خبرگزاری کار ایران

جزییات اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه استقلال کانون وکلا چیست؟

جزییات اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه استقلال کانون وکلا چیست؟
کد خبر : ۱۴۹۰۵۲۳

یک وکیل دادگستری با تشریح جزییات اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه استقلال کانون وکلای دادگستری از برچیده شدن شرایط سخت کارآموزی وکالت خبر داد.

به گزارش ایلنا، هفته گذشته رئیس قوه قضاییه با اصلاح مقررات مربوط به کارآموزی وکالت و اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری (مصوب ۱۴۰۰) موافقت کرد. این موافقت به چه معناست و آیا شرایط برای متقاضیان وکالت که در حال انجام کارآموزی هستند، بریا رسیدن به جایگاه و مقام وکیل راحت‌تر شده است. این موضوع را با ندا شمس، وکیل دادگستری مطرح کردیم.

ندا شمس در این باره گفت: در  اصلاحیه اخیر آزمون مرحله اول کارآموزی وکالت حذف و مراحل دوم و سوم کارآموزی با یکدیگر ادغام شد که به این ترتیب، شیوه کارآموزی تغییر یافت.

وی افزود: قبل از تصویب آیین‌نامه سال ۱۴۰۰ ترتیب کارآموزی به این شکل بود که داوطلب بعد از قبولی در آزمون وکالت، به مدت هجده ماه می‌بایست به عنوان کارآموز وکالت، تحت نظارت وکیل سرپرست و کانون وکلا در کلاس‌های آموزشی مد نظر کمسیون کارآموزی شرکت می‌کرد. همچنین هر دو هفته یک بار نزد محاکم قضایی مختلف به کسب مهارت و تهیه گزارش از پرونده‌های تحت رسیدگی می‌پرداخت.

این وکیل دادگستری در ادامه بیان کرد: با ابلاغ آیین‌نامه مصوب سال ۱۴۰۰ این ترتیب دستخوش تغییر شد و به این صورت زمانی که متقاضی پروانه کارآموزی وکالت بعد از پذیرفته شدن در آزمون می‌بایست در یک دوره سه ماهه مقدماتی که مرحله اول کارآموزی محسوب می‌شد شرکت می‌کرد. این دوره شامل کلاس‌های کاربردی و عملی تحت عناوینی نظیر اخلاق حرفه‌ای در وکالت، آشنایی با  فن بیان و اصول و فنون مذاکره، ساختار و تاریخچه کانون وکلا IBA، آشنایی با مقررات انتظامی، تنظیم قرارداد وکالت و روابط مالی با موکل، تفسیر و تبیین قوانین و مقررات مختلف و جزییاتی از چند درس اصلی رشته حقوق به صورت کاربردی و مباحثی از این قبیل بود.

شمس افزود: پس از اتمام دوره سه ماهه، کارآموز در آزمون مرحله اول شرکت می‌کرد. متقاضی تا سه مرتبه امکان شرکت در این آزمون را داشت و اگر در بار سوم حائز نمره قبولی نمی‌شد، قبولی پروانه کارآموزی وی به پیشنهاد کمیسیون کارآموزی و تصویب هیئت مدیره ابطال می‌شد.

این حقوق‌دان در ادامه اظهار کرد: از طرفی این وضعیت مطلوب کانون وکلا هم نبود که می‌بایست آزمون‌های چندباره‌ای را به‌مانند آزمون اختبار برگزار کند زیرا چنین آزمونی هم برای کانون‌های وکلای دادگستری و هم کارآموزان هزینه‌های مادی و معنوی زیادی در برداشت. بنابراین کارآموزان اقدام به مکاتبه با کانون وکلا کردند تا در مرحله کارآموزی، طبق آیین‌نامه سابق فقط یک آزمون اختبار داشته باشند. در نهایت رئیس محترم قوه قضاییه با اصلاح ماده ۵۴ موافقت و با حذف آزمون مرحله اول موافقت کرد و مراحل دوم و سوم در هم ادغام شدند و به این ترتیب، کارآموزی وکالت به شیوه سابق خود بازگشت.

شمس در ادامه شرایط جدید را اینگونه برشمرد که از این پس، بعد از قبولی داوطلب در آزمون وکالت و طی یک دوره آموزشی سه ماهه، پروانه کارآموزی با انتخاب وکیل سرپرست صادر و با فعال شدن CMS کارآموزان امکان فعالیت خواهند داشت. در نهایت بعد از طی کردن دوران کارآموزی و انجام تکالیف به مدت  ۱۵ ماه و با قبولی در آزمون اختبار، پروانه وکالت پایه یک دادگستری برای ایشان صادر می‌شود.

این حقوق‌دان در پایان گفت: طبق آیین‌نامه ۱۴۰۰ کارآموزان تا بعد از قبولی در مرحله دوم یعنی در بهترین شکل ممکن ۸ ماه بعد از شروع، اجازه فعالیت وکالتی نداشتند که با اصلاح ماده ۵۴ آیین‌نامه، بعد از دوره سه ماهه اجازه کار پیدا می‌کنند و هر ماه حداکثر ۵ پرونده را تحت نظر وکیل سرپرست خود می‌توانند قبول وکالت کنند و از این رو شرایط بهتر و مطلوب‌تری پیش پای همکاران وکیل جدید ما قرار داده شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز