خبرگزاری کار ایران

بقایی در نشست خبری:

به هیچ عنوان قائل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران نیستیم/ زیرمجموعه‌های سازمان ملل در یک سال اخیر زیر سؤال قرار گرفته‌اند

به هیچ عنوان قائل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران نیستیم/ زیرمجموعه‌های سازمان ملل در یک سال اخیر زیر سؤال قرار گرفته‌اند
کد خبر : ۱۵۴۸۷۶۱

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضع ما در مورد کشتار جمعی روشن است. ما هم طبق فتوای عالی‌ترین مقام مذهبی و سیاسی کشورمان و بر اساس ارزیابی‌های منطقی، به هیچ عنوان قائل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران نیستیم و کماکان بر همین اصل تأکید داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه به احترام شهدای خبرنگار در لبنان حاضران ضمن یه دقیقه سکوت، به صورت ایستاده فاتحه‌ای برای آنان قرائت کردند.

اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود عنوان کرد: در ابتدا، اجازه دهید نگاهی اجمالی به وقایع یک هفته گذشته بیندازیم. مهم‌ترین رویداد هفته اخیر، دفاع پدافند هوایی ایران در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی بود که در بامداد روز گذشته به وقوع پیوست. من از طرف وزارت امور خارجه، شهادت چهار نفر از مدافعان نیروهای مسلح را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: در همان روز، حادثه تلخی در جنوب شرق کشورمان رخ داد که گروهی تروریستی بدنام، که شواهدی از ارتباطشان با رژیم صهیونیستی وجود دارد، چند تن از نیروهای ما را به شهادت رساندند. در این هفته، دستگاه دیپلماسی کشور به فعالیت‌های خود ادامه داد. آقای عراقچی در هفته اخیر سفری به بحرین، کویت و برکیس داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری مجمع کشورهای عضو بریکس خاطرنشان کرد: این مجمع برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود و ما به عنوان یکی از اعضای اصلی این مجمع شرکت کردیم و دیدارهای خوبی با کشورهای عضو و مشارکت‌کننده در برکیس انجام شد.

بقایی عنوان کرد: روز پنجشنبه، سوم آبان، مصادف با هفتاد و هشتمین سالروز تأسیس سازمان ملل بود که فرصتی مناسب برای تأمل در کارنامه این سازمان و بررسی وضعیت کنونی آن فراهم آورد. زیرمجموعه‌های این سازمان در یک سال اخیر، همزمان با تجاوزات رژیم صهیونیستی، تحت سؤال قرار گرفته‌اند. در سطح دیوان بین‌المللی دادگستری نیز، شکایت‌های زیادی در حال بررسی است که محکومیت رژیم صهیونیستی به اختلالی جدی دچار شده است .مسئولیت این وضع برعهده حامیان رژیم صهیونیستی و در راس آن آمریکاست که مانع از هرگونه اقدام عملی از سوی شورای امنیت برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی شده است.

بقایی یادآور شد: شایان ذکر است که نسل‌کشی تنها محدود به غزه نیست و در کرانه باختری نیز قتل و بازداشت‌ها ادامه دارد. در همین ۲۴ ساعت اخیر، حدود ۱۵۰ نفر از مردم فلسطین به شهادت رسیده‌اند و حتی تعدادی از خبرنگاران نیز جان خود را از دست داده‌اند. آمار شهدای اصحاب رسانه به بیش از ۱۸۰ نفر رسیده است.

وی در رابطه با اقدامات وزارت خارجه در منطقه برای جلوگیری از اقدامات نطامی اسرائیل، گفت: وزارت امور خارجه به عنوان متولی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای این عملیات در غزه، مجموع تحرکات مستمری را در دستور کار قرار داد. اگر خاطرتان باشد، در دولت سیزدهم به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، اولین کنفرانس و اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی همزمان با اجلاس سران کشورهای عربی برگزار شد.

بقایی یادآور شد: ما از هر فرصت و ظرفیت در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای برای جلب نظر و بسیج جامعه بین‌المللی در مقابله با نسل‌کشی، کمک به آوارگان و توقف خونریزی و جنایت استفاده کردیم. در سطح منطقه‌ای، همان‌طور که عرض کردم در تمامی سازمان‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در آن‌ها عضویت دارد، اقداماتی انجام شده است. این روند به صورت مستمر ادامه دارد و تمامی رایزنی‌های دیپلماتیکی که در دو یا سه هفته گذشته انجام شد، از لبنان آغاز شد و تقریباً شامل همه کشورهای منطقه و فراتر از آن بود و متمرکز بر همین هدف، یعنی کمک به آوارگان و تلاش برای پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با موضوع آتش‌بس در منطقه و نگاه ایران به این موضوع، گفت: در موضوع آتش‌بس به نظرم کلمه آتش‌بس دقیق نیست. در اینجا یک طرف مشغول نسل کشی است و اگر عبارت دقیق‌تر را بگویم ضرورت توقف نسل‌کشی که در غزه و لبنان در جریان است، به شدت وجود دارد. طرف‌های مقابل در این موضوع جدیدت ندارند. رفتار آن‌ها به جای توقف این جنایات باعث تشدید تنش شده است. همین‌طور حضورشان در منطقه باعث حمله به ایران شد.

وی در رابطه با ارزیابی خود از میزان اثرگذاری اخیر دیپلماسی و همکاری آن با میدان گفت: من فکر می‌کنم شما می‌توانید از واکنش‌هایی که نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی رخ داد، محکومیت قاطع کشورهای منطقه را مشاهده کنید. واقعاً انتظار می‌رود که در منطقه و خارج از آن، اگر دغدغه صلح و امنیت بین‌المللی وجود دارد، نسبت به این موضوع توجه کنند. من فکر می‌کنم کشورهای منطقه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اولاً مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و جلوگیری از گسترش جنگ و دامنه جنگ‌افروزی، وظیفه و مسئولیت تک‌تک ماست. این یک وظیفه به خاطر صلح و امنیت منطقه و امنیت ملی کشورها است. به نظر من، این نتیجه گفت‌وگوها بود که در واکنش‌های خود را نشان داد.

بقایی در خصوص دیدار عراقچی با مقامات کشورهای همسایه و منطقه و اینکه آیا  پیام غیرمستقیمی رد این دیدارها رد و بدل شده است، گفت: دیپلماسی طبیعی همواره در حال رد و بدل شدن پیام است، به‌ویژه در شرایطی که تنش وجود دارد. اما برای همه روشن است که جمهوری اسلامی ایران از حق خود در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی چشم‌پوشی نخواهد کرد. این نه تنها مسئولیت دولت جمهوری اسلامی ایران است، بلکه حقی است که حقوق بین‌الملل برای هر کشوری که در معرض تجاوز و سوءاستفاده غیرقانونی قرار می‌گیرد، قائل است. لذا ما فارغ از صحبت‌هایی که رد و بدل می‌شود، در پاسخ خود قاطع و جدی هستیم و تصمیمات را به نحو مقتضی و در شرایطی که خود ما و نیروهای مسلح مسئول تشخیص دهیم، اتخاذ خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با وجود حمله رژیم اسرائیل، موضع ضدجنگ خود را حفظ خواهد کرد یا به سمت تغییر دکترین دفاعی خود می‌رود، تصریح کرد: موضع ما در مورد کشتار جمعی روشن است. ما هم طبق فتوای عالی‌ترین مقام مذهبی و سیاسی کشورمان و بر اساس ارزیابی‌های منطقی، به هیچ عنوان قائل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران نیستیم و کماکان بر همین اصل تأکید داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر رئیس‌جمهور به روسیه و دیدارهای بعدی و امضای تفاهم‌نامه با روسیه  گفت: دو طرف کماکان مشغول مشورت هستند تا زمان مناسبی را برای دیدارهای دوجانبه در نظر بگیرند.

بقایی در رابطه با جلوگیری کشورهای منطقه از حملات هوایی به ایران با بستن مرزهای خود و با اشاره به رایزنی‌هایی که در دو هفته اخیر در منطقه اتفاق افتاده است، گفت: یکی از بحث‌های ما همین موضوع بود. از همه کشورهای منطقه این اطمینان مهم را دریافت کردیم که خاک هیچ کشوری، فضای هوایی یا سرزمینی هیچ کشوری برای انجام اقدام ایذایی در اختیار نخواهد گرفت. البته این امر یک وظیفه و یک تعهد حقوقی بین‌المللی و اخلاقی کشورهاست. به عبارت دیگر، این انتظاری است که طبیعی به نظر می‌رسد و هیچ کشوری نباید خاک خود را برای اقدام تجاوزکارانه علیه کشور دیگر در اختیار قرار دهد.

بقایی در خصوص توقف کانال ارتباطی ایران و ایالات متحده در عمان و از سرگیری مجدد روابط ایران و مصر، تشریح کرد: در رابطه با موضوع تعاملات دوجانبه با مصر ، برقراری روابط وجود دارد، اما از جهت برقراری رابطه رسمی دیپلماتیک، گفتگوها ادامه دارد. این رایزنی‌های اخیر متمرکز بر مسائل منطقه بوده است. در عین حال، هم در گفت‌وگوی رئیس‌جمهور محترم با همتای مصری خود در حاشیه اجلاس و هم در گفتگوهای دو وزیر خارجه، موضوع ادامه گفت‌وگوها برای برقراری روابط مطرح شده است. در مورد سوال نخست، آقای وزیر قبلاً روشن کرده‌اند که منظور از توقف رد و بدل پیام در چیزی که موسوم به آن است، چه بوده است. ما قبلاً در رابطه با موضوع هسته‌ای و مسائل مرتبط با اجرای مجدد برجام از این مسیر استفاده می‌کردیم. طبیعتاً این گفت‌وگوها به صورت غیرمستقیم بوده و تأثیر تحولات اخیر بر آن‌ها مشهود است. اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، باید منتظر ماند و دید.

وی در رابطه با اقدام تروریستی اخیر در جنوب شرق ایران و توافقاتی که با پاکستان برای جلوگیری از این گروه‌ها داریم، گفت: متأسفانه، تروریسم در جنوب شرق کشور پدیده‌ای است که ایران و پاکستان سال‌هاست در زمینه مقابله با آن همکاری می‌کنند. اگر تحولات یک ماه اخیر را مرور کرده باشید، مشاهده خواهید کرد که بسیاری از اقدامات تروریستی متأسفانه در آن سوی مرز علیه اتباع پاکستانی رخ داده است. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که ما به پاکستان نسبت به ضرورت تقویت همکاری برای مقابله مشترک با تروریسم آگاه هستیم. موافقت‌نامه امنیتی بین دو کشور که چند سال قبل امضا شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با شکایت ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصریح کرد: با توجه به اعلامی که وزیر محترم امور خارجه داشته‌اند، مشارکت ایالات متحده آمریکا می‌تواند طرفیت داشته باشد.  همچنین عراق باید شکایتی در شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی مطرح خواهد کند و به مشارکت ایالات متحده آمریکا در این جنایت نیز اشاره کند بعدازظهر امروز، جلسه شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد. این جلسه مهم خواهد بود و انتظار می‌رود شورای امنیت بر اساس فصل هفتم منشور عمل کند؛ چرا که یک عمل تجاوز علیه یک کشور اتفاق افتاده است. بنابراین شورای امنیت باید قاطعانه و محکم در این زمینه اقدام کند. این انتظار طبیعی است.

بقایی در پاسخ به خبرنگار ایلنا، با اشاره به صحبت‌های وزیر امورخارجه کشورمان پس از بازگشت از روسیه که در ایکس نوشت،" آفتاب از شرق طلوع کرد و حقیقتا در حال غروب از غرب است" و با توجه به امکان گسترش روابط با غرب در مقطع کنونی و پس از حمله اسرائیل به خاک ایران، تصریح کرد: اینکه خورشید از شرق طلوع می‌کند و از غرب غروب می‌کند یک فکت است و مشخص است پس این نکته‌ای که آقای دکتر عراقچی گفتند قاعدتا خورشید از شرق غروب نمی‌کند. در رابطه با بریکس این نکته مهم است که اولاً این‌ها مجموعه‌ای از کشورهای مهم اقتصادهای نوظهور و کشورهایی هستند که در رویکردهایشان مواضع مستقل‌تری را در رابطه با تحولات جهانی دنبال می‌کنند. همانطور که عرض کردم، بریکس در حوزه‌های مختلفی ورود دارد و اگر سند بریکس را ملاحظه بفرمایید، هدفش ارتقای صلح، امنیت و همکاری است این اهداف همان اهداف سازمان ملل متحد است. اما متاسفانه سازمان ملل متحد در طول این سال‌ها به ویژه یک سال اخیر نشان داد که تحت تاثیر و نفوذ برخی از اعضای قدرتمند خود موفق نشده است که رسالت خود را انجام دهد.

بقایی یادآور شد: بریکس ائتلافی است برای تغییری در مناسبات نامناسبی که در حال حاضر وجود دارد و البته همه این کشورها عضو سازمان ملل هستند و قرار نیست که جایگزین سازمان ملل شود ما رابطه‌مان را با همه کشورها دنبال می‌کنیم همچنین با کشورهای اروپایی این رابطه را ادامه خواهیم داد به غیر از یکی دو کشوری که مشکل داریم همیشه اعلام کردیم که با همه کشورها حاضر به تعامل هستیم.

بقائی در خصوص  تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی گفت: ابتکاری از سوی ما و ترکیه برای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در جریان است و امیدواریم تعداد بیشتری از کشورها به این کارزار بپیوندند و مسئله مهم این است که رژیم صهیونیستی نتواند از این سلاح‌ها که از سوی آمریکا و حامیانش به رژیم صهیونیستی هدیه داده می‌شود، برای ادامه کشتار استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با گفت‌وگو شب گذشته وزیرامورخارجه کشورمان با وزیر خارجه انگلیس، گفت: انتظار ما این است که هر کسی که کمترین دغدغه برای صلح و امنیت دارد مخاطب خود را طرفی قرار دهد که بانی این وضعیت است . بانی این وضعیت رژیم صهیونیستی است و طرفداران این رژیم باید، این رژیم را وادار به توقف جنایت‌های خود کنند.

بقایی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور ایران در لیست سیاه FATFچگونه می‌تواند از ظرفیت‌های بریکس در حوزه مسائل اقتصادی استفاده کند، گفت : بریکس ظرفیت‌های زیادی را ایجاد کرده است و حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد و در واقع در مرحله تکامل خود قرار دارد.

وی ادامه داد: در ارتباط با موضوع FATF وزارت خارجه به عنوان یکی از مدخل‌های ذی‌ربط گزارش خود را ارائه کرده است و با نهادهای صاحب نقش در این زمینه از جمله وزارت اقتصاد موضوع را  دنبال می‌کند.

بقائی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا جنگنده‌های اسرائیلی در جریان تجاوز اخیر این رژیم به مراکز نظامی ایران وارد حریم هوایی ایران شده‌اند، گفت: خیر.

بقائی  در رابطه با آینده منطقه و احتمال درگیری یک جنگ فراگیر، گفت: ما همیشه اعلام کرده‌ایم که دنبال جنگ نیستیم، ما همیشه در دفاع از خودمان با قاطعیت عمل کرده‌ایم و در این زمینه تردیدی به خود راه نمی‌دهیم.

این دیپلمات وزرات خارجه افزود: حتماً نگران گسترش دامنه جنگ هستیم چرا که ما بازیگر مسئوولی در منطقه هستیم؛ بازیگر مسئولیت شناسی که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ انجام می‌دهد و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

سخنگوی وزرات خارجه در مورد اظهارات مقامات آمریکایی از جمله ۲ کاندیدای انتخاباتی این کشور در رابطه با ایران و طرح ادعاهایی علیه تهران، گفت : این اظهارات به نظر می‌رسد که مسابقه دادن جریان‌های مختلف در آمریکا برای راضی نگه داشتن رژیم صهیونیستی است و این خود یکی از دلایل جری شدن رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت‌های خود است.

بقائی بیان کرد: اظهاراتی مبنی بر دخالت ایران در انتخابات آمریکا بی‌پایه و اساس است و نوعی فرافکنی از سوی مقامات آمریکایی است و از سوی دیگر به نظر می‌رسد این اظهارات برای پوشاندن گسل‌ها در آمریکاست چرا که مقامات آمریکایی فکر می‌کنند از طریق این فرافکنی‌ها می‌توانند از این گسل‌ها عبور کنند.

وی درباره وضعیت لبنان و ادعای نخست وزیر موقت این کشور در رابطه با عدم دخالت ایران در مسائل داخلی لبنان، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌وقت دخالتی در هیچ کشوری نداشته و بنای مداخله ندارد. مردم و دولت لبنان که جریان مقاومت بخشی از آن است، باید خودشان بدون مداخلات خارجی بتوانند برای خود درباره پیشبرد روند داخلی و صلح منطقه‌ای تصمیم بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: جریان مقاومت تضمین‌کننده امنیت و صلح و ثبات در لبنان علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی و این برعهده مردم و جریان‌های ذی‌نفع در لبنان است که درباره گام‌های آتی خود تصمیم بگیرند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز