قالیباف در نشست خبری:
قانون عفاف و حجاب را ۲۳ آذر ابلاغ میکنیم/ ریشه تورم و گرانی در میرداماد، پاستور و بهارستان است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان موضوع مسکن را در کشور رها نکنند ما هر چقدر تلاش کنیم مانند امسال ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش حقوق می دهیم اما به اندازه تورم هم نمیتوانیم این را افزایش دهیم امروز هزینه مسکن در خانواده به گونه ای است که حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بعضا تا ۷۵ درصد درآمد خانوادهها را هزینه مسکن به خود اختصاص می دهد
به گزارش خبرنگار ایلنا محمدباقر قالیباف در نشست خبری خود که ظهر امروز برگزار شد، گفت: در دوره قبل ما کنفرانس خبری نداشتم اما در روز خبرنگار به خبرنگاران قول دادم در این دوره خدمتم در مجلس شورای اسلامی در سال دو نوبت و یا در هر فصل این وظیفه را انجام دهم و حق شما را ادا کنم و در خدمتتان باشم.
وی ادامه داد: خوشحالم که امروز چهارشنبه که این نشست برگزار شد شاهد آتش بس در لبنان هستیم استقبال میکنیم از این آتش بس از اینکه مردم عزیز لبنان از زیر جنایتهای رژیم صهیونیستی امشب را در آرامش به سر میبرند. از رزمندگان حزب الله که با شجاعت و درایت جنگیدند و اجازه ندادند که یک وجب از خاکشان برود تشکر می کنم.
مسئولان موضوع مسکن را در کشور رها نکنند
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه درباره بحث مسکن به اندازه سی برابر مساحت تهران زمین احتکار شده است آیا این ادعا را تایید میکنید و مجلس چه اقدامی میتواند انجام دهد که رویای خانه دار شدن مردم کوتاه تر شود، گفت: من این بحث را در سالروز تشکیل بنیاد مسکن که چندی پیش بود داشتم و در حقیقت توجه به این موضوع داشتم و در آنجا مفصل تر صحبت کردم چراکه مطمئنم که مسئله مسکن در بحث معیشت مهم و اساسی است. مسئولان موضوع مسکن را در کشور رها نکنند ما هر چقدر تلاش کنیم مانند امسال ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش حقوق می دهیم اما به اندازه تورم هم نمیتوانیم این را افزایش دهیم امروز هزینه مسکن در خانواده به گونه ای است که حداقل بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بعضا تا ۷۵ درصد درآمد خانوادهها را هزینه مسکن به خود اختصاص می دهد از تبعات اجتماعی آن هم می گذریم.
وی ادامه داد: می گویند دو بار اثاث کشی جهاز را منهدم می کند معتقدم اگر مسکن خانواده ها حل شود در حقیقت یکی از بزرگترین مشکلات معیشتی را حل کرده ایم منهای اینکه در بخش رفاه و منزلت نیز اقداماتی صورت گرفته است من معتقدم برای حل این موضوعات باید به دو نکته توجه کنیم اول اینکه این مسئله را ما مسئولان به رسمیت بشناسیم یعنی آن را کنار نگذاریم و بی توجه نباشیم و اجازه دهیم صاحبنظران وم نتقدان درباره آن نظر دهند وقتی مشکلی را به رسمیت نمی شناسیم به نوعی از کنار آن رد میشویم باید مشکل مسکن را به رسمیت بشناسیم و از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.
در تهران یک میلیون مسکن خالی داریم
قالیباف گفت: اگر یک نفر در طول عمرش یک سوم از حقوقش را در هر ماه ذخیره کند و در دهک یک تا ۵ باشد در طول ۷۰ سال قادر نمی شود یک خانه زیر ۱۰۰ متر برای خود فراهم کند. مجلس برای این چه کاری باید انجام می داد ما در مجلس به عنوان قانوگذار در مجلس یازدهم گفتیم مسائل اقتصادی از اولویت ما است از همین رو مسکن را در اولویت قرار دادیم از همین رو باید تولید را افزایش می دادیم و احتکار را کنترل می کردیم.
وی افزود: در تهران یک میلیون مسکن داریم که خالی است بحث دیگر نیز قوانین بین موجر و مستاجر است الان هر سه قانون در مجلس تصویب و ابلاغ شده است بنابراین ما کار قانونگذاری را انجام داده ایم در برانامه هفتم هم به این موضوع توجه کرده ایم در فصل ۵ از ماده ۵۰ تا ۵۵ دقیقا در برنامه هفتم سیستم نظام تامین مسکن روستایی بافت فرسوده و ... را مد نظر قرار دادیم در قانون جهش تولید نیز شیوه های مختلف را برای ساخت مسکن پیش بینی کرده ایم روش های اجرایی در ساخت مسکن معتقدم درست نیست.
دولت نباید مسئول ساخت و تولید مسکن باشد
رئیس مجلس با بیان اینکه دولت نباید مسئول ساخت مسکن و تولید باشد، گفت: مردم می توانند بسازند، شرکت ها می توانند بسازند، بنگاهها می توانند بسازندو دولت چه کاری می تواند انجام دهد؟ در قانون آمده است که دولت مکلف است زمین را برای مسکن تامین کند. بستگی به جغرافیا دارد که بعضا ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک خانه پول زمین است. دولت باید زمین را در اختیار مردم قرار دهد. در یک جایی باید زمین را در اختیار مردم قرار دهد برای طبقات پایین جامعه باید این کار را کند.
وی گفت: ۱۵ درصد از کل جغرافیا و سرزمین ما قابل سکونت است الان یک میلیون هکتار تحت پوشش مسکن داریم. سازمان ملی زمین و مسکن بیش از زمین هایی که الان ساخته شده و در اختیار است یا همینقدر زمین در اختیار دارد یعنی در تملکش است که ساخته نشده است این زمین ها یا در داخل محدوده هستند یا در حریم هستند بنابراین زمین هم داریم. در برنامه هفتم هم اگر اشتباه نکنم دو دهم درصد از این ها را که تقریبا میشود ۳۰۰ هزار هکتار پیش بینی کردیم و دولت را مکلف کردیم این زمینها را در اختیار کسانی که نیازمند هستند، قرار دهد. دولت باید تسهیلگری کرده و زمینها را در اختیار بگذارد و اجازه دهد مردم بسازند.
اگر قرار است مشکلات را در حوزه معیشت حل کنیم، اولویت را به مسکن بدهیم
قالیباف تصریح کرد: در یک درصد سرزمین مان قریب به ۲۳ درصد جمعیت را در تهران متمرکز کرده ایم الان هم که مسکن مهر میسازیم در ۱۰۰ کلیومتری اطراف تهران است و در اطراف کلانشهرها باید در توزیع فضای مسکن توجه کنیم. چرا به سمت شهرهایی که ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار نفر است برویم و امکان شغل ایجاد کنیم؟ دولت خود را مکلف بداند که کسی که زمین ندارد و پول ندارد، زمین در اختیارش بگذارند. در بافت فرسوده هر کسی که زمین دارد در یک محدوده حداقل یک تراکم ۱۲۰ یا ۱۴۴ درصد بگیرد می تواند دو الی سه طبقه بسازد درتهران در هر هکتار ۱۵۰ نفر جمعیت داریم در توکیو نصف این است. در هر هکتار ۶۰ نفر را در قانون برنامه هفتم پیش بینی کرده ایم این کار را می توانیم انجام دهیم. الان ۱۷ الی ۱۸ سال از مسکن مهر می گذرد دولت مسکن ساخته است چه تعداد مسکن ساخته است؟ ساخت مسکن از سوی دولت شاید کمتر از دو میلیون بوده است که هنوز واگذاری قطعی هم نشده است در حساب صد امام وظیفه اصلی دولت تامین زمین برای افرادی که مسکن ندارد اعلام شده است.
رئیس مجلس گفت: معتقدم اگر قرار است مشکلات را در حوزه معیشت حل کنیم، اولویت را به مسکن بدهیم تا مردم صاحب مسکن شوند و باید این کار را دنبال کنیم ما هم در مجلس قوانین را دنبال کنیم دولت هم در روشها اصلاحاتی انجام دهد تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.
اگر نتانیاهو رجزخوانی کند ما هم حتما وعده صادق سه را داریم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار الیوم مبنی بر اینکه توافق آتش بس امروز در لبنان را چگونه ارزیابی میکنید، گفت: ما از توافق آتش بس استقبال می کنیم و این آرامش در لبنان برقرار شده امیدواریم این آرامش در غزه هم برقرار شود ولی این که نتانیاهوی جنایتکار بحثش متمرکز بر ایران است یک بحث گزاف است وقتی جنگ لبنان شروع شد و شهید نصرالله را به شهادت رساندند و جنایت پیجرها را انجام داند بحثشان این بود که حزب الله تضعیف شده است. در سفری که به لبنان داشتم و در زمانی که مردان میجنگیدند و زن و بچهها خانه و کاشانه خود را از دست داده بودند در آنها صبر، شجاعت، درایت و خلاقیت دیدم و حزب الله را زنده دیدم.
قالیباف گفت: در ژنو گفتم که حزب الله زندهتر از همیشه است. نتانیاهوی کثیف با لشکرهای زیادی آمد که لبنان را تصرف کند اما نتوانست و شکست خورد این قدرت اسلام است اگر او رجزخوانی کند ما هم حتما وعده صادق سه را داریم این تصمیم ما است البته زمان آن هم جزو عملیات است که در وقت خود و در زمان خود انجام میشود.
عقلانیت انقلابی مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم بالاتر است
وی درباره کنترل سوپرانقلابیها در مجلس گفت: مجلس محل نگاه های متفاوت و نظرات مختلف است. زیبایی مجلس به همین است اگر همه با هم یک حرف بزنیم خسته میشویم. لذا هیچ نگرانی در این خصوص نیست. سلیقه های سیاسی هم وجود دارد لذا در این زمینه احساس مشکل نمی کنم و این زنده بودن و پویایی مجلس می دانم.
رئیس مجلس با بیان اینکه عقلانیت انقلابی مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم بالاتر است، گفت: جلسه سران بر اساس قانون اساسی شکل میگیرد و برخی از اوقات این جلسه در محضر مقام معظم رهبری برگزار میشود و خیلی از مشکلات زمین مانده در آنجا سرعت میگیرد و انجام میشود همه ما به این موضوع متعهد هستیم که مسیر قانون را عمل کنیم حتی اگر به دلیل شرایط تحریم تصمیم میگیریم در جلسه سران قانونی را متوقف کنیم این موضوع برای یکسال است و این هماهنگی بین دولت و مجلس نیز وجود دارد و این تعامل است، البته مجلس وظایفی دارد و دولت هم وظایفی دارد حتما در جایی که باید نظارت کنیم، بدون تعارف کار را دنبال میکنیم این رفت و برگشت ها یک ذینفع نهایی دارد که آن مردم هستند اگر مشکل مردم را حل نکنیم، این همدلی و همکاری فایده ای ندارد.
قانون عفاف و حجاب را ۲۳ آذر ابلاغ خواهیم کرد
وی درباره توافق با دولت درخصوص عدم ابلاغ مصوبه عفاف و حجاب و اینکه آقای آقاتهرانی گفته ۱۶ آذر ابلاغ میشود گفت: من به آقای آقاتهرانی هم گفتم که تاریخ این ابلاغ ۱۶ آذر نیست بلکه ۲۳ آذر است چراکه سه ماه زمان بوده است. البته ایشان گفتهاند که این خبر را اصلاح میکنند. این مصوبه را ۲۳ آذر ابلاغ خواهیم کرد چراکه قانون است. بنا شد به دلیل ملاحظات و سالگرد وقایع ۱۴۰۱ مقداری رعایت شود اگر فرصت شود قانون حجاب را توضیح میدهم در این سه ماه باید دستورالعمل اجرایی هم نوشته می شد.
قالیباف درباره نظارت بر دولت گفت: ما وقتی حرف از وفاق و همکاری میزنیم باید یک مبانی داشته باشد امروز همه یک حرف میزنیم میگوییم برانامه هفتم میثاق ملی ما است و سیاستگذاری کلان مصوب هم مبانی است که باید دنبال کنیم. سلایق سیاسی هم یک واقعیتی است که باید بپذیریم. به هر حال درست یا غلط دوگرایش در کشور داریم. برخی از اوقات در برنامه هفتم همه قبول داریم اما روشها فرق میکند.
وی درخصوص لایحه مربوط به ممنوعیت به کارگیری دو تابعیتیها در مشاغل حساس گفت: من خودم به فوریت آن رای ندادم و به صورت عادی رفته در کمیسیون دارد بررسی میشود آیا برخلاف قانون رفتار کردهایم؟ چرا می گویید چون به فوریت رای نداده ایم وفاق برهم خورده است؟ در حوزه نظارت هم مجلس نظارتهایش سیستمی و جمعی است. جنس نظارتهای ما با نظارت سازمان بازرسی کل کشور متفاوت است سازمان اگر یک جا تشخیص داد خلاف قانون است آن را متوقف می کند اما مجلس چیزی را متوقف نمیکند.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس دوازدهم در اجرای وظایف نظارتی خود چه اقداماتی برای جلوگیری از قیمت ها و مهار تورم دارد، گفت: در بحث مهار تورم ما یک وقتی می گوییم که تورم و گرانی است و بعد به فروشگاهها و مغازه ها می رویم که با تورم و گرانی مبارزه کنیم و خلاصه به دنبال کاسبان می رویم اما کاسبان و مغازه دارن نیستند که تورم را شکل می دهند راه حل تورم و گرانی هم تنبیه آنها نیست البته من منکر این نیستم که تعدادی از این ها گران فروشی هم انجام میدهند اما آنها ریشه گرانی و تورم نیستند. ریشه تورم و گرانی در میرداماد، پاستور و بهارستان است یعنی ریشهاش در بانک مرکزی دولت و مجلس است و باید اینها تورم را حل کنند.
قالیباف با بیان اینکه گرانی دو علت اساسی دارد، گفت: یک علت آن بانک ها هستند به این معنا که ارزش پول ملی را از دست می دهیم نقدینگی را افزایش می دهیم اینها به دلیل این است که هزینه دولت را بالا می بریم و رشد اقتصادی وجود ندارد اوراق صادر می کنیم و کیک اقتصاد را بزرگ نمی کنیم جی دی پی را بالا نمی بریم اما هزینه های جاری را افزایش می دهیم این یعنی تورم. اگر میگویم برنامه هفتم میثاق ما است برای همین موضوع است. برای همه این موارد در برنامه هفتم راهکار دیده شده است برای اینکه رشد اتفاق بیفتد برای اینکه صندوق های بازنشستگی را از مشکلات رها کنیم.
وی ادامه داد: برخی از بانکهای خصوصی ما خلق پول میکنند خلق پول یعنی دست در جیب مردم کردن تعارف که نداریم. باید متمرکز بر این ها باشیم.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه برای کاهش فشارهای اقتصادی بر کارگران و اقشار آسیب دیده برخی از ضرورت اصلاحات اقتصادی سخن می گویند. آیا اصلاحات اقتصادی بدون رفع تحریم ها و تعامل با جامعه بین الملل ممکن است؟ آیا به عنوان رئیس مجلس برای رفع تحریمها و حتی کاهش تنش های منطقه ای، مایل به از سرگیری مذاکرات با اروپا، آمریکا هستید ؟ در صورت آغاز مذاکرات آیا برنامهای برای جلوگیری از سنگاندازیهای احتمالی برخی جریانهای تندرو دارید؟ گفت: نگاه کنید من جزو آن افرادی بودم که همیشه گفتهام تحریم کاغذ پاره نیست و بر اقتصاد اثر دارد. اما این نکته که در انرژی گفتم اینکه ما این حجم از انرژی را هدر میدهیم ربطی به آمریکا و تحریم دارد؟ این مشکل خود ما است.
وی افزود: آمریکا این قدر گردن کلفت نیست که این مشکلات را هم گردن آنها بیندازم. قانون اقدام راهبردی نیامد که مانع برجام شود آمد که به برجام کمک کند و تسهیلگری کند. از دو جهت این کار را انجام دهد قانون میگوید توافق باید منجر به انتفاع اقتصادی واقعی شود ما طرفدار این هستیم که این موضوع را حل کنیم و به دنبال این نیستیم که بگوییم ما مانع هستیم.
رئیس مجلس گفت: مگر با آمریکا مذاکره نکردند؟ مگر مستقیم مذاکره نکردند؟ صداقت آمریکا کجا رفت؟ ما نباید اجازه دهیم این اتفاقات بیفتد. لذا در بحث هستهای هم حرف ما این است هرجا که انتفاع اقتصادی برقرار شود، ما موافق هستیم اما شما نگاه کنید آژانس در گزارش قطعنامه اخیر چه رفتاری کرده است؟ ما در عین حال که باید توجه کنیم که صعف هایمان را برطرف کنیم باید قانون مجلس که قانون اقدام راهبردی است را اجرایی کنیم. هر موقع انتفاع اقتصادی واقعی اتفاق بیفتد با دولت همراهی می کنیم.
قالیباف درباره ناترازی انرژی گفت: بارها این موضوع را در صحن مجلس و جلسات دولت اشاره کرده ام که دغدغه جدی شخص رییس جمهور هم است. دیروز برداشت اشتباهی از صحبت های من شد. من قضاوت عمدی بودن یا غیرعمدی بودن آن را ندارم صحبت من در این بخش شفاف بود. به هر حال قاچاقی که دارد انجام می شود با شوتی و دبه و باک و وانت است و ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر در روز قاچاق می شود. یا ما می خواهیم بپذیریم که این مسئسله وجود دارد یا می خواهیم آن را انکار کنیم. الان دولت ومجلس این مووضع را انکار نمی کنند پس این مسئله وجود دارد. همه ما مسئول هستیم. اما وظیفه هر کدام مان معلوم است که باید چه کاری انجام دهیم در وظایف هم نباید تداخل کنیم.
وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مصرفکنندههای انرژی بخشهای دولتی است. در پیک مصرف ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاهها مصرف می کنیم من می گویم تولید کننده های اصلی و مصرف کننده های اصلی داریم مابین این جابجایی ها و رفت و آمدها و ... ممکن است دستمان کمی خط بخورد. ما به اندازه اینکه انرژی مصرف می کنیم انرژی هدر می دهیم منظورم این نیست که ماشین هایی که کیفیت ندارند به جای اینکه صدی ۵ مصرف کنند صدی ۹ مصرف کنند من این بخش را نمی گویم ما انرژی را هدر میدهیم. این رقم های درشتی است.
در قانون عفاف و حجاب گشت ارشاد نداریم
رئیس مجلس درباره قانون حجاب گفت: اول این را بگویم که ما برای حجاب قانون داشتیم. این قانون هم که الان بحث شد و در زمان خودش ابلاغ می شود لایحه است یعنی قوه قضاییه آن را تنظیم کرده و به دولت داده و دولت هم به مجلس داده است ۹ ماده داشته است قوه قضاییه فقط در بخش قضایی لایحه را داده بود و بحث جرم انگاری در قانون بود دولت هم ۱۳ الی ۱۴ ماده اضافه کرد و برخی از مواد دیگر هم را به آن اضافه کرد ما در مجلس به این جمع بندی رسیدیم که حجاب باید ابعاد مختلفش دیده شود حجاب هم بعد شرعی دارد هم بعد سیاسی، فلسفی، هویتی، حقوقی و فرهنگی دارد یک موضوع پیچیده و اجتماعی است و باید همه ابعاد آن را ببینیم و نمی توانیم فقط سلبی ببینیم و باید ایجابی هم ببینیم.
قالیباف تصریح کرد: درحادثه ای که در سال ۱۴۰۱ افتاد مجلس بررسی کرد و یک گزارش ارائه کرد در آنجا مجلس گفت ۳۲ دستگاه مسئول بودند تا ابعاد حجاب را پوشش دهند یک بخش از آن اقدامات سلبی بوده است جز نیروی انتظامی که یک اتفاقاتی نیز پیش آمده است ما رسما در صحن مجلس گفتیم ۳۱ دستگاه ماموریت های خود را انجام نداده اند. ما با این قانون دستگاهها را مکلف کردهایم که وظایف خود را انجام دهند در بحث جرم انگاری تلاش کردیم سطح بندی آن را مشخص کردیم. سعی کردیم هر گونه درگیری و اقدام مستقیم بین افراد گرفته شود در قانون دیگر گشت ارشاد نیست و به اینها دقت کرده ایم ضمانت اجرایی قانون را مشخص کرده ایم. کشف حجاب، بدحجابی و برهنگی را مشخص کردیم و باید امکانات و تجهیزات فراهم شود و تا جایی که مطلعم بخشی از این تجهیزات آماده شده است. البته زندان رفتن در قانون وجود ندارد اما جریمه وجود دارد که قانون ابلاغ شود همه این موضوعات اطلاع رسانی خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که گره زدن اقتصاد کشور به مذاکرات را درست میدانید، گفت: من حتما گره زدن اقتصاد به مذاکره را درست نمی دانم ما حتما در حوزه مذاکره باید انتفاع اقتصادی مان را دنبال کنیم و هدف غایی مان این باید باشد مجلس حتما در این راه کمک خواهد کرد از آنطرف هم باید تلاش کنیم که شرایط کشور به گونه ای فراهم شود که امنیت سرمایه گذاری ایجاد شود. حتما یک سندی را تهیه می کنیم که امنیت سرمایه گذاری را تامین کنیم و باید تولید را در کشور بالا ببریم لذا صرف اینکه بگوییم که با مذاکره مشکلات مان حل می شود، نمیشود. تجربیات گذشته هم همین را نشان داده است یکی مذاکره کرده است و یکی آن را لغو کرده است.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به که مجلس قصد دارد قانونی را تصویب کند که روی روابط ایران و آمریکا اثرگذار باشد به طور مثال مذاکرات را محدود و یا ترغیب کند، گفت: رییس این دولت شهید سلیمانی را به قتل رسانده است پس حتما با رقیبش متفاوت است امروز که نگاه می کنیم ترکیبی که برای همکاران خود انتخاب کرده است وقتی یک دهه گذشته این افراد را نگاه می کنیم می بینیم که خلاف ملت ایران حرکت کردها ست البته ما هیچ قضاوتی نداریم و منتظریم ببینیم در عمل چه کاری انجام خواهد شد و آن تصمیمات ما را روشن می کند نه حرفهایی که می زنند نکته مهم این است که نتانیاهو در یک باتلاق فرورفته است. در سالگرد غزه می بینیم که حماس تل آویو را مورد حملات موشکی خود قرار داد و به نظر می رسد نباید رییس دولت جدید آمریکا در باتلاقی که نتانیاهو در منطقه ایجاد کرده است حرکت کند. به هر حال عمل او ست که مسیر اینده را مشخص می کند.
وی در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه احتمال فشار حداکثری وحود دارد گفت: وظیفه دولت و مجلس است که شرایط را پیش بینی کنند ما صادرات نفت مان به ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است اما امروز با تحریم صادرات نفت به یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است ختما سختی هایی دارد و هزینه هایی دارد که ما متوجه آن هستیم امروز شرایط دنیا و نوع رفتار ما با همسایگان مان و مجموعه هایی مانند بریکس و شانگها و ارتباطاتی که با کشورهای دوست و پرقدرت داریم حتما می توانیم از مشکلات پیشگیری کنیم.
ما خودروساز نیستیم
رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره مافیای خودرو و اقدامات مجلس برای حذف مافیای خودرو گفت: نمیگویم خودرو مافیا دارد یا ندارد اما در حوزه خودرو در نوع سیاست گذاری اشتباه کردیم. امروز با فروش خودرو لاتاری برگزار میکنیم، از مردم ثبت نام کرده و عدهای برنده میشوند که اینها اشکال است چون وقتی رقابت نباشد این اتفاق میافتد. حتی اگر به تولید بیش از اندازه رانت بدهیم خودمان به دست خودمان تولید را از بین میبریم. تولید باید درونزا باشد.
وی ادامه داد: رقابت را در حوزه بازار خودرو در کشور از بین بردهایم. برای حمایت از خودروی داخلی میگوییم تعرفه روی ماشین بسته شود تا این صنعت خراب نشوداما این تعرفه موقت و مشروط و کاهنده نیست نتیجه این میشود که ۴۰ سال بعد از تولید پیکان وضعیت خودرو همچنان همان است. ما خودروساز نیستیم و حداکثر مجموعه ساز هستیم؛ امروز اگر بخواهد یک پلفترم خودرو آماده و اجرا شود نزدیک به ۱/۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه پلتفرم برای طراحی ماشین است که باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ در ۱۰ سال داشته تا به سود برسد.
وی افزود: ما به جای آنکه تعرفه ها را کاهنده کنیم بالا می بریم اما چه زمانی خودروساز تحول ایجاد می کند؟ به خودروساز بگوییم تعرفه ۴۰۰ درصد را اعمال می کنیم تا خودروهای دیگر رقابت نکند اما در ۱۵ سال دیگر سال به سال تعرفه کاهش پیدا می کند تا اگر خودروساز تحولی نداشت ظلم به مردم نشده و ماشینی با ایمنی و مصرف سوخت کم داشته باشد پس نگوییم مافیا بلکه بگوییم ما در سیاست گذاری درست عمل نکردیم.
قالیباف گفت: اصرارکردم واردات خودرو شود بعد همه مخالفت ها را دیدند. خودروسازان بزرگ دنیا را نگاه کنید که با هم همکار و شریک می شوند در کشور ما هر روز خودروسازان قطعات وارد کرده و تجمیع می کنند. در واکنش به قانون واردات می گویند ارز برای واردات نداریم پس چه طور در سال ۱۴۰۲، ۸ میلیارد برای واردات قطعات داده شد و اکنون برای واردات خودرو میگویند دلار نداریم؟ البته حرفم به این معنا نیست که افراد قابلی برای طراحی خودرو نداریم بلکه افراد قابلی هستند و ما هم مصمم هستیم کما اینکه کمیسیون تلفیق بودجه تعرفه واردات خودرو را به ۶۰ درصد رساند و تصویب کرد.
رییس مجلس درباره سطح کنونی مبادلات و همکاری پارلمانهای دو کشور چین و ایران و برنامههای آتی در این زمینه گفت: بدون شک چین یکی از کشورهای دوست نزدیک و متحد ما است و کشوری است که ما با او روابط عمیق راهبردی داریم و باید این روابط را توسعه دهیم؛ این اراده همه مسئولان در کشور ما است و طبیعی هم هست؛ چراکه یک ارتباط عمیق راهبردی میان کشورهایی شکل میگیرد که دوست مشترک، دشمن مشترک و منافع مشترک دارند و ما امروز با چین دشمن مشترک، دوست مشترک و منافع مشترک داریم.
وی خاطر نشان کرد: بدون شک ارتباطات دو کشور هم در روابط دوجانبه، هم در روابط منطقهای و هم در روابط بینالمللی، در ابعاد مختلف استراتژیهای بخشی اعم از مسائل محیط زیست، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و همچنین مسائل امنیتی و دفاعی ارتباطات راهبردی، ماندگار و تاثیرگذار است. امروز ما با چین فرصتهای بزرگتری داریم؛ امروز موقعیت جغرافیایی ما با چین در حوزههای اقتصادی و کریدورهایی که میتواند اجرایی شود، بسیار جدی و مهم است.
رئیس مجلس تصریح کرد: از طرف دیگر فرصتهایی از طریق سازمانهای مهم نظیر بریکس و شانگهایی و حتی اوراسیا فراهم است و استفاده از این تصمیم قطعی و اراده دو کشور است. البته به نظر من هنوز به این سطح از روابط نرسیدهایم و ما معتقدیم که باید پایههای این روابط را نیز بسازیم؛ یعنی باید روابطمان در حد دوجانبه به نقطه قابل قبولی از رشد برسد که هنوز به نظر من برای انجام این کار جا دارد و این رشد باید به سطح روابط در منطقه در همه موضوعات و سپس به موضوعات جهانی تسری پیدا کند.
حمایت ایران از لبنان با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که پس از پیروزی لبنان بر رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران به ویژه مجلس شورای اسلامی چه برنامههایی برای حمایت از مردم لبنان دارد؟ گفت: طبیعتاً پیوند ما با مردم لبنان پیوندی بسیار قدیمی و تاریخی است؛ چند وقت قبل که خیلی دور هم نیست مقام معظم رهبری به نقش علما و بزرگان دینی و بزرگان لبنان و فرهنگ اسلامی و شیعی در ایران اشاره کردند؛ بنابراین میان دو کشور پیوندهای بسیار عمیق فرهنگی، اجتماعی و دینی وجود دارد؛ همینطور که این ارتباطات تا به امروز بوده است حتماً در آینده نیز با همین قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: این نگاه چه برای لبنان و چه برای همه کشورهای اسلامی و چه برای همسایگان و به ویژه جبهه مقاومت از اولویتهای سیاستهای ما بوده است؛ همانطور که اشاره کردم، ما حتماً میتوانیم در کشورهای اسلامی و جبهه مقاومت از این فرصتها برای تحول در زیرساختها، امنیت خوب و پیشرفت و حفظ عزت و کرامت استفاده کنیم.
موضوعات اقتصادی اولویت ماست اما فرهنگ را فراموش نمیکنیم
قالیباف در پاسخ به این سوال که طبق قانون برنامه هفتم ، سهم بودجه فرهنگی باید از سهم بودجه عمومی کشور به پنج درصد ارتقا پیدا کند، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۴ سهم بودجه فرهنگی کشور ناچیز است و آیا مجلس برنامهای برای ارتقا و تقویت بودجه فرهنگی کشور دارد؟، گفت: در بودجه سال گذشته هم به فرهنگ توجه کردیم. موضوعات اقتصادی اولویت ماست اما فرهنگ را فراموش نمیکنیم. موضوعات فرهنگی در نگاهی کوتاه، میان و بلند مدت حتما در اقتصاد هم اثر گذار است. در موضوع انرژی ، فرهنگ میتواند در نوع مصرف و نگاه ما اثرگذار باشد و یکی از جاهایی است که بیش از اصلاح صنعتی و پیشرفت تکنولوژی در کاهش مصرف موثر است. در سال قبل این فرصت بود و از بخش جاری و سود شرکتها درصدی برای حوزه فرهنگ کنار گذاشتیم و درصد قابل توجهی نیز بود. الان چون بودجه در کمیسیون تلفیق است و تا به صحن بیاید زمان میبرد، نمیتوانم عدد و رقم بدهم اما حتما نسبت به سال قبل رشد بیشتری در بودجه فرهنگی خواهیم داشت.
بنا نیست تصمیمات شوکآور برای جامعه ایجاد شود
رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره گرانی بنزین گفت: حتما بنا نیست تصمیمات شوکآور برای جامعه ایجاد شود. جلوگیری از اسراف به معنای افزایش قیمت نیست و تنها راه یا اولین راه افزایش قیمت نیست حتی اولین فرآوردهای هم که بخواهیم کاری کنیم شاید برای بنزین نباشد.
وی خاطرنشان کرد: سهم بنزین در کل انرژی حدود ۹ درصد است، اماسهم گاز ۷۰ درصد است پس برای چاره اندیشی باید بدانیم از کجا و با چه روشی کار را انجام میدهیم ولی همه ما قبول داریم که این نوع مصرف کردن و قیمتگذاری کار درستی نیست و باید به عنوان یک مساله شناخته و جامعه و مردم همه با هم باشیم. اگر قرار است از هر روشی انجام شد، دولت انتفاع ببرد مردم هم باید انتفاع ببرند.
رییس مجلس تاکید کرد: ۵۲ درصد خانوارها از بنزین استفاده کرده و یارانه به آنها تعلق میگیرد و ۴۸ درصد خانوار خودرو ندارند که بنزین تعلق گیرد پس نابرابری دردناکتر از ناترازی و ظلم مضاعف است؛ معتقدم برای انرژی باید مساله را پذیرفته و با مردم حرف زده و نخبگان در میدان آیند و شوک وارد نکنیم. این تصمیم غلطی است که یک مرتبه قیمتها بالا رفته و این شوک را اعمال کنیم.
باید جامعه هدف یارانهها را به درستی تعیین کنیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامههای مجلس برای مقابله با گرانیهای افسارگسیخته و روزافزون سبد کالای خانوار چیست؟ گفت: ما وقتی که طرح تعدیل در سال ۱۴۰۱ در حال اجرایی بود، در مجلس بحثی داشتیم مبنی بر اینکه اگر دولت تصمیم دارد تا نرخ ارز ترجیحی را افزایش دهد، خودش مجاز به این کار است و ما او را مکلف به این کار نکردیم اما گفتیم که اگر دولت تصمیم به انجام چنین کاری گرفت حتماً تکلیف دارد تا کالابرگ الکترونیکی را اجرا کند به این دلیل که بتوانیم سبدی از نیازهای ضروری را جهت تامین ۲۰۰۰ کالری در روز در اقلام خوراکی و همچنین اقلام مورد نیاز در حوزه بهداشت و درمان و حتی کالاهای اصلی جهیزیه تحت پوشش قرار دهیم؛ الان نیز دولت همراه است و به صورت ویژه آقای دکتر پزشکیان همراه است؛ یکی از موارد وفاق همین جا است؛ چرا که این هماهنگی و باور وجود دارد که حتماً برای مبارزه با گرانی، بخشی از جامعه را که در دهکهای جامعه هستند، به گونهای با ارائه همین سبد کالا تحت پوشش قرار دهیم. به روایتی در فاز اول ۱۲ قلم کالا و در فاز بعدی ۲۵ کالا را به گونهای تحت پوشش قرار دهیم که رشد قیمت آنها هرگز از افزایش حقوق کارگران و کارمندان بیشتر نشود.
وی ادامهداد: از طرف دیگر خودمان مقصر هستیم و باید به این موضوع توجه کنیم که الان عملاً نزدیک به ۸۲ میلیون نفر یارانه میدهیم؛ ما باید افرادی که در طبقات و دهکهای پایین جامعه قرار دارند را حتی تا دهکهای هفتم به طور جدی تحت پوشش سبد کالا قرار دهیم. باید بتوانیم جامعه هدف یارانههای اصلی و ریالی را به درستی تعیین کنیم و این یارانهها به جایی اصابت کند که در اولویت هستند؛ این از کارهای قطعی است که در بودجه سال ۱۴۰۴ در دستور کار و از مواردی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.
روسیه از کشورهای همسایه با منافع مشترک است
رییس مجلس در پاسخ به سوالی در ارزیابی از سطح همکاری راهبردی بین ایران و روسیه و اولویت های دو کشور برای شراکت بلند مدت گفت: روسیه از کشورهای همسایه با منافع مشترک است که در حوزه انرژی و مسائل دفاعی و تجهیزات و الکترونیک ارتباطات نزدیک داریم و در بحث ترانزیت و کردیور فرصت های اساسی و جدی داریم. فکر میکنم نتوانستیم از همه ظرفیتها به درستی استفاده کنیم. البته در این سال ها شتاب بیشتری گرفته است. فکر میکنم در آینده نزدیک با سفر رسمی رییس جمهور به مسکو روابط دوجانبه گسترش پیدا میکند. توافق نهایی در حوزه راهبردی و در همه زمینهها بین دو کشور به امضای دو طرف خواهد رسید که میتواند شتاب همکاریها را گسترش دهد.
در اولین فرصت مناسب سفری به عراق خواهم داشت
قالیباف درباره روابط میان ایران و عراق در سطح مجالس دو کشور و تاثیر روابط آمریکا بر این روابط و با توجه به اینکه در آستانه پنجمین سالگرد شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس هستیم ، اقدامات جدید درباره حادثه فرودگاه بغداد با همکاری دو مجلس وجود دارد؟ آیا سفر خود را به عراق تایید میکنید؟ گفت: بر اساس سیاستهای خارجی که جمهوری اسلامی ایران دارد، روابط پارلمانی خوبی میان ایران و همسایه ها و به خصوص میان ایران و عراق برقرار است.
وی ادامه داد: در بحث های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روابط دو جانبه میان ایران و عراق جاری است و بیشترین مبادلات اقتصادی و موضوع گردشگری و سفر عتبات میان دو کشور جاری است. حتما آمریکا از این روابط راضی نیست و تلاش میکند تا مشکلاتی بوجود آورد. تلاش دو پارلمان و دو دولت بر حل مشکلات امنیتی مرزی و اقتصادی است.
قالیباف ادامه داد: در جنایتی که در فرودگاه بغداد اتفاق افتاد، همکاریهای قضایی بسیار نزدیک میان ایران و عراق اتفاق افتاد.این پیگیری در سطح بینالمللی در حال انجام است. درخواستها آماده و هماهنگیها انجام شده است. البته پارلمان عراق یک تصمیمی گرفت و آن اخراج آمریکا از عراق بود. بخشی از این کار انجام شد و در بعضی جاها وجود دارند در حال حاضر پارلمان تلاش میکند تا آمریکاییها به طور کامل خارج شوند. نشستهای بین پارلمانی بین دو کشور در جریان است. اخیرا هم تماس تلفنی مفصلی با رئیس جدید پارلمان عراق داشتم و در اولین فرصت مناسب سفری به عراق خواهم داشت.
قالیباف در پاسخ به موانع مقابله با رفع فیلترینگ و کمک به دولت برای رفع آنها خاطرنشان کرد: من در زمان انتخابات خیلی شفاف و روشن اشاره کردم که با فیلترینگ به شکلی که الان وجود دارد، مخالف هستم. اساس فیلترینگی که امروز با آن روبرو هستیم، حوادثی بود که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و واقعاً نیز لازم بود این کار انجام شود اما به نظر من ادامه آن به شکل فعلی صحیح نبود و ما باید زودتر از این در این زمینه تصمیم میگرفتیم.
وی ادامه داد: امروز که نزدیک به دو سال است که فیلترینگ اعمال میشود، باید بازگردیم و ببینیم که آیا به اهدافی که برای کاهش آسیبهای اخلاقی و تامین امنیت روانی داشتیم، دست یافتیم؟ ما فیلترینگ را بر اساس یک تصمیم اضطراری اتخاذ کردیم اما امروز یک محکی میتوان انجام داد و دید که آیا واقعاً اهداف تحقق پیدا کرده یا خیر؛ امروز وقتی به اعداد و ارقام و گزارشات و اخبار نگاه میکنیم میبینیم که این موضوع تایید نمیشود. از طرف دیگر باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا قبول داریم که باید از ایجاد آسیبهای اخلاقی و اخلاق در امنیت روانی جلوگیری کنیم و باید یک حکمرانی در فضای مجاز داشته باشیم؟
رئیس مجلس گفت: حکمرانی در فضای مجازی شرط عقل است و تجربه دنیا نیز در این زمینه وجود دارد و ما حتماً لازم داریم که این کار را انجام دهیم؛ امروز بحث بر سر چگونگی انجام این کار است. فیلترشکنهایی که امروز مورد استفاده قرار میگیرند هم هزینه اضافی به خانوادهها وارد کرده و هم آسیبهای اخلاقی بدتر شده و حتی آسیبهایی در حوزه امنیت شبکه نیز ایجاد شده است و حتی استفاده از پهنای باند خارجی بیشتر شده است؛ بنابراین معتقدیم باید این کار را با یک درایت و روش و یک پختگی و برنامهای دقیق پیش ببریم.
قالیباف عنوان کرد: در جلسه اخیر سران قوا این موضوع مورد بحث قرار گرفت و یک جمعبندی انجام شد و کارشناسان در حال انجام کار هستند. به نظر من در این خصوص چند گام باید برداشته شود که اولین آنها تقویت پلتفرمهای داخلی است؛ یکی از اتفاقاتی که در دوران فیلترینگ رخ داد این بود که پلتفرمهای داخلی توانستند مقداری جای خود را پیدا کنند اما اگر رقابت نباشند معتقدم که به سرنوشت خودروسازها گرفتار خواهند شد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به وضعیت کسبوکارهای مبتنی بر فضای مجازی در تصمیمگیریها در زمینه فضای مجازی گفت: حتماً در بخش مربوط به فیلترینگ باید امنیت شبکه، خانواده و کسب و کار را برقرار کنیم. همچنین از پلتفرمهای خارجی هم اگر شرایط حکمرانی ما را بپذیرند استقبال کنیم؛ این حق ماست که اگر شرایط ما را پذیرفتند، این کار را بکنیم و اگر هم نپذیرفتند، حق ماست که این اجازه را ندهیم و این موضوع نیز در همه جا اتفاق میافتد.
قالیباف در پاسخ به این سوال که مجلس دوازدهم دچار روزمرگی شده و غیر از موضوع رای اعتماد به کابینه دولت، طرح و لایحه ملموسی را تصویب نکرده است درحالی که در مجلس یازدهم قوانین خوبی تصویب شد، خاطرنشان کرد: رخوتی در کار مجلس نیست. مجلس دوازدهم در آغاز کار خود با حادثه تلخ اردیبهشت ماه مواجه شد و با انتخاباتی ۵۰ روزه و تصویب قوانینی در این باره سوق داده شد و مقدمات انتخابات را فراهم کرد.
وی ادامه داد: در این بین کمیسیونها نیز باید شکل میگرفتند و انتخابات آن نیز مسیر مفصل خود را داشت. از سوی دیگر در پایان مجالس هیچ طرح و لوایحی وجود ندارد و اگر به قانون تبدیل نشوند باید از ابتدا بررسی شوند. ممکن است در صحن مجلس طرح های کلیدی را نببنیم، طبیعی است درحالی که کمیسیون ها در حال تشکیل است هنوز طرح ها و لوایح آن ها به مجلس نیامده باشد.
قالیباف تصریح کرد: اما اصلاحاتی در برخی قوانین انجام شده است. برخی مطرح میکنند آیا قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مهم است یا قوانین مربوط به انرژی؟در پاسخ میگویم درحال حاضر برای امروز و آینده مجلس اصلاح قانون آییننامه داخلی مجلس برای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مهم است و سه دوره است که هنوز تجدید نظر نشده است؛ بنابراین مکلفیم این هیئت نظارت را در طول ۹۰ روز اول مجلس انتخاب کنیم و اگر بعد ۹۰ روز انتخاب کنیم تا پایان این مجلس نمیتوانیم این کار را انجام دهیم .پس حتما باید به آن رسیدگی میکردیم.
وی درباره رای اعتماد به کابینه گفت: رای اعتماد دولت کار مهمی بود که انجام شد. نمایندگان مجلس امور نظارتی و گزارش وزرای زیر ساختی را با قوت ادامه دادند و شنیدند. الان کمیسیونها راه افتادند و طرح و لوایح به مجلس خواهد آمد و مطمئن باشید مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم موفق تر خواهد بود.