خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری فعالیت‌های مرکز مستند سوره طی دوره تحولی مطرح شد؛

راهبرد فراتهران اصلی‌ترین اولویت مرکز مستند سوره/ به تضارب آرا اعتقاد داریم

راهبرد فراتهران اصلی‌ترین اولویت مرکز مستند سوره/ به تضارب آرا اعتقاد داریم
کد خبر : ۱۵۶۶۴۷۰

هیچ خط قرمزی جز ایران عزیزمان نداریم

نشست خبری فعالیت‌های مرکز مستند سوره طی دوره تحولی صبح امروز شنبه ۱۷ آذرماه در ساختمان سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست محمدرضا امامقلی مدیر مرکز مستند سوره اظهار کرد: مرکز مستند در دوران تحولی اصلی‌ترین اولویتش را بر راهبرد فراتهران قرار داده است. فراتهران به معنای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاهای ایران است. ما هنرمندان بسیاری داریم که در استان‌ها حضور دارند و فعالیت می‌کنند اما عرصه بروز و ظهور این استعدادها هیچ‌گاه فراهم نبوده است. قدم اول برای خرد شدن یخ تولید در شهرستان‌ها برداشته شده تا عرصه تحولی در شهرستان‌ها شکل بگیرد و در ادامه شاهد سونامی فیلمسازان مستند از سراسر کشور باشیم. امسال مرکز مستند سوره با ۸ اثر در سینماحقیقت حاضر است، ۷ اثر از ۷ استان داریم و از ابتدای تاسیس مرکز مستند سوره تا امروز مرکز مستند ۸ اثر را هر ساله تولید کرده است.

امامقلی خاطرنشان کرد: در هشت ماهه اخیر که بنده در مرکز مستند سوره حضور داشتم فقط ۲۸ اثر در استانهای مختلف کلید زدیم و ۸ اثر مورد عنایت جشنواره قرار گرفته که البته بخشی را اصلاً به جشنواره ارائه نکردیم و ۱۱ اثر هم در تهران ساخته شده است. در کمیت تولیدات مستند این پیشرفت مشهود است اما ما لزوماً به دنبال کمی‌گرایی نبودیم، گشودن درهای پایتخت به سمت استانها نشان‌دهنده این است که دست ما برای سوژه باز باشد. حداقل پنج نفر از دوستان که امروز در سینماحقیقت حضور دارند پیش‌تر در این رویداد حاضر نبودند و این نشان می‌دهد که ما نسل تازه‌ای را معرفی می‌کنیم. در مرکز مستند سوره بیشتر از اینکه به فیلم‌ها اهمیت دهیم به انسان‌ها اهیمت می‌دهیم. مرکز رشد سینمای مستند در استانها راه‌اندازی شده است و خوزستان اولین استان است و انشاالله پس از آن در استانهای بعدی مراکز رشد تاسیس شود.

امیرعباس شهدوست (مدیر امور استانهای مرکز مستند سوره) نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: به جد باور داریم که استعدادهای فیلمسازی منحصر به پایتخت نیست، ما استعدادهایی داریم که به خاطر کمبود منابع دیده نشده‌اند و بستری برای رشدشان ایجاد نشده است. ذهنیت معمول این است که مسیر فیلمسازی برای جدی‌تر شدن باید در تهران دنبال شود ولی ما اینطور فکر نمیکنیم. وقتی که ما دوره‌های رشد را برگزار کردیم انگیزه‌مان این بوده که عدالت فرهنگی ایجاد کنیم، یعنی هر فیلمساز بتواند در استان خودش کارش را ادامه دهد و اینچنین چرخه رشد و تربیت ایجاد می‌شود. تلاش ما این است که با همه فراز و نشیب‌ها با قدرت ادامه دهیم.

شهدوست خاطرنشان کرد: ما در کمیت رشد کردیم، سهم ۱۰ درصدی برای استان‌ها بوده و امسال ۲۸ اثر در استان‌ها تولید کردیم که ۹ اثر به خروجی رسیده و ۵ اثر در جشنواره حضور دارد. کاش امسال جشنواره سینماحقیقت دیرتر شروع می‌شد تا ما هم می‌توانستیم با فیلم‌های بیشتری در این رویداد حاضر شویم. فقط ۶ ماه از دوره تازه گذشته و سه یا چهار ماه دیگر حرفهای بیشتری می‌توانیم داشته باشیم. امسال از لحاظ آماری بیشترین حضور مرکز سوره در سینماحقیقت است. از این پنج اثر ۴ اثر در بخش ملی وجود دارد، فیلمسازها همه بومی آن منطقه‌ای هستند که مستند در آنجا ساخته شده است.

وی افزود: جدا از حمایت مستقیم از تولیدکنندگان قصد داریم یک مسیر رشد پایدار ایجاد کنیم، مرکز پایدار شکل گرفته که اولین مرکز رشد در خوزستان است و اینها مراکز رشد، تربیت و زیست با هنرمند هستند. ما در این مراکز رشد دو مولفه رشد داریم، یک فضای مناسب برای زیست و رشد است، یکی هم حضور فردی اصطلاحاً کمربسته برای هدایت فیلمسازان که همه اعضا باید شبیه او شوند و او را الگو قرار دهند. ماموریت ما تغییر ذائقه مستندسازی در استانهاست.

در ادامه این نشست وحید شاهی (مدیر تولید مرکز مستند سوره) اظهار کرد: مرکز مستند سوره از ابتدای تاسیس سعی کرده بود با فیلمسازان تهرانی کار کند، به همین دلیل تولیدات خیلی تهرانیزه است و همه عوامل از تهران به شهرهای دیگر گسیل شده‌اند ولی در دوره تحولی می‌خواستیم نسل جدید فیلمساز را داشته باشیم و به همین جهت تمرکز را بر تولیدات استانی گذاشتیم که خوشبختانه امسال ما را رو سفید کردند و می‌توانید این را در جشنواره سینماحقیقت ببینید. ما تعدادی از آثار مرکز مستند را آماده کردیم و بخشی از فیلم‌هایی که در این رویداد حضور ندارند دلیل عمده‌اش دو فیلمه بودن فیلمساز است.

شاهی تأکید کرد: در دوره تحولی با فیلمسازان مطرح و تهرانی فقط کار تولید انجام نمیدهیم بلکه به عنوان مشاور از حضور آنها استفاده میکنیم تا کیفیت آثار بالا برود. ما یک سری مجموعه مستند هم در دست تولید داریم که تولید این آثار رو به اتمام است.

در ادامه این نشست امامقلی تصریح کرد: خط مقدم درگیری در جنگ روایت‌هاست، اولویت‌های اصلی انقلاب اسلامی اولویت اصلی مرکز مستند سوره است. حکمرانی مطلوب یکی از تیترهای مهم است و از کار انتقادی هم به شدت حمایت می‌کنیم. مستند یا طرح مسئله جدید می‌کند یا صورت‌بندی جدید از یک مسئله قدیمی ارائه می‌دهد یا یک راه حل برای مسئله ارائه می‌کند، مستندی که از این سه حالت خارج باشد از دایره حمایت مرکز سوره خارج است. درونمایه اصلی ما هویت ملی و امید است و با این دو درونمایه به سمت تولید مستند می‌رویم، امید و قهرمان‌پروری کلیدواژه‌های اصلی ما هستند.

وی درباره تولیدات مرکز مستند سوره درباره حوادث اخیر منطقه و جنگ گفت: محمدباقر شاهین از اوایل شروع جنگ در لبنان آنجا حضور داشته، به تازگی به ایران آمده و هفت اپیزود از مستند مدنظر آماده شده است. تنها اثری که هفت اکتبر ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ را روایت کرد از مرکز سوره با عنوان «طوفان آزادی» بود که از شبکه یک پخش شد. ما از طرح‌هایی در خصوص سناریوهای «پایان اسراییل» حمایت کنیم.

امامقلی تأکید کرد: من خودم مستند «آقای نخست‌وزیر» را ساختم. علاقه نداریم جناح خاصی داشته باشیم و سیاست‌های مرکز سوره ربطی به تعویض دولت‌ها ندارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا درباره تعامل مرکز مستند سوره با فیلمسازانی که در ارائه راهکار مخالف رویکردهای مرکز مستند سوره هستند، گفت: اگر فیلمساز هم در طرح مسئله و هم در ارائه راهکار با ما هم‌سو باشد، فیلمش سفارشی می‌شود. ما به تضارب آرا اعتقاد داریم چون معتقدیم یک راهکار برای حل مسائل کشور مشخص وجود ندارد و باید به اجماع برسیم. ما هیچ خط قرمزی جز ایران عزیز در مرکز مستند نداریم. اینکه اگر نظری مخالف ما باشد و بخواهیم سانسور کنیم و اجازه ندهیم این افراد طرح مسئله کنند تا زمانیکه من در مرکز سوره هستم رخ نمی‌دهد.

امامقلی درباره عدم راه‌یابی فیلم «موتورسواران» با موضوع پیدا کردن محل سقوط هلی‌کوپتر حامل شهید رئیسی توسط چند موتورسوار به جشنواره سینماحقیقت گفت: «موتورسواران» می‌توانست در بخش ویژه جشنواره مستند دیده شود و جای این فیلم در این رویداد واقعاً خالی‌ است ولی ما باز هم باید به دبیرخانه جشنواره احترام بگذاریم.

وی درباره مرکز رشد سینمای مستند سوره گفت: تفاوت نگاه ما نسبت به دیگر نهادها این است که ما نگاه رشدی داریم و دوستان نگاه آموزشی دارند. ما فیلمسازی را یک حرفه می‌بینیم نه یک فوق برنامه و با این رویکرد مراکز رشد را راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیر مرکز مستند سوره درباره نحوه همکاری با مستندسازان و نحوه دریافت طرح و ایده گفت: افراد با فرم‌ها به سوالات پاسخ می‌دهند و ناظر به مسئله‌مند بودن فرد و کارهایی که قبلا انجام داده‌اند، طرح‌ها بررسی می‌شوند تا در پیچینگ ما شرکت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز