فرهاد فخرالدینی در نشست خبری جدیدترین سمفونی خود پس از یک دهه مطرح کرد؛
سمفونی «سیمرغ» یک اثر اپرایی است که دو خواننده دارد/حکایت ده سال نارضایتی و روی صحنه نرفتن!
دولت با موسیقی در نیفتند و هنرمندان را همراهی کند
نشست خبری آخرین پروژه اجرایی فرهاد فخرالدینی رهبر ارکستر با عنوان سمفونی «سیمرغ» صبح امروز دوشنبه چهاردهم آبانماه در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری منظومه سیمرغ به رهبری رهاد فخر الدینی صبح امروز دوشنبه چهاردهم آبان ماه در تالار وحدت برگزار شد.
علاوه بر فرهاد فخرالدینی به عنوان آهنگساز، آرش امینی (مدیر هنری و رهبر ارکستر)، حبیب صبور (تهیهکننده) و مصطفی جعفری (نماینده کرمانموتور) به اتفاق اهالی رسانه در این رویداد حضور داشتند.
در ابتدای برنامه حبیب صبور تهیه کننده سمفونی سیمرغ دقایقی با حضار صحبت کرد. او ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با فرهاد فخرالدینی، گفت: این پروژه دوسال پیش نگاشته شد و مسیر پرفراز و نشیب را تا رسیدن به اجرا طی کرد.
او افزود: اتفاقاتی که طی یکی دوسال گذشته در کشور رخ داد باعث تاخیر برگزاری سمفونی در قالب کنسرت شده بود و حال این امکان فراهم شده است.
صبور ادامه داد: از از اطمینان آقای فخرالدینی ممنونم. از آقای امینی هم بابت پیگیریهایی که طی این مدت داشتند، تشکر میکنم. و اینکه ارکستر بدون حامی نمیتواند کار کند و به تولید و اجرابپردازد؛ لذا از کرمان موتور ممنونم که تمام قد کنارمان ایستاد. از آقای محمد الهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی هم بابت در اختیار گذاشتن سالن در این مضیغهنوبتها و شلوغی اجراها، ممنونم.
اثری با محوریت سیمرغ عطار با تصحیح شفیعی کدکنی
در ادامه برنامه آرش امینی نیز با مردم صحبت کرد.
او گفت: این پروژه دو سال پیش بر اساس منطقالطیر فریدالدین عطار نیشابوری نوشته شد و آقای فرهاد فخرالدینی در این زمینه بر اساس نسخه تصحیح شده استاد شفیغی کدکنی پیش رفتند. و اینکه ارکستر دو خواننده دارد.
در ادامه برنامه مصطفی جعفری نماینده کرمان موتور گفت: حضور شرکتها در کنارگروههای هنری دردنیا مرسوم است. ما هم دنبال چنین فرصتی بودیم تا کنارشان باشیم و حال این افتخار حاصل شده که با آقای فرهاد فخرالدینی و اعضای ارکسترشان در جهت اعتلای فرهنگ همکاری داشته باشیم. تلاشمان این است در راستای اهداف اجتماعی همکاریهایمان با گروههای هنری، ادامه یابد.
تلاش کردم از محدودیتهای موسیقی ایرانی عبور کنم
در ادامه برنامه فخرالدینی با حاضران صحبت کرد.
فخرالدینی در ابتدای صحبتهایش ضمن ابراز خوشحالی از مواجه با اهالی رسانه گفت: چهرهها آشنا هستند و هر سوالی هست پاسخگو هستم.
وی ادامه داد: وزن سمفونی «سیمرغ» بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلات است که اکثر مثنویها بر این وزن نوشته شدهاند.
فرخرالدینی گفت: قاعدتا کلام با یک وزن مشخص مشکلاتی بر سر آهنگساز قرار میدهد و ما تلاش کردیم از این محدودیتهایی که ارکسترها معمولا با آنها مواجه هستند، رهایی پیدا کنیم. سعی من این بوده از امکانات برای ایجاد تنوع در اثر با بهرگیری از تمهیداتی که مدنظر داشتم، استفاده کنم.
او در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: انتخاب اشعار با آرش مینی بوده است. من هم گزینههای خودم را برداشت کردم. منطق الطیر بسیار پرفراز و نشیب است.
موومانهای مختلف و مدلاسیونهای متنوع
این نوازنده و آهنگساز ادامه داد: سمفونی «سیمرغ» یک اثر اپرایی است و در این راستا به دو خواننده نیاز داشتیم. افرادی که بتوانند نت بخوانند و حال دو خواننده ما چنین ویژگیهایی دارند.
او در توضیحات بیشتر بیان کرد: در موومانهای مختلف مدلاسیونهای متنوعی اتفاق میافتد و خواننده باید با نت آشنا باشد و نوازندگی کرده باشد. مهدی محمدی خواننده تنور است و نقش هدهد را میخواند. با این توضیح که هدهد پرندگان را به کوه قاف میبرد و به نوعی هادی آنها محسوب میشود. در این میان بسیاری از پرندگان خودشان را کنار میکشند و تعداد کمی از آنها کنار هدهد میمانند. خواننده دیگرمان نیز علی تفرشی است. با این توضیح که این دو خواننده در بخشهایی از اجرابا گروه همراه میشوند.
فخرالدینی بیان کرد: اثری که به زودی اجرا خواهد شد اجرایی سمفونیک است و سازهای بادی چوبی و برنجی کاملی دارد. سازهای ضربی و زهیها هم کامل هستند. در کنار اینها گروه کر را داریم که تنبور، آلتو، باس و باس هستند.
او گفت: موضوعی که وجود دارد موسیقی اصل ایرانی اعتدال نیافته است. یعنی پردههای ما خاص هستن و هر نت گرایش خاص خودش را دارد. اما موسیقی سمفونیک با نتهای تعدیل شده نوشته شده است و سمفونی «سیمرغ» هم همینطور است؛ بنابراین باید بگویم نتها با ارکستر ما همگام و متمایل شدهاند. ـنها برای ارکستری که پرده های خاص ایرانی دارد، نوشته و تنظیم شده اند. زمانیکه اجرا را ببینی و بشنوید متوجه خواهید شد که موسیقی از فرهنگ ما گرفته شده و حال و هوای ایرانی دارد.
فرهاد فخرالدینی تاکید کرد: در فرهنگ ما هنرها همبستگی شدید دارند و نمیتوانیمـ آنها را نادیده بگیریم. در هنر فرش، موسیقی، ادبیات و دیگر هنرها این وابستگی وجود دارد.
چرا فرهاد فخرالدینی یک دهه روی صحنه نرفت؟
این آهنگساز و رهبر ارکستر درباره کمکاریاش طی یک دهه گذشته نیز توضیحاتی داد.
او گفت: طی این چند سال گاه میدیدم راندمان آنطور که میخواهم نیست و کارها آنطور که میخواهم پیش نمیروند، لذا راهم را عوض کردم و به فعالیتهای دیگری مشغول شدهام که لازم بودهاند. من در همه عمرم همینطور بودم و این رویه را تکرار کردهام. در تمام عمرم یا در استودیو بودم یا به کارهای ارکستر پرداختهام و یا ما مشغول آموزش و نوشتن بودهام. زمانی که با ارکستر کار نمیکنم مشغول نوشتن میشوم. طی این سالها آثاری نوشتم. کلا از اینکه مدتی کنارهگیری کردم، ناراضی بیستم و همیشهدر هر کاری که انجام دادهام نیتم خیر بوده است.
او در بخش دیگری از صحبتهایش درباره ساز تخصصیاش ویلون گفت: بله ساز تخصصی من ویلون بوده اما همیشه درصدد بودم بیینم چه کارهایی میتوان کرد که متفاوت باشد. از چند دهه قبل در این زمینه، رفته رفته پیش رفتم و با ارکسترهای متعددی همکاری داشتهام. به طور مثال آثاریبا شجریان داشتم و در ادامه تلاش کردم آثار متفاوتی انجام دهم.
دولت موسیقی را به چشم علم ببیند
فرهاد فخرالدینی درباره حمایتهایی که باید از موسیقی وجود داشته باشد، بیان کرد: موسیقی همیشه و همهجا باید مورد حمایت دولت باشد. اوضاعی که باعث کناره گیریام شد، نارضایتیام از اوضاع بود و به همین دلیل ترجیح دادم مشغول کار دیگری شویم چون برای انجام کارهای ارکستر کارها خوب پیش نمیرفت . تاکید میکنم که ناراضی هم نیستم و کارهایی که انجام دادهام، لازم بودهاند.
او تاکید کرد: انتظار از دولت این است با موسیقی در نیفتند. و هنرمندان را حمایت کند. ابن سینا از موسیقی به چشم علم نگاه میکند. خوب است که مسئولان مخالف درنظر داشته باشند که موسیقی علم است و با ان درنیفتند بلکه همراه شوند.