ابراهیمپور:
ضرورت تحول در جایگاه اقتصادی و اجتماعی معلمان برای ارتقای نظام آموزشی کشور/ معلمی را شغلی زنانه نکنید
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر اینکه چالشهای اقتصادی، حرفه معلمی را به شغلی زنانه تبدیل کرده است، گفت: در کشوری که طبق قوانین و شرع، مرد خانواده مسئول تأمین معیشت است حقوق پایین معلمی با این مسئولیت همخوانی ندارد، به همین دلیل، بسیاری از معلمان مرد به مشاغل دوم مانند رانندگی روی میآورند.
به گزارش ایلنا، فرشاد ابراهیمپور نورآبادی، با اشاره به کاهش تمایل مردان برای ورود به حرفه معلمی، گفت: چالشهای شغل معلمی امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به چشم میخورد و مختص ایران نیست اما شرایط اقتصادی نامناسب، این معضلات را در کشور ما پررنگتر کرده است.
وی دلایل اقتصادی را از عوامل اصلی بیرغبتی مردان به حرفه معلمی دانست و تصریح کرد: حقوق پایین معلمان نسبت به سایر مشاغل، باعث نارضایتی بسیاری از آنان شده است. معلمانی که سالهای طلایی عمر خود را صرف آموزش و تربیت نسل آینده میکنند، امروز برای دریافت حداقل حقوق و مزایا ناچار به اعتراض هستند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تاکید بر جایگاه رفیع معلمان در فرهنگ ایرانی و اسلامی، خاطرنشان کرد: «معلمی شغل انبیاست»؛ اما این سخن نباید صرفاً در قالب شعار باقی بماند. متأسفانه جایگاه اجتماعی و اقتصادی معلمان، در مقایسه با مشاغلی مانند پزشکی و مهندسی یا سایر سمتهای دولتی، آنچنان که شایسته است دیده نشده است.
ابراهیمپور افزود: چالشهای اقتصادی، حرفه معلمی را به شغلی زنانه تبدیل کرده است. در کشوری که طبق قوانین و شرع، مرد خانواده مسئول تأمین معیشت است، حقوق پایین معلمی با این مسئولیت همخوانی ندارد. به همین دلیل، بسیاری از معلمان مرد به مشاغل دوم مانند رانندگی روی میآورند، از سوی دیگر، آموزش معلمان باید از شیوههای سنتی فاصله گرفته و به علوم پیشرفته جهانی نزدیک شود تا علاوه بر جنبههای فرهنگی، ابعاد اقتصادی این حرفه نیز بهبود یابد.
نماینده ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون، ادامه داد: کیفیت آموزش و پرورش، معیاری مهم برای سنجش توسعهیافتگی کشورها است. در کشورهایی مانند ژاپن، فنلاند و انگلیس جایگاه اجتماعی و اقتصادی معلمان به سطحی ارتقا یافته که خروجی آن پیشرفت چشمگیر کشورها بوده است. اما در ایران، در کنار مشکلاتی مانند مهاجرت گسترده و کمبود متخصصان، نظام آموزشی کشور نتوانسته جایگاه معلمان را به درستی درک کند و در بهروزرسانی این نظام نیز کوتاهی کرده است.
این نماینده مجلس در پایان، با اشاره به کاهش اعتبارات بودجهای آموزش و پرورش و تأثیر آن بر انگیزه معلمان، اظهار داشت: پایین بودن حقوق معلمان، جایگاه این حرفه مهم را در کشور تحت تأثیر قرار داده و به یکی از عوامل اصلی بیرغبتی مردان به این حرفه حساس تبدیل شده است. توجه جدی به مسائل معیشتی و ارتقای جایگاه شغلی معلمان، گامی ضروری برای بهبود نظام تعلیم و تربیت و پیشرفت کشور است.