خبرگزاری کار ایران

چرا هگمتانه برای ایرانی‌ها مهم است؟

چرا هگمتانه برای ایرانی‌ها مهم است؟
کد خبر : ۱۴۸۷۴۰۱

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا و استاد باستان‌شناسی گفت: بخش بزرگی از تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران زمین در ادوار مختلف تاریخ مربوط به هگمتانه باستانی یا منطقه همدان بوده که باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، یعقوب محمدی فر روز سه شنبه ۸ خرداد در همایش علمی بررسی جایگاه هگمتانه در بسط و گسترش فرهنگ حوزه غرب ایران که به میزبانی دانشکده هنر و معماری و گروه باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد، گفت: باید توجه بیشتری به مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی در رابطه با هگمتانه داشت، چرا که یافته‌ها و کاوش‌ها نشانگر برجستگی نقش این منطقه در تحولات تاریخی و فرهنگی و سیاسی ایران زمین است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا و استاد باستان‌شناسی ادامه داد: ثبت جهانی هگمتانه در آینده نزدیک فرصت مغتنم و ارزشمندی است تا نقش این منطقه از حیث تاریخی توسط جامعه نخبگانی و فعالان حوزه تاریخ و باستان‌شناسی بیشتر مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد. 

استاد باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی اظهار کرد: مطالعات باستان شناختی بیانگر اهمیت هگمتانه به عنوان یک کانون تمدنی در فلات ایران و شاهراه ارتباطی جاده ابریشم و یک زیستگاه مهم از حیث حکمرانی و بازرگانی در دوره مادها، اشکانی و ساسانی است. 

عباس مترجم عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و استاد باستان‌شناسی نیز در ادامه این همایش گفت: گروه‌های تاریخ و باستان‌شناسی دانشگاه‌ها به عنوان بازوی علمی میراث‌فرهنگی می‌توانند در زمینه کمک به پیشبرد مطالعات و مشارکت در کاوش‌ها عمل کنند. 

او با اشاره به نقش ارزنده و برجسته هگمتانه در رخدادهای تاریخی ادوار مختلف از دوره پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی و همچنین آثار ارزشمند تاریخی کشف شده در فعالیت‌های باستان‌شناسی مربوط به این منطقه که هم اکنون در موزه‌ها نگهداری می‌شود، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی همدان، این منطقه را به یکی از قدیمی‌ترین زیستگاه‌های انسانی بدل کرده و به شایستگی نام همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین مطرح است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا افزود: هگمتانه قدیم به عنوان دروازه ورود به فلات ایران مطرح بوده است و از دیرباز پل یا کریدور ارتباطی بین این منطقه و بین النهرین و سرزمین غربی قلمداد می‌شده است. 

معاون پژوهشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی همدان نیز در حاشیه این همایش گفت: برگزاری این همایش در راستای پیشبرد مباحث علمی مربوط به ثبت جهانی هگمتانه و اتخاذ راهکارهای لازم برای کمک جامعه علمی و دانشگاهی به این اتفاق برگزار شد. 

اسماعیل همتی اظهار کرد: همدان همواره به عنوان یک کانون و نقطه خاص تاریخی در ایران زمین مطرح بوده است و جایگاه ارزشمندی از حیث مطالعات تاریخی ادوار مختلف دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز