خبرگزاری کار ایران

عظیمی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

جنس اقدامی که در شهرری صورت گرفته با سنندج متفاوت است/ دوره‌های توانمندسازی برای همه کارکنان لازم است اما تمام آسیب‌های اجتماعی را حل نمی‌کند

جنس اقدامی که در شهرری صورت گرفته با سنندج متفاوت است/ دوره‌های توانمندسازی برای همه کارکنان لازم است اما تمام آسیب‌های اجتماعی را حل نمی‌کند
کد خبر : ۱۶۲۳۶۳۰

سخنگوی کمیسیون آموزش و پرورش درباره موضوع تعرض به دانش آموزان در شهرری و تنبیه بدنی دانش آموزان سنندجی توضیحاتی ارائه کرد.

احسان عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اتفاقات اخیر مبنی بر تعرض یک معلم در شهرری و ضرب و شتم دانش آموزان در یک مدرسه در روستایی در سنندج گفت: روز گذشته آقای وزیر در کمیسیون آموزش حضور داشتند و صحبت‌های اولیه‌ای انجام شد. قرار بر این شد که کمیسیون نسبت به این موضوع با دعوت از وزیر و معاونین ایشان ورود کرده و موضوع را ارزیابی کند. ان‌شاءالله وزارتخانه گزارشی را در مورد هر دو موضوع، یعنی هم موضوع شهرری و هم سنندج، ارائه خواهد داد.

باید سوابق معلمانی که رفتار خارج از عرف داشتند بررسی شود

وی ادامه داد: کمیسیون آموزش از منظر آموزشی و رفتارهای خارج از عرف یک معلم به موضوعات آموزش و پرورش رسیدگی می‌کند یعنی آنچه که برای ما مهم است این است که باید بفهمیم چرا چنین حادثه‌ای رخ داده و چه دلایلی وجود دارد که یک معلم اقدام به این کار کرده است. آیا آن معلم هویت رسمی دارد؟ آیا به شکل معلمین معمولی که حق‌التدریس جذب می‌شوند، است؟ سوابق او چیست و گزینش او چگونه انجام شده است؟ این مسائل برای ما اهمیت دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش درباره اینکه کودک آزاری که در این دو موضوع صورت گرفته است، گفت: در این دو موضوع یک جنبه اجتماعی هم وجود دارد. یک جنبه این موضوع بحث رفتار معلم با دانش آموزان است که طبیعتا این موضوع اهمیت دارد و باید ببینیم مسائلی که آموزش و پرورش احصاء کرده است و برخوردی که آموزش و پرورش داشته است چه بوده است و همچنین باید از نظر روانشناختی بررسی صورت بگیرد که اصلا چرا این موضوعات شکل گرفته است و ما قطعا این موارد را پیگیری خواهیم کرد. بخش دیگر این موضوعات مربوط به کودک آزاری و این نوع مسائل است که جنبه اجتماعی هم دارد یعنی گاهی اوقات کمیسیون اجتماعی هم می‌تواند این موضوعات را دنبال کند اما ما در کمیسیون آموزش از منظر آموزش و دستگاه آموزش‌وپرورش، این رفتار معلم نسبت به دانش‌آموز را بررسی خواهیم کرد.

جنس اقدامی که در شهرری صورت گرفته با اقدامی که در سنندج انجام شده، متفاوت است

وی درباره اینکه آیا نیاز است به صورت دوره‌ای برای معلمان کلاس‌های کنترل خشم و روانشناسی برگزار شده و معلمان به صورت دوره‌ای درخصوص این موارد ارزیابی شوند، گفت: این مسئله چند وجهی است و حل آن تنها با یک دوره مشاوره و یا با گزینش سختگیرانه ممکن نیست. جنس اقدامی که در شهرری صورت گرفته با اقدامی که در سنندج انجام شده، متفاوت است. در یک مورد شاید یک فساد صورت گرفته است و در مورد دیگر برخورد خشن معلم بوده است باید ببینیم که چه عواملی منجر به این موضوعات شده است.

دوره‌های توانمندسازی برای همه کارکنان لازم است اما تمام آسیب‌های اجتماعی را حل نمی‌کند

عظیمی راد با اشاره به ضرب و شتم دانش آموزان در روستایی در سنندج توسط معلم مدرسه گفت: در مورد اتفاقی که در سنندج افتاده است ما باید عواملی را که منجر به این موضوع شده‌اند، بررسی کنیم. آیا مشکلات اقتصادی یا معیشتی وجود داشته است؟ آیا مشکل در خود سیستم آموزش و پرورش بوده است؟ این مسائل با یک دوره آموزشی حل نمی‌شوند. دوره‌های توانمندسازی برای همه کارکنان لازم است و اثر خود را دارد، اما نمی‌توانیم فرض کنیم که با این دوره‌ها تمام مشکلات در حوزه آسیب‌های اجتماعی حل خواهد شد. ما باید جلسه کمیسیون را برگزار کنیم و از خروجی‌های آن می‌تواند شامل همین پیشنهادات باشد که در آنجا مطرح خواهد شد و وزارت آموزش و پرورش هم در برخی موارد دیگر اجرا و همکاری خواهد کرد.

در جلسه با وزیر موضوع شهرری به عنوان یک مصداق از گزینش ناصحیح مطرح شد

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد موضوع تعرض به دانش آموزان در شهرری، صحبتی با وزیر انجام شد؟ گفت: بله، صحبت شد. البته موضوع جلسه کمیسیون بیشتر به بحث‌های متنوعی از جمله گزینش مربوط می‌شد و این موضوع به عنوان یک مصداق از گزینش ناصحیح مطرح شد که خودم هم اعتقاد دارم قابل بحث است. این موضوع می‌تواند صرفاً به علت گزینش ناصحیح نباشد. ممکن است نکات و دلایل مختلفی وجود داشته باشد، اما در عین حال، این مسائل نیاز به یک جلسه کاملاً تخصصی و جداگانه دارد تا بتوانیم با حضور همه عزیزان از وزارتخانه و دیگر نهادهای مرتبط نظرات تخصصی همه را داشته باشیم و یک آسیب‌شناسی خوب انجام دهیم.

از اردیبهشت ماه افزایش حقوق سرایداران در فیش حقوقی‌شان لحاظ می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره افزایش حقوق سرایداری گفت: ان‌شاءالله از اردیبهشت ماه افزایش حقوق سرایداران در فیش حقوقی‌شان لحاظ می‌شود. در قانون بودجه، آن‌ بندی که ما به عنوان افزایش فوق‌العاده ویژه برای عزیزان زحمتکش در مدارس داریم، از حکم اردیبهشت ماه لحاظ خواهد شد و تغییراتش را به امید خدا ملاحظه خواهند کرد.

وی درباره معوقه فروردین ماه گفت: حقوق فروردین ماه واریز شده است اما نه آن مبلغی که ما در قانون دیدیم، طبیعتا مبلغ کمتری است و مابه‌التفاوت ان‌شاءالله واریز خواهد شد. افزایش این مبلغ شرایط خاصی دارد، به لحاظ تعداد سنواتی که یک فرد کار کرده است این افزایش صورت می‌گیرد اما بین چهار و نیم میلیون تا پنج میلیون و نهصد هزار تومان این افزایش خواهد بود.

هیئت وزیران باید در افزایش حقوق‌ها به‌طور عادلانه‌تری عمل کنند

عظیمی راد در پاسخ به اینکه آیا افزایش حقوق برای سرایداران مکفی خواهد بود تصریح کرد: بدون شک خیر. وقتی دولت در لایحه بودجه، مبلغ حقوق زیر ۲۴ میلیون تومان را معاف از مالیات می‌کند، یعنی دولت معتقد است که تا حقوق ۲۴ میلیون تومان را معاف از مالیات می‌کند بنابراین طبیعی است که افرادی که تا ۲۴ میلیون تومان می‌گیرند، واقعاً وضعشان به عنوان حقوق ناکافی است و باید به این موضوع رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: ما به این باور داریم که این عدد قابل قبول نیست. البته بخشی از این موضوعات در اختیار دولت و سازمان برنامه و بدنه دولت است. دستگاه آموزش و پرورش باید از حق سرایداران و حتی نیروهای خود دفاع کند. بسیاری از معلمان، به ویژه معلمان پیش‌دبستانی یا حق‌التدریس‌ها، واقعاً حقوق‌های پایینی دارند. من فکر می‌کنم دولت باید اقدام جدی‌تری انجام دهد. وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و هیئت وزیران باید در افزایش حقوق‌ها به‌طور عادلانه‌تری عمل کنند و بسیاری از پرسنل، از جمله این عزیزان، باید رشد حقوقی خوبی داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش گفت: اگر دولت در این زمینه فعال عمل کند، مجلس هم حمایت خواهد کرد. مجلس هیچ‌گاه نیامده که کم کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز