضرر خواهد شد.

در تاریخ دربی، تاکنون 64 بازیکن خارجی به میدان رفته‌اند که تعدادی از آنها بسیار تأثیرگذار بوده‌اند. آلن ویتل مهاجم انگلیسی پرسپولیس در دهه 50 شمسی، نخستین بازیکن خارجی بود که در دربی 21 به میدان رفت. عیسی ترائوره مهاجم اهل مالی قرمزها در سال 1382 هم اولین بازیکن خارجی بود که در دربی 55 موفق به گلزنی شد. همچنین بشار رسن هافبک عراقی سابق پرسپولیس، با حضور در هفت دربی و زدن دو گل، بیشترین بازی را در بین خارجی‌ها داشته و چهره‌ای شاخص بوده است.

در تاریخ دربی، چهار دروازه‌بان خارجی بازی کردند که جونیور نیلسون کوریا سنگربان برزیلی پرسپولیس، طولانی‌ترین زمان گل نخوردن متوالی را در تاریخ دربی دارد و 405 دقیقه دروازه‌اش را بسته نگه داشت. این سنگربان در جریان چهار تساوی بدون گل پیاپی در لیگ‌های دوازدهم و سیزدهم از دروازه پرسپولیس محافظت کرد و بالاخره در دقیقه 45 دربی رفت لیگ چهاردهم تنها گلش را دریافت کرد. گفتنی است هوار ملامحمد هافبک عراقی و الونگ الونگ هافبک کامرونی، بازیکنانی هستند که سابقه بازی در هر دو تیم پرسپولیس و استقلال و بازی در دربی را دارند.

در این میان، ایمون زاید مهم‌ترین خارجی دربی بوده که به عنوان یک بازیکن ناشناخته در دربی برگشت لیگ یازدهم به میدان آمد و ظرف 10 دقیقه با هت‌تریک خود برتری تاریخی سرخپوشان را رقم زد. این بازیکن ایرلندی-لیبیایی بین بازیکنان خارجی رکورددار بیشترین گل زده است. ضمن اینکه جری بنگستون مهاجم هندوراسی پرسپولیس هم یکی دیگر از گلزنان خارجی دربی بوده که در دربی 82، گل تساوی سرخ‌ها را در دقیقه 96 وارد دروازه آبی‌ها کرد.

استقلال هم بازیکنان خارجی سرشناسی داشته است، مثل جی‌لوید ساموئل مدافع انگلیسی که در چهار دربی برای استقلال بازی کرد و در این چهار مسابقه دروازه آبی‌ها بسته ماند. هروویه میلیچ دفاع چپ کروات نیز نمایش درخشانی در دربی جام حذفی فصل 99-1398 داشت که هر دو پاس گل استقلال را داد و بازی را به وقت اضافه کشاند و در نهایت در ضربات پنالتی که یکی از پنالتی‌ها توسط ملیچ به گل تبدیل شد، استقلال موفق به صعود به مرحله بعد شد.

ضمن اینکه فابیو جانواریو هافبک برزیلی استقلال هم با حضور در پنج دربی، بین بازیکنان خارجی این تیم رکورددار است. با این حال، تا بیش از 50 سال، استقلال فاقد گلزن خارجی در دربی بود تا اینکه این طلسم در دربی رفت لیگ بیست‌ویکم توسط رودی ژستد شکسته شد و این مهاجم فرانسوی–بنینی، اولین گلزن خارجی استقلال لقب گرفت که در دربی 98 گلزنی کرد. پس از او هم یامگا در دربی رفت فصل گذشته در دقیقه 97 از روی نقطه پنالتی برای استقلال گلزنی کرد تا دومین گلزن خارجی آبی‌ها در دربی باشد و همچنین با توجه به دربی قبلی که بدون گل مساوی شد، آخرین گلزن دربی هم باشد و حالا باید دید بازیکن خارجی جدیدی روی دست او بلند می‌شود یا خیر.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز