خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با کارگردان نمایش «پرومته» مطرح شد؛

تئاتر یک اثر موزه‌ای است پس می‌شود پرفورمنس را وارد آن کرد

تئاتر یک اثر موزه‌ای است پس می‌شود پرفورمنس را وارد آن کرد
کد خبر : ۱۵۸۹۶۲۳

کارگردان نمایش «پرومته» که دربخش دیگرگونه‌های چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، گفت: اگر می‌خواهیم تئاتر این مرز و بوم کمی دچار تغییر و تحول شود، ناگزیریم که به اشکال گوناگون دیگرگونه‌های اجرایی بپردازیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «پرومته» به کارگردانی علیرضا امین مظفری از شهر تبریز در میان آثار بخش دیگرگونه‌های این جشنواره، روی صحنه رفته است. 

علیرضا امین مظفری (کارگردان) در گفتگو با ایلنا، درباره اثرش توضیحاتی ارائه کرد.

 «پرومته» به پرفورمنس آرت نزدیکتر است

امینی درباره کلیت نمایش خود گفت: «پرومته» بیش از اینکه به تئاتر نزدیک باشد به پرفورمنس آرت نزدیک است و تاکید بر اجرا دارد.

او درباره بخشی به عنوان دیگرگونه‌ها در جشنواره تئاتر فجر گفت: خوشبختانه جشنواره فجر در چند دوره سعی کرده تا بخش دیگرگونه‌ها را وارد این رویداد فرهنگی هنری کند، اما امسال برخلاف دوره‌های پیشین آثار به درستی برای این بخش انتخاب شده بودند چرا که در دوره‌های پیشین آثار بیشتر نزدیک به آثار تئاتری و نمایشی بودند. 

او ادامه داد: آثاری که در این بخش حضور دارند به سوی هنر مفهومی و هنر معاصر نزدیک و از شکل تئاتری دور شده و توانسته به سوی اجرا و پرفورمنس آرت حرکت کند. 

تاکید بر انتخاب درست دبیر بخش دیگرگونه‌ها

این کارگردان درباره دیگر آثار حاضر در بخش دیگرگونه‌ها بیان کرد: پیش از این دوره، در سال ۱۳۹۴ در جشنواره فجر حضور داشتم و درباره این دوره باید بگویم که انتخاب محمودرضا رحیمی به عنوان دبیر بخش دیگرگونه‌ها بسیار انتخاب درستی بود و پس از آن هیات انتخاب و داوری نیز به درستی برای این بخش انتخاب شده‌اند چراکه به درستی از هنر پرفورمنس و هنرهای جدید شناخت دارند و به همین دلیل تصور من این است که آثار این دوره از جشنواره در بخش دیگرگونه‌ها، اجراهای خوب، قابل دفاع و متفاوتی هستند. 

بخش دیگرگونه‌ها از سوی نهادهای دولتی به سختی پذیرفته می‌شود

او ادامه داد: اینطور به نظر می‌رسد که هنر جدید که در جشنواره تئاتر فجر آن را با نام دیگرگونه‌ها می‌شناسند، کمی از سوی جشنواره‌ها و رویدادهای دولتی به سختی پذیرفته می‌شود چراکه در کنار جدید و ناشناخته بودن، اتفاقی که روی صحنه درحال رخ دادن است، از دست خود هنرمند نیز خارج است.

این کارگردان ادامه داد: من نیز در «پرومته» تا حدی می‌توانستم اتفاقات روی صحنه را مدیریت کنم و مخاطب ممکن بود واکنش متفاوتی داشته باشد و هر اتفاقی ممکن بود در این اجرا رخ دهد. 

علیرضا امین مظفری در پایان درباره لزوم استفاده از هنرهای جدید نیز توضیحاتی داد: اگر می‌خواهیم تئاتر این مرز و بوم کمی دچار تغییر و تحول شود، ناگزیریم که به اشکال گوناگون دیگرگونه‌های اجرایی بپردازیم همانطور که در تمام دنیا این توجه به هنرهای جدید وجود دارد و باعث می‌شود تئاتر آن‌ها در سطح دیگری قرار داشته باشد.

وی بیان کرد: شناخت هنرهای جدید گستره دید هنرمندان را افزایش می‌دهد و این هنر رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرد؛ تئاتری که به زعم من الان یک تئاتر موزه‌ای است که دیگر تاریخ انقضای آن سر آمده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز