خبرگزاری کار ایران

استقلال در مسیر تیم های دیگر

اتوبوس های اختصاصی که سرنوشتی جز فروش نداشتند

اتوبوس های اختصاصی که سرنوشتی جز فروش نداشتند
کد خبر : ۱۶۰۸۴۶۰

باشگاه استقلال در جدیدترین اقدام خود با دستور مدیریت هلدینگ خلیج فارس اقدام به خریداری یک اتوبوس اختصاصی کردند، اتفاقی که در سالیان گذشته نیز باشگاه هایی نظیر پرسپولیس و تراکتور انجام دادند.

به گزارش ایلنا، رونمایی اخیر باشگاه استقلال از اتوبوس اختصاصی جدید خود، بار دیگر موضوع اتوبوس‌های ویژه تیم‌های فوتبال و سرنوشت آنها را به کانون توجهات کشاند. این اقدام که به دنبال صعود استقلال به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ نخبگان آسیا و با دستور مساعد مدیرعامل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، محمد شریعتمداری، به عنوان پاداش صعود صورت گرفت، نشان از تلاش برای ارتقای زیرساخت‌های باشگاه و رفاه بیشتر بازیکنان دارد.

اما آیا این اتوبوس، سرنوشتی مشابه برخی دیگر از اتوبوس‌های اختصاصی در فوتبال ایران نخواهد داشت؟ مرور تاریخچه این اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه اختصاصی تیم‌هایی که از آنها بهره‌مند بوده‌اند، می‌تواند در درک بهتر ابعاد مختلف این موضوع و چالش‌های پیش رو، مؤثر باشد.

 

پرسپولیس؛ از تجمل تا خطوط بین شهری

باشگاه پرسپولیس، رقیب دیرینه استقلال نیز چند سال پیش در راستای حرفه‌ای‌سازی خود، اقدام به تهیه اتوبوس اختصاصی کرد. این اتوبوس که حاصل همکاری با یک شرکت خودروسازی بود، امکانات رفاهی قابل توجهی را برای بازیکنان فراهم می‌کرد و در سفرهای داخلی و ترانزیتی فرودگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با این حال، مشکلات مالی گریبانگیر این باشگاه شد و شایعاتی مبنی بر فروش اتوبوس به گوش می‌رسید. اگرچه مسئولان باشگاه در ابتدا این شایعات را تکذیب کردند، اما انتشار تصویری از این اتوبوس در ترمینال تبریز، پرده از واقعیت برداشت. این اتوبوس توسط یک هوادار تبریزی خریداری شده و در خط مسافربری تبریز-میانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این اتفاق، تلنگری بود بر مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس و فشارهای ناشی از بدهی‌ها و مطالبات معوقه. این موضوع نشان داد که حتی نمادهای تجمل و ثروت، در صورت عدم مدیریت صحیح مالی، می‌توانند به سادگی از دست بروند و سرنوشتی غیرمنتظره پیدا کنند.

علاوه بر اتوبوس، باشگاه پرسپولیس تجربه استفاده از هواپیماهای اختصاصی را نیز داشته است. در سال ۱۳۹۲، این باشگاه با یک شرکت هواپیمایی قراردادی منعقد کرد و از هواپیمای اختصاصی تحت این قرارداد بهره‌مند شد، اما این همکاری در نهایت به فسخ قرارداد انجامید.

تلاش دیگری در سال گذشته برای تهیه هواپیمای اختصاصی صورت گرفت. این هواپیما که از سری MD-83 شرکت بوئینگ بود و با رنگ قرمز و لوگوی پرسپولیس تزئین شده بود، برای سفرهای خارج از خانه در لیگ قهرمانان آسیا مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با این حال، این هواپیما نیز دیری نپایید که از مدار خارج شد. این تجربه نشان می‌دهد دستیابی به امکانات ویژه، بدون پشتوانه مالی قوی و برنامه‌ریزی دقیق، نمی‌تواند تضمین‌کننده تداوم بهره‌مندی از آنها باشد.

 

پیکان؛ میراث ایران‌خودرو

باشگاه پیکان تهران، به عنوان یکی از باشگاه‌های ریشه‌دار و دارای امکانات سخت‌افزاری، از اتوبوس اختصاصی بهره‌مند بوده است. با توجه به مالکیت شرکت ایران‌خودرو بر این باشگاه، این موضوع چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. با این حال، سقوط این تیم به لیگ دسته اول، نشان داد که صرف داشتن امکانات سخت‌افزاری، نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت ورزشی باشد.

 

سپاهان؛ حرفه‌ای‌ترین تیم

باشگاه سپاهان اصفهان که در سالیان اخیر با اتکا به پشتوانه مالی شرکت فولاد مبارکه، توانسته اصول حرفه‌ای و استاندارد باشگاه‌داری را به عمل بیاورد، سال‌هاست که از اتوبوس اختصاصی خود استفاده می‌کند و در تمام سفرها از این وسیله حمل و نقل بهره می‌برد. این تداوم در استفاده، نشان‌دهنده ثبات مالی و برنامه‌ریزی بلندمدت در این باشگاه است.

 

مس رفسنجان؛ طراحی مدرن

باشگاه مس رفسنجان نیز ابتدای سال‌جاری با رونمایی از طراحی جدید اتوبوس خود برای فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲، نشان داد که به ظاهر و رفاه بازیکنان خود توجه دارد. البته دو تیم صنعتی دیگر یعنی چادرملو و گل‌گهر سیرجان نیز از اتوبوس اختصاصی استفاده می‌کنند.

 

تی‌تی‌ها هم اتوبوس اختصاصی داشتند

 در طول این سال‌ها، هواداران پرشور تراکتور خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده‌اند، اما در میان این خاطرات، «اتوبوس خاطره‌انگیز» همواره به عنوان نمادی از دوران طلایی باشگاه، در ذهن‌ها باقی مانده است. این اتوبوس، برای بازیکنان قدیمی تراکتور یادآور روزهای پرشور و نوستالژیک بوده و برای نزدیک به دو دهه، تیم را در سفرهای بین شهری همراهی می‌کرد. حتی در اردوی پیش‌فصل اولین دوره لیگ برتر در سال ۱۳۸۰، تراکتور با همین اتوبوس عازم ارمنستان شد. در دورانی که بسیاری از باشگاه‌های کشور فاقد ابتدایی‌ترین امکانات بودند، داشتن یک اتوبوس اختصاصی مرسدس بنز، نعمتی بزرگ برای تراکتورسازی محسوب می‌شد و نشان از توجه و مدیریت صحیح در آن دوران داشت.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز