خبرگزاری کار ایران

واکنش سخنگوی قوه قضائیه به ادعای وکیل خانواده مهرجویی، آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی و آتش‌سوزی بازار شادآباد

واکنش سخنگوی قوه قضائیه به ادعای وکیل خانواده مهرجویی، آخرین وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی و آتش‌سوزی بازار شادآباد
کد خبر : ۱۵۴۶۰۴۸

سخنگوی قوه‌ قضاییه ادعای وکیل مطرح شده تاکنون مدارک محکمه‌پسندی که نشان دهد پای فرد دیگری در میان است، ثابت نشده است. در این پرونده بررسی دقیقی انجام شده و در سایه این تحقیقات و بررسی اسناد و مدارک تمام ابعاد پرونده برای قوه قضاییه روشن است. اگر وکیل مستندات جدیدی دارد به قوه قضاییه برساند تا آن را مورد بررسی قرار دهیم.

نشست خبری اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه‌شنبه (یکم آبان ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

جهانگیر در ابتدای این نشست گفت: در هفته‌ای که گذشت شاهد موضوعات مختلفی در ایران و جهان بودیم. شاهد مهم‌ترین موضوعی که جهان را مورد تفکر قرار داده حوادثی است که در فلسطین، یمن و لبنان رخ می‌دهد. تبریک و تسلیت خودم را به مناسبت شهادت یحیی سنوار اعلام می‌کنم. مبارزی که در مقام جوانی زمانی که در چنگال زندان خونخواران رژیم صهیونیستی به اسارت درآمد و بیش از ۲۰ سال در زندان مخوف رژیم صهیونی مقاومت کرد. چه بعد از آن با تلاش محور مقاومت و حماس از چنگال رژیم صهیونی آزاد و راه غرورآفرین خود را ادامه داد و تا آخرین لحظه در مبارزه با رژیم خونخوار درنگ نکرد. مقاومت جانانه مردم فلسطین و لبنان در حق طلبی و حق‌گویی لحظه و زمان نمی‌شناسد و این زمان را تا وصال حق ادامه می‌دهد. این نشان می‌دهد که خط سرخ شهادت خون شهادت یحیی سنوارها، فواد شکرها و سیدحسن نصرالله‌ها، نیلفروشان‌ها و حاج قاسم‌ها پررنگ‌تر خواهد بود. امیدواریم در این راه حق‌طلبی و حق الهی نیز شاهد پیروزی حق بر باطل باشیم.

وی افزود: امروز مصادف با شهادت مصطفی خمینی است که در سال ۵۶ به دست عمال رژیم طاغوت و به دست مرموزانه‌ای به شهادت رسید. امیدواریم با شناخت راهی که امام به ما نشان داد، همه این حقوق را وفادارانه بشناسیم و بدانیم چه یادگاری برای ما به جای گذاشتند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: ایران در شرایط خاصی قرار دارد ما در اوج انسجام ملی داریم اوج اقتدار را فرزندان غیور سپاه و ارتش در عملیات صادق ۱ و ۲ نشان دادند و ثابت کردند بر منافع ملی خود استوارند و آن را با چیزی عوض نمی‌کنند. اما نکته مهم دیگری که امروز باید به آن عنایت داشته باشیم این است که دشمن در جبهه نبرد با وجود کودک کشی،  در فضای مجازی تلاش می‌کند با جنگ رسانه ای و ناامید کردن مردم از ادامه راه مبارزه سوءاستفاده کند. ما باید مراقبت کنیم با قلم و سخنان خودمان آب به آسیاب دشمن نریزیم. امیدواریم که همه کسانی که دستی بر افکار عمومی و رسانه‌ها دارند با برملا کردن نقشه رژیم صهیونیستی و‌ آمریکا استکبار فرصتی برای بیداری مردم خلق کنند.

جهانگیر با اشاره به ادعاهای مطرح شده در خصوص جزایر سه‌گانه گفت: موضوع حق حاکمیت ایران بر سه جزایر بوموسی تنب بزرگ و کوچک است. ما تاکید داریم که هیچ کشوری حاضر نیست از حق حاکمیت سرزمینی خود کوتاه بیاید و جمهوری اسلامی با ادعای واهی که مطرح می‌شود، برخورد خواهد داشت. با توجه به اینکه دنیا برای متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند برخی می‌خواهند با منحرف کردن افکار عمومی این موضوع را مطرح کنند. جمهوری اسلامی همانطور که در جنگ تحمیلی ناجوانمردانه اجازه نداد ذره‌ای از خاک ایران جدا شود در این موضوع نیز به جد اجازه جدایی نخواهد داد و حق حاکمیت خود را محفوظ دارد.

وی درباره پرونده آرامیس در مهرشهر کرج گفت: این پرونده ۲۲۰۰ نفر شاکی داشت ۸۸ نفر در این پرونده متهم بودند. پرونده پس از ارسال به دادگاه کیفری، دارای نواقضی بود که مجددا پس از رفع نواقض به دادگاه ارسال شد و اولین جلسه دادگاه صبح امروز در شعبه دادگاه کرج برگزار شده و نتایج آن اعلام خواهد شد.

جهانگیر درباره اینکه آیین نامه جدید حوادث راهنمایی رانندگی به قوه قضاییه ارسال نخواهد شد، گفت: در اجرای قانون هفتم توسط وزارت دادگستری آیین‌نامه‌ای تدوین شد و این برنامه در معاونت حقوقی قوه قضاییه بررسی خواهد شد و پس از بررسی به ریاست محترم قوه جهت تایید ارسال خواهد شد و پس از تایید به هئیت دولت ارسال خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اقدام مسلحانه سرقت از منازل گفت: قوه قضاییه در جهت تضییع حق مردم و برهم زدن آرامش روانی مردم هیچ مساحمه‌ای با سارقان مسلح نخواهد داشت. از طریق مجازات بازدارنده و عبارت‌آموز برخورد خواهیم کرد. جا دارد از زحمت پلیس فراجا اقدام تشکر کنیم. اخیرا سه تن از سارقین مسلح دستگیر شدند و دو تن متواری هستند با دستور قضایی اسامی و عکس آنان منتشر خواهد شد از مردم می‌خواهیم که در این خصوص به ضابطین کمک کنند. در این پرونده پس از دستگیری سه نفر از متهمان اصلی پرونده نسبت به اینان کیفرخواست به اتهام محاربه صادر شد.

وی افزود: اولین جلسه در شعبه دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد و جلسه بعدی قرار بود امروز برگزار شود. این افراد  با سلاح گرم و رعب انگیز به صورت وحشیانه هجوم می‌بردند و پس از سرقت از خانواده‌ها و حبس آنان تهیه فیلم می‌کردند و پس از آن اقدام به انتشار ویدیو در فضای مجازی انجام می‌کردند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به آنان حمله صورت گرفته دچار مشکلات روحی و روانی شدند. امیدواریم با پیگیری قاطعی که دادگاه انجام خواهد داد نحوه مجازات به گونه‌ای باشد که آرامش روانی مردم در منازل خود پیدا کنند و با این اقدامات دیگر کسی به حریم مردم تجاوز نکند.

جهانگیر درباره ادعای وکیل خانواده مرحوم مهرجویی مبنی بر وجود فرد دیگری در این جنایت، درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت:  این ادعایی است که از سوی وکیل مطرح شده و تاکنون مدارک محکمه‌پسندی که نشان دهد پای فرد دیگری در میان است، ثابت نشده است. در این پرونده بررسی دقیقی انجام شده و در سایه این تحقیقات و بررسی اسناد و مدارک تمام ابعاد پرونده برای قوه قضاییه روشن است. اگر وکیل مستندات جدیدی دارد به قوه قضاییه برساند تا آن را مورد بررسی قرار دهیم.

وی درباره جزئیات عدم ارجاع پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی از آذرماه که از سوی علی فرهادی معاون وزیر دادگستری اعلام شده است، گفت: در خصوص پرونده‌های تصادفات رانندگی، در اجرای برنامه هفتم مقرر شد آیین نامه‌ای توسط وزارت دادگستری ظرف سه ماه نوشته شود. در این خصوص آیین نامه‌ای تهیه شد و به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارجاع و بررسی لازم شد و به محض نهایی شدن تقدیم ریاست قوه قضاییه می شود و  پس از تایید ایشان به هیات دولت ارسال می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: پس از تصویب این آیین نامه، در رابطه با  مواد ۷۱۶ و ۷۱۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که درباره باصدمات بدنی است، پرونده مستقیما به شرکت بیمه یا صندوق خسارت‌های بدنی ارسال و دیه فوری پرداخت می شود و این امر ازاطاله دادرسی جلوگیری می‌کند.

وی  گفت: طبق مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ که بحث قتل غیرعمدی یا مرضی غیرقابل علاج است، اگر  پرونده‌هایی در این زمینه در مرجع قضایی مطرح شود، پس از طرح در مرجع قضایی اگر اعتراضی وجود نداشته باشد، پرونده برای پرداخت دیه بلافاصله به مرجع مربوطه ارسال می‌شود.

جهانگیر در پاسخ به سوال ایلنا درباره آخرین وضعیت پرونده  فرزندان معاول اول سابق قوه قضاییه گفت: قبلا اعلام کرده‌ایم که برای رسیدگی به پرونده اشخاص منتسب به قوه قضاییه، خط قرمزی نداریم و نخواهیم داشت و خود دستگاه قضایی در این زمینه پیش قدم شده است.

وی افزود: از زمان تشکیل پرونده و پیگیری‌هایی که صورت گرفته در دادسرا برای ۲۸ نفر کیفرخواست صادر شد. پرونده تعدادی از متهمان همچنان در دادسرا مفتوح است.  پس از ارسال بخشی از پرونده از دادسرا به دادگاه و پس از برگزاری جلسات دادگاه و ارجاع به کارشناسی و اعلام نظر کارشناسی در نهایت تعدادی متهمین مجرم شدند و محکوم شدند.

وی افزود: از تعداد ۲۸ متهم، ۲۴ متهم محکوم شدند از جمله افرادی که نام بردید جزو محکومین هستند که مجازات حبس تعریزی و مصادره اموال و عواید حاصل از جرم و ردمال و پرداخت جزای نقدی و شلاق برای آنها صادر شد. ۴ نفر از متهمان حکم برائت گرفتند اما به دلیل اینکه رای غیرقطعی و بدوی است از ذکرجزئیات خودداری می کنیم. پس از قطعی شدن اطلاع رسانی دقیق می‌شود.

جهانگیر درباره آخرین وضعیت کوروش کمپانی گفت: با اقدامات بین‌المللی برای دستگیری فرد مورد نظر این موضوع در حال انجام است. اموال شناسایی و در حال مزایده است. برخی شکات پرونده اسناد و مدارک به پلیس امنیت اقتصادی ارائه نکردند امیدواریم این موضوع انجام شود تا پیگیری صورت بگیرد. در خصوص متهم اقدامات خوبی انجام شده اما به محض تکمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت ولی الله سیف و عراقچی گفت: این دو فرد و هشت متهم دیگر به اتهام مشارکت جهت اخلال در نظام بانکی با محکومیت مواجه شدند که پس از درخواست اعاده دادرسی و پذیرش آن و ارجاع به دادگاه شعبه هم عرض، تاکنون یک جلسه برگزار شده و روند پرونده در حال بررسی است.

جهانگیر درباره رمزارز و سیاست قوه قضاییه گفت: مهم‌ترین سیاست درباره رمزارزها در اختیار دولت و بانک مرکزی است. قوه قضاییه برای پیشگیری از وقوع جرم پیگیری‌های خود را انجام می‌دهد. تبادلاتی رمز ارز در داخل کشور داشته که مجاز نیست اما استخراج آن اگر بتوانند مجوزهای قانونی و مقررات کشور از حمایت قوه قضاییه برخوردار خواهد بود.

سخنگوی قوه قضائیه درباره حادثه آتش‌سوزی بازار شادآباد و پیگیری دستگاه قضا در این موضوع گفت: آتش‌سوزی در بازار آهن شادآباد در هفته گذشته متأسفانه منجر به فوت سه نفر در حین حادثه و یک نفر در بیمارستان شد. دادستان تهران بلافاصله با دو تن از معاون خود در صحنه حاضر شد و با مشخص شدن وجود فوتی در حادثه، بازپرس ویژه قتل در صحنه حاضر شد. بلافاصله پرونده تشکیل شد و دو نفر هم در این رابطه دستگیر شدند و شعبه ویژه برای رسیدگی به این پرونده تعیین شده است. ۱۳ کارشناس رسمی در رشته‌های مختلف برای تعیین علت حادثه و سهم مقصرین در حال فعالیت هستند.

وی افزود: در خصوص بررسی عدم ایمنی لازم در بازار آهن، مسأله به کارشناسی ارجاع شده تا میزان ناایمن بودن این بازار مشخص شود که پس از تکمیل گزارش، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

جهانگیر در پاسخ به این سوال که با توجه به مورد عفو قرار گرفتن برخی از زندانیان سیاسی طی عفو اعلام شده در اعیاد اخیر انتظار می‌رفت که روزنامه‌نگاران محبوس یعنی ویدا ربانی، سعیده شفیعی و روح‌الله نخعی و همچنین الهه محمدی و نیلوفر حامدی هم مشمول این عفو قرار گیرند علت عدم اعلام اسامی این افراد در میان عفوشدگان چه بوده است؟ آیا حساسیت خاصی نسبت به عفو و آزادی روزنامه‌نگاران وجود دارد، گفت: متهمین و محکومانی که پرونده آنها واجد شرایط عفو مقام معظم رهبری به عنوان یک عفو معیاری در سال ۱۴۰۱ و در جریان اغتشاشات بود نسبت به آنها اعمال شد و پرونده افرادی که مشمول آن عفو میشدند، مختومه شد.

وی افزود: اما پرونده تعدادی از افراد مربوط به اغتشاشات نبود بلکه مرتبط با سال‌های قبل از آن در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه‌های امنیتی بود که در سیر رسیگی قرار داشت.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: درباره پرونده دو خبرنگار به نام خانم  الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران روزنامه‌های هم میهن و شرق، پیگیری‌های ما نشان می‌دهد آن بخش از پرونده این افراد که مربوط به ۱۴۰۱ بود مشمول عفو شد اما اتهاماتی مربوط به پیش از این زمان داشتند که امنیتی بود و به حوزه خبر مربوط نبود، این پرونده سیر مرحل اجرایی خود را دنبال و به اجرای احکام ارسال شده است.

جهانگیر گفت: دستگاه قضایی از سال‌های گذشته اطلاع‌رسانی و تلاش برای ایجاد شفافیت در حوزه های مختلف را در دستور کار قرار داده است و انتقاد از این دستگاه و پیگیری برای بررسی موضوعاتی که در این حوزه صورت می‌گیرد را از خبرنگاران درخواست کرده است. نه تنها هیچ‌گونه حساسیتی نسبت به خبرنگاران نبوده بلکه تاکنون حمایت‌های لازم از اصحاب رسانه صورت گرفته است زیرا ما اعتقاد داریم که هرجا اصحاب رسانه و خبرنگاران در جهت تنویر افکار عمومی، حاکمیت را یاری کردند، وظایف نظارتی حاکمیت به درستی انجام می‌شود بنابراین امیدوارم برخورد با معدود افرادی که تحت پوشش رسانه اقدام به اقدامات مجرمانه می‌کنند، همه حرکت عظیمی که برای کمک به جریان رسانه ای کشور و حمایت از این جریان صورت می‌گیرد را تحت الشعاع خود قرار ندهد.

جهانگیر درباره آنکه سالانه حدود ۳۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند در این رابطه مدعی العموم چه اقدامی انجام داده است؟ گفت: آلودگی هوا یک بحث ترکیبی و چند وجهی است. دستگاه‌های متولی در این خصوص وظایفی دارند، همچنین نقش مردم و دستگاه‌ها در این موضوع بسیار مهم است. در رابطه با هوای پاک فرهنگسازی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی و همچنین تعمیرات به موقع خودرو و ... مهم است  و مردم به جریان کاهش آلودگی هوا کمک کنند. در هفته گذشته ریاست قوه قضاییه در  این رابطه تاکید کردند که دستگاه به وظایف خود عمل کنند و اگر ترک فعلی در این رابطه صورت گرفته باید برخورد لازم صورت گیرد تا دیگر شاهد این امور نباشیم. در این رابطه دادستان کل کشور و سازمان بازرسی وظایفی بر عهده دارند. تاکنون سازمان بازرسی بیش از ۱۰۰ جلسه در این رابطه برگزار کرده و به ۱۵ دستگاهی که وظایف خود را انجام ندادند هشدار داده شده است.

وی افزود: در خصوص اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده و همچنین خودروهای فرسوده برای کاهش آلودگی هوا تذکرات لازم به دستگاه‌های ذی‌ربط داده شده است. بسیاری از دستگاه‌ها به دلایل مختلف تکالیف خود اجرا نکرده‌اند. همچنین برای مسئولان چند وزارت خانه اعلام جرم شده است.‌

جهانگیر درباره تشکیل پرونده برای اظهارات برخی افراد علیه جبهه مقاومت گفت: در این شرایط حساس هم نوا شدن با دشمن گناه نابخشودنی است. نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی جرم بوده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و  به اصحاب رسانه هشدار می‌دهیم تا مراقبت کنند بهانه دست دشمن ندهند. در این رابطه به ۱۶ نفر تذکر قانونی داده شده و ۳ نفر نیز در بازداشت هستند.

 وی درباره آخرین وضعیت پرونده مرحوم زهره فکور صبور بازیگر سینما گفت: متهم پرونده مرحومه فکور صبور، تحت تعقیب قرار گرفت و در این رابطه پرونده تشکیل شد. در این پرونده بحث کلاهبرداری علیه مرحومه مطرح بوده است.  متهم پس از رسیدگی، به تحمل ۴ سال حبس محکوم شد.

جهانگیر درباره اقدامات قضایی قوه قضاییه برای آزادسازی حریم رودخانه کرج گفت: بحث احیای حقوق عامه و حفظ منافع ملی از سیاست‌های قطعی دستگاه قضائی است. در این خصوص نیز تاکنون ۴ مرحله از آزادسازی حریم رودخانه کرج صورت گرفته و در مرحله پنجم آزادسازی حریم رودخانه کرج قرار داریم و  بیش از ٩٧ درصد از حریم رودخانه کرج آزادسازی شده و کمتر از ٣ درصد آن باقی مانده است.

وی افزود: هیچ استثنایی از جمله رستوران برند در آزادسازی حریم رودخانه کرج برای هیچ بخشی وجود ندارد لذا اگر در این خصوص گزارشی موجود است ارائه شود تا پیگیری‌ها صورت گیرد. کار آزادسازی با جدیت دنبال می‌شود و نتایج آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز