خبرگزاری کار ایران

۱۲ هزار انشعاب غیرمجاز آب در مازندران شناسایی شد

۱۲ هزار انشعاب غیرمجاز آب در مازندران شناسایی شد
کد خبر : ۱۴۹۵۷۱۶

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران از شناسایی ۱۲ هزار انشعاب غیرمجاز آب در استان مازندران خبر داد.

به گزارش ایلنا، بهزاد برارزاده صبح چهارشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب مازندران با تحت پوشش قرار دادن تمامی شهرها با جمعیت حدود ۲.۱ میلیون نفر و ۱۷۸۰ روستا با جمعیتی در حدود ۱.۱ میلیون نفر و حدود ۱.۲۵ میلیون نفر جمعیت غیر دائم، توریست و درمجموع حدود ۴.۴۵ میلیون نفر فعالیت دارد.

وی افزود: ۲۴ هزار و ۱۲۶ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، ۶۱۳ باب ایستگاه پمپاژ، ۴۲۲ دهنه چشمه، ۷۴۱ حلقه چاه، ۴ تصفیه‌خانه (۳ سد و یک رودخانه) سیستم آب‌رسانی آبفای مازندران است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران به تنش آبی در استان اشاره میزان اعتبار موردنیاز در این حوزه را ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با توجه به ابلاغیه تنش در حال حاضر ۷ هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های تنش با پیمانکاران قرارداد منعقد کرده‌ایم.

برارزاده بابیان اینکه ۲۰ شهر و ۲۱۳ روستای استان از تنش آبی برخوردار هستند، میزان قرارداد تنش آبی در سال گذشته را ۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی افزود: متوسط نزولات جوی در ایران ۲۶۰ میلی‌متر است البته این نزولات جوی در ایران توزیع ناهمگن دارد بطوریکه در یک درصد مساحت ایران بارش بیشتر از ۱۰۰۰ میلی‌متر است و در ۲۸ درصد آن کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر است.

برارزاده ادامه داد: در استان مازندران نیز مطابق گزارش شرکت آب منطقه‌ای، مقدار نزولات جوی در دوره زمانی مهر ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره درازمدت حدود ۲ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر سرانه مصرف آب شرب در کشور ۱۹۰ لیتر به ازای هر نفر بوده و در استان مازندران برابر ۱۹۴ لیتر به ازای هر نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بر ضرورت مدیریت مصرف آب تأکید کرد و افت سفره‌های آب زیر‌زمینی و خسارت وارده بر آن ناشی از خشک‌سالی‌های اخیر و برداشت بی‌رویه از این منابع و

قرار گرفتن برخی از دشت‌های استان ازجمله نکا، بهشهر، گلوگاه در ردیف یکی از دشت‌های بحرانی و تنها دشت ممنوعه شمال کشور به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی را ازجمله علل مهم در صرفه‌جویی در مصرف آب دانست.

وی به عملکرد شرکت آب‌ و فاضلاب مازندران در بخش آب اشاره کرد و اصلاح، توسعه و احداث خط انتقال آب به میزان ۱۹۳۰ کیلومتر، حفر ۵۲ حلقه چاه، احداث ۳ هزار و ۴۰۰ مترمکعب مخزن، بهره‌مندی از ۱۰ حلقه چاه از چاه‌های پیزومتری و کشاورزی با ظرفیت تأمین ۲۲۳ لیتر بر ثانیه و هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال را ازجمله اقدامات این شرکت طی دو سال گذشته برشمرد.

برارزاده افزود: آب‌رسانی به ۱۲۸ روستا با ۲۰۰ روستای بهره‌مند در قالب ۱۹ پروژه بااعتبار ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات فاز اول محرومیت‌زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، تأمین ۵۰۰ کیلومتر لوله جهت آب‌رسانی به ۱۷۴ روستا با استفاده از ظرفیت بنیاد حاج اکبر ابراهیمی با مشارکت بسیج مهندسین سپاه کربلا و دهیاری‌ها را ازجمله برنامه‌های دست اجرای این نهاد خدمات رسان است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۸ شهر استان طرح فاضلاب در آن‌ها اجراشده است تعداد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب را ۴۴۶ هزار و ۱۵۳ نفر اعلام کرد.

برارزاده میزان توسعه و اصلاح شبکه آب‌رسانی در دولت سیزدهم را بیش از ۵۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: در همین مدت ۷ هزار و ۴۳۴ فقره انشعاب فاضلاب واگذار شد.

وی شمار مشترکین آب و فاضلاب استان را یک‌میلیون و ۶۹۹ مشترک اعلام کرد و گفت: به مازندران باید ملی نگاه کرد.

برارزاده، میزان تولید پساب در مرکز استان را ۵۰۰ لیتر در ثانیه عنوان کرد و افزود: روزانه ۳۰ تن کیک لجن در تصفیه‌خانه ساری تولید می‌شود که می‌تواند در کشاورزی استان استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بابیان اینکه ۱۴ هزار فقره انشعاب غیرمجاز در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۲ هزار انشعاب مجاز و ۱۲ هزار انشعاب غیر شناسایی شدند.

وی افزود: سامانه تلفنی 122 این شرکت نیز به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در رابطه با انشعابات غیرمجاز است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز