خبرگزاری کار ایران

پورمحمدی در چهارمین مناظره انتخاباتی:

نباید تایید صلاحیت شناور داشته باشیم/ چرا جلیلی سه سال است درخواست زنگنه برای مناظره را نمی‌پذیرد؟/ اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست

نباید تایید صلاحیت شناور داشته باشیم/ چرا جلیلی سه سال است درخواست زنگنه برای مناظره را نمی‌پذیرد؟/ اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست
کد خبر : ۱۴۹۷۷۴۹

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما نباید تایید صلاحیت شناور داشته باشیم. قوانین انتخاباتی ما نباید شناور باشد و سلیقه‌ای تغییر کند. افرادی تایید صلاحیت نشدند که چندان فرقی با ما نداشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی در چهارمین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه می‌دانند که سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و اگر در داخل توانمند باشیم، در عرصه جهانی نیز توانمند خواهیم بود. امروز بحث ریاست جمهوری است و این مناظره سیاست خارجی است. کجا بحث سیاست داخلی شد؟ حرفی از سیاست داخلی به میان نیامد!

وی افزود:  البته حرف سه کاندیدای عزیز حرف‌شان سیاست داخلی هم بود. حرف ما مشارکت مردم است. رهبری گفتند با مشارکت اقتدار تولید می‌شود و با مشارکت قدرتمند خواهیم بود. اما امروزه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مشارکت چندان ایجاد نشده و حس و حال خاصی در جامعه ایجاد نشده است. این مسئله اصلی ایران است و باید به این توجه کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی با حضور مردم شکل گرفته و از روز اول امام خمینی تاکید کردند مسئله انتخابات جدی است. بنده در زمان وزارت کشور خود اعلام کردم که انتخابات مشکل دارد. نامه‌ای به رهبری نوشتم و مشکلات را قید کردم و ایشان مباحث را به مجمع تشخیص ارجاع دادند. هشت سال طول کشید که سیاست‌های کلی انتخابات مطرح شود. در آن زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی نسبت به این امر تعلل داشتند. امروز نیز قانون جامع انتخابات براساس سیاست‌های کلی انتخابات باوجود آقای قالیباف در مجلس هم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: الان آقای لاریجانی و جهانگیری و سایر دوستان چرا تایید نشدند؟ آنها چه فرقی با ما داشتند؟ ما در سال ۸۸ هم شاهد این بودیم که به دلیل ضعف در انتخابات، مسائلی داشتیم. این دغدغه جامعه است. البته من حق می‌دهم به شورای نگهبان اما ما نباید تایید صلاحیت شناور داشته باشیم. قوانین انتخاباتی ما نباید شناور باشد و سلیقه‌ای تغییر کند. افرادی تایید صلاحیت نشدند که چندان فرقی با ما نداشتند.

پورمحمدی گفت: امروز کاندیداهای ما افرادی با شخصیت خودشان هستند و نماینده مشخص جریانی نیستند. تا این مشکلات حل نشود، با آن یخی که امروز در سیاست وجود دارد همین وضعیت مشارکت است و اگر مسئله مشارکت اجتماعی و مردمی حل نشود، یخ اقتصاد و سیاست خارجی هم آب نخواهد شد.

چرا جلیلی سه سال است درخواست زنگنه برای مناظره را نمی‌پذیرد؟

پورمحمدی در بخش بعدی حرف‌های خود با بیان اینکه اساس مشکل ما سیاست داخلی است و مباحث ما باید به سیاست داخلی برگردد. نظام ما با مردم به اینجا رسیده اما هنوز برخی نقش مردم را باور ندارند و تلاش ندارند که مردم خوشبین شده و مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای جلب مشارکت مردم و شناسنامه‌دار کردن فعالیت سیاسی که موجب کاهش فعالیت‌های مخرب و مافیایی می‌شود، فعالیت حزبی است، گفت: کاندیداها باید مانیفست و آرمان‌های مشخص داشته باشند و برای این باید تحزب را داشته باشیم. وقتی دوستانی تحزب را قبول ندارند، باید منتظر چنین چیزی داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: برای مثال همین آقای جلیلی از طریق معاونشان اعلام کردند که دوستان بنده با طرح موضوع سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به دنبال انقلاب مخملی هستند. ما طبقه متوسط بزرگی داریم که قدرتمند بوده و شامل نخبگان، بازاریان و مهندسان و دانشگاهیان است و به خاطر همین طبقه متوسط تاکنون دیکتاتوری در ایران به صورت شدید موفق نشده است. مردم باید بتوانند با تشکل و تحزب در سیاست مشارکت انجام دهند.

وی گفت: یکی از وجوه دیپلماسی بحث دیپلماسی اقتصادی است. تاکنون اقداماتی در حوزه همسایگان و گردشگری انجام شده است. برای مثال بحث مصداقی بحث کرسنت و اس اف او را داشتیم. در دولت وقت برای بهره برداری از میدان مشترک گازی سلمان، طی سی سال قرار بود که از این حوزه مشترک برداشت انجام شود و به فروش برسد. وقتی بحث اختلاف قیمت مطرح شد، دیوان محاسبات نیز ورود کرد و بنده نیز در سال ۸۱ در دفتر رهبری بودم و نقشی در این اتفاق نداشتم. من در سال ۱۳۸۷ به سازمان بازرسی رفتم و این اطلاعات را باید به مردم نسبت به ادعاهایی که در مناظرات مطرح شد بدهیم.

پورمحمدی گفت: ما قرار بود سهم خود را از میدان برداریم. ۱۶ سال است که کشور در این حوزه معطل شده است. در این پروژه قرار بود که گاز بفروشیم و پول تامین کنیم. به دلیل بسته شدن راه پیشبرد این پروژه، میلیاردها دلار زیان دیده و محکوم شدیم. چرا تا امروز جلوی آن را گرفتیم؟ یا آقای زنگنه مجرم است یا دوستانی که جلوی قرارداد را گرفتند. این بسته شدن میلیاردها دلار به ایران ضرر زده است. سه سال است که آقای زنگنه سر این موضوع با آقای جلیلی درخواست مناظره داده است، چرا آقای جلیلی نمی‌پذیرد؟

وی خاطرنشان کرد: من از سازمان صدا و سیما انتظار دارم که برای حل و فصل این بحث ورود کنند. همین جمع بندی‌ها و مشخص کردن موضوعات است که باعث همگرایی خواهد شد. ما از صداوسیما می‌خواهیم مناظره بگذارند و تکلیف مردم را مشخص کنند. ما مثل این موضوع در کشور زیاد داریم و باید آن‌ها را حل کنیم. اما استخوان لای زخم می‌گذاریم و همین موضوع باعث می‌شود مشارکت به این سطح برسد.

آقای جلیلی! اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست

 ما مثل شما برای این پست ۱۵ سال زنبیل نگذاشتیم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بحث تحزب یک مسئله جدی در کشور است. بحث سازمان‌دهی نهادهای مردمی موضوعی جدی است. دوستان بفرمایند این بحث‌ها را قبول دارند یا خیر! نمی‌توانیم آدرس اشتباه بدهیم. اگر سازمان مردم نهادی مشکل امنیتی داشته باشد با آن برخورد می‌شود اما نمی‌توانید پیشاپیش با قضاوت‌های آنچنانی و ادعای انقلاب مخملی جلوی آن‌ها را بگیرید.

وی خطاب به جلیلی گفت: نمی‌توانید بگویید که شما تشخیص نمی‌دهید. بنده ادعای دانستن همه چیز را مثل دوستان ندارم. هیچ‌کس نمی‌تواند چنین ادعایی کند. اما شما که همه چیز را می‌دانید و شما ده سال است که دولت در سایه تشکیل دادید و شما که با هیچ دولتی همکاری نمی‌کنید، در خصوص این مسائل مثل کرسنت با متهم صحبت کنید. ما حداقل می‌خواهیم دادگاه پرونده را به جایی برساند.

پورمحمدی تاکید کرد: شما می‌گویید پرونده کرسنت در سازمان بازرسی در زمان بنده بسته شده بوده است. بنده افتخار می‌کنم در زمان خودم هیچ پرونده مفتوحی که حل نشده باشد را نبستم. بسیاری از افرادی که بنده با آن‌ها ارتباط داشتم و رده بالایی داشتند را در همان سازمان بازرسی برایشان پرونده تشکیل دادم و پرونده را به رئیس قوه قضاییه معرفی کردم و آن‌ها نیز محکوم شدند. اگر خواستید جزئیات آن‌ها را می‌گویم. اما چرا با طرف متهم به خیانت مناظره نمی‌کنید؟

وی گفت: ۱۷ سال از این موضوع گذشته و اموال ملت به تاراج رفته و پرونده جریمه ۱۸ میلیارد دلاری علیه ایران تشکیل شده است. مگر نمی‌گویید طرف شما (زنگنه) خیانت‌کار است؟ پس چرا گفت‌وگو نمی‌کنید؟ حداقل به دادگاه ارجاع دهید و در دادگاه مسئله را طبق قانون حل کنید. برخی می‌گویند ما خواب نما شدیم، اما گویا برخی هنوز در خواب هستند یا دیر از خواب بلند شدند. خیلی‌ها هم مسائل را نمی‌فهمند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: (آقای جلیلی) در بند چهارم نامه خود درباره اف. ای. تی. اف می‌گویند که به کنوانسیون پالرمو محلق شویم. اسناد این موجود است و ما نمی‌خواستیم وارد این موضوع شویم. وقتی می‌گویید کرسنت و… مسئله دارد، باید بدانید که اینجا جای بزن در رو نیست جای بگو در رو هم نیست! این مسائل قابل بحث جدی است. این که از کلیات بگویید و بعد در مورد جزییات بحث حرف نزنید و بگویید شما نمی‌فهمید، درست نیست.

وی تاکید کرد: شما که علامه دهر هستید، در رشته خود هم موفق نبودید. بگویید در کدام مذاکره پیروز بودید و بگویید که کجا و در کدام عمل خود کار را درست انجام دادید؟ در کتاب‌های درسی و دانشگاه که می‌توان خیلی حرف‌ها زد، اما شما در رشته خودتان هم موفق نبودید. بحث فقط با شعار جلو نمی‌رود! بخاطر همین مسائل مردم به ما اعتماد نمی‌کنند. آقای جلیلی بدانید که ما مثل شما برای این پست ۱۵ سال زنبیل نگذاشتیم.

چرا در زمان مذاکرات خودتان گذاشتید چندین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود؟

پورمحمدی گفت: دوستانی که اطلاعات کامل دارند، بهتر است زود عصبانی نشوند و اتهام واهی نزنند. این روزها می‌گذرد و مسائل روشن است. قراردادی در سال ۸۱ انجام شده و ما در سال ۱۳۸۷ سر کار آمدیم و دو گزارش به ما آمده است.  آقایانی که دو بار وقتی آقای احمدی نژاد تلاش کرد مسئله این قرارداد (کرسنت) حل شود و تکلیف آن در دادگاه روشن شود، هردوبار جلوی تلاش را گرفتند، باید امروز پاسخگو باشند. همان‌ها امروز از ما درباره کرسنت توضیح می‌خواهند!

وی افزود: آقای زنگنه اتهام خیانت می‌خورد. ایشان هم می‌گوید شما مانع قرارداد شدید و میلیاردها دلار به کشور ضرر زدید. اما مگر بد است که ملت بدانند در این ۱۸ سال چقدر خسارت به کشور وارد آمده است؟ اگر کسی محکوم شد، ۱۰۰ بار اعدام کنید. اما چرا فرار می‌کنید؟

پورمحمدی یادآور شد: به بنده می‌گویید که چرا از برجام دفاع می‌کنید؟ من در همان زمان نسبت به برجام موضع داشتم. سوال این است که چرا در زمان مذاکرات خودتان گذاشتید چندین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود؟ چرا در سازمان ملل بارها گیر افتادیم و مجبور به پذیرش برجام و اف. ای. تی. اف و موارد دیگر شدیم؟ این به خاطر ضعف مذاکرات قبلی شما بود که مجبور شدیم بپذیرم! اینجا دیگر جای گفتن و در رفتن نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما امروز به فرهنگ امام و پرچم مقاومت افتخار می‌کنیم. ما از ملت‌های مظلوم دفاع کردیم و امروز جوانان عالم به حقانیت حرف مردم ایران در دفاع از فلسطین پی بردند و فرهنگ انقلاب اسلامی نشان داده شد که قدرت دارد. ما امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم، هم غزه، هم لبنان، هم یمن و هم عراق، جانم فدای ایران و ان شاالله در ادامه گام‌های بلندتری برخواهیم داشت.

با انتخابی درست و غیرهیجانی، راه بر فرصت‌سوزان و نوکیسگان ببندیم

پورمحمدی گفت: هدف اصلی سیاست خارجی دولت قرار، توسعه اقتصاد ملی است. دستاورد نهایی ما خلق ثروت برای مردم ایران است. اولویت ما در سیاست رفع تحریم‌ها برای مردم ایران و اقتصاد ایران است. خط قرمز ما مصالح و منافع ملی است. در وسیع‌ترین و دقیق‌ترین معنای آن این را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: روش ما اقتضایی است. به اقتضای زمان و مکان! رویکرد ما استفاده از فرصت‌های جدید و بهره‌برداری متقدرانه از این فرصت‌های پیش آمده است. بیش از پانزده سال است که گرفتار تحریم هستیم و برجام و امثال آن راه حل‌های جادویی نیستند، بلکه تلاش‌هایی ملی برای رهایی از این دام تحریم‌ها بودند. ادامه این تلاش‌ها برای رفع موانع توسعه ایران لازم بوده اما ناکافی است.  

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی از آن‌ها که امروز چشم در چشم مقابل شما از کل مردم رای می‌خواهند، خواسته یا ناخواسته با توهم و جهل مرکب، جاده صاف کن دشمن در گرفتارتر شدن شما مردم در دام تحریم‌ها بودند و برخی تحریم و رنج و عذاب ملت ایران را فرصت و نعمت می‌دانستند و همچنان می‌دانند.

وی گفت: اکنون زمان آن است که با انتخابی درست و غیرهیجانی بتوانیم، راه بر فرصت‌سوزان و نوکیسگان ببندیم. باید سد بسازیم در برابر سیل مهاجرت و بایستیم در برابر خروج کارشناسان، هنرمندان، نخبگان و طرد استادان باتجربه!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید به بازی موش و گربه فیلترینگ و فیلترشکن‌ها پایان دهیم. باید به تن انحصار طلبان و انحصار طلبی لرزه بیندازیم و با میدان دادن به مردم و بخش خصوصی، و مدیران سکوهای اینترنتی، مشکلات را حل کنیم. مردم ایران من با شما قرار می‌گذارم که تلاش کنیم ایران از بند تحریم‌ها رها شود و در اقتصاد منطقه و جهان نقش آفرین باشد. ایران محور و مهمترین عنصر منطقه شود و نه آماج حمله قدرت‌های جهان! ایران باید از شر باندبازی‌های رها شده و نظام حزبی واقعی را تجربه کند.

وی افزود: ایران باید معلمان، اساتید، کشاورزان، کارگران، کارمندان، نیروهای نظامی، بازنشستگان و کارشناسان را قدر شناسد و در صدر نشاند. ایرانیان عزیز، من می‌دانم که بسیاری از شما خسته و دل آزرده هستید. شما از هرچه وعده و وعید است دل بریده‌اید. به شما حق می‌دهم زیرا برخی به شما وعده بهشت روی زمین می‌دهند اما در تامین حداقل‌های زندگی معمولی و تامین سفره حداقلی شما نیز عاجز هستند. گفتند نفت را سر سفره‌های شما می‌آوریم ولی حداقل‌ها نیز از سفره‌ها فاصله گرفته‌است. از نشاط و شادی گفتند اما کشور را از یاس و ناامیدی و دلهره پر کردند. از کرامت انسانی گفتند اما حرمت دختران و جوانان ما را شکستند.

پورمحمدی گفت: حق دارید که تردید کنید و از خود بپرسید که چرا باید به فردی مثل مصطفی پورمحمدی رای دهید. می‌دانم که بسیاری از شما به دوستان خود گفته‌اید این پورمحمدی هم می‌داند و هم می‌خواهد و هم می‌تواند اما چه فایده که رای ندارد! شاید روی‌تان نمی‌شود به دوستان خود بگویید: من نه برای افراد مشهور و پر ادعا که به پورمحمدی رای می‌دهم. امشب اگر بین خود و خدای خود به این جمع‌بندی رسیدید که پورمحمدی می‌تواند و می‌داند، سد تردید را بشکنید و به عقل خود اعتماد کنید. اگر شما بخواهید، پورمحمدی رای دارد!

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز