خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تشدید تنش میان اروپا و اسرائیل/نگاه اعضای اتحادیه اروپا به بحران جاری در خاورمیانه

دلایل تشدید تنش میان اروپا و اسرائیل/نگاه اعضای اتحادیه اروپا به بحران جاری در خاورمیانه
کد خبر : ۱۵۴۵۹۲۷

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپایی‌ها عموماً نمی‌خواهند وارد معادلات و درگیری‌های منطقه شوند و به همین علت است که صرفاً برخی از کشورهای بزرگ و مطرح اروپا در مورد خاورمیانه و اقدامات اسرائیل موضع مختص به خود را اتخاذ می‌کنند.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل تشدید تنش میان اروپا و اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که تنش میان فرانسه و اسرائیل و اساساً مجادله کشورهای اروپایی با تل‌آویو ریشه‌های مختلفی دارد اما باید توجه شود که زبان دوم در لبنان، زبان فرانسوی است و به خصوص اینکه مسیحیان لبنان نگاه مثبتی نسبت به پاریس دارند و بر همین اساس یک کشش ملموس میان این طیف از جمعیت لبنان به سوی فرانسه وجود دارد. در این میان باید توجه شود که پاریس اگرچه می‌تواند به کشوری مانند سوریه نگاه داشته باشد اما باید متوجه باشیم که لبنان برای فرانسه یک موضوع و پرونده خاص به حساب می‌آید و عملاً نگاه فرانسوی‌ها به لبنان را باید یک نگاه ویژه قلمداد کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حدود شش میلیون نفر از مسلمانان در فرانسه مشغول به کار و زندگی هستند و به همین دلیل پاریس و امانوئل ماکرون به عنوان رئیس جمهوری فرانسه نمی‌توانند در خصوص تحولات منطقه و به خصوص لبنان بی‌تفاوت باشد. بر همین اساس شاهد آن هستیم که مواضع رئیسجمهوری فرانسه علیه نتانیاهو و اسرائیل همراه با انتقاد است و همین مسئله باعث شد تا نخست‌وزیر اسرائیل از عبارت «شرم بر تو باد» در قبال امانوئل ماکرون و به دلیل انتقادهای وی از اسرائیل استفاده کند. این مسئله به نوعی تنش سیاسی در حد بالا را نمایان می‌کند. در این راستا تقابل میان تل‌آویو و پاریس به جایی رسیده که حالا وزیر خارجه اسرائیل علناً اعلام می‌کند که به دنبال اقدام حقوقی علیه ماکرون هستند که در کل نشان می‌دهد این مجادله همچنان در سطوح بالا ادامه دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به موازات این مسئله باید توجه داشت که از گذشته و از چند ماه پیش اسپانیا به نفع فلسطین مواضعی را علیه اسرائیل اتخاذ کرد و باید این کشور را اولین نقطه‌ای در اروپا دانست که اقدام به افتتاح سفارت فلسطین کرد؛ به گونه‌ای که چندی پیش سفیر فلسطین استوارنامه خود را تقدیم پادشاه اسپانیا کرد و به این ترتیب باید گفت که سطح تقابل با اسرائیل در میان کشورهای اروپایی افزایش پیدا کرده است. از منظر دیگر باید توجه شود که اتحادیه اروپا یک بلوک سیاسی - اقتصادی یکپارچه محسوب نمی‌شود، بلکه بسیاری از آنها نه تنها در مورد خاورمیانه و حتی در قبال غزه و لبنان، بلکه در مورد اوکراین و حمایت از این کشور با یکدیگر اختلاف دارند. برخی دیگر در ایالات متحده معتقد هستند که اوکراین یک پرونده اروپایی است و کشورهای حاکم بر قاره سبز باید آن را مدیریت کنند و آمریکا می‌بایست بر خاورمیانه و اسرائیل متمرکز شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید توجه شود که اروپایی‌ها عموماً نمی‌خواهند وارد معادلات و درگیری‌های منطقه شوند و به همین علت است که صرفاً برخی از کشورهای بزرگ و مطرح اروپا در مورد خاورمیانه و اقدامات اسرائیل موضع مختص به خود را اتخاذ می‌کنند و مابقی در حال تماشای این روند هستند. نکته دیگر اینکه عموماً نگاه اروپا به خاورمیانه اقتصادی است و در این میان تنش‌های برخی از کشورهای اروپایی با اسرائیل هم در این مسیر یک نوع تضاد منافع را نمایش می‌دهد. این در حالیست که اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد یک سناریوی جدید دیگر خلق می‌شود و عملاً ما با مباحث جدید و رویکردهای تازه از سوی واشنگتن روبهرو خواهیم شد. بر همین اساس اعتقادم بر این است که با روی کار آمدن ترامپ حتی بحث همکاری با اروپا به دلیل اتحادیه‌گریز بودن وی با مشکلات جدی روبهرو خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز