خبرگزاری کار ایران

رمزگشایی از عوامل کلیدی مؤثر بر شاخص داوجونز

رمزگشایی از عوامل کلیدی مؤثر بر شاخص داوجونز
کد خبر : ۱۴۹۵۴۲۰

شاخص داوجونز یکی از قدرتمندترین و مهم‌ترین شاخص‌ها در بازار جهانی است و با آمریکا تعلق دارد. DowJones متشکل از 30 شرکت بزرگ آمریکایی است که همگی در بازار بورس مشارکت دارند. بنابراین می‌توان گفت این شاخص می‌تواند به عنوان معیاری برای تعیین سلامت کل کشور آمریکا مورد مطالعه و ارزیابی قرار گیرد.

بررسی این شاخص نه تنها برای معامله در این بازار بلکه برای تحلیل کل بازار و تحلیل قیمت ارز دلار نیز اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا صحبت از شاخص بزرگ آمریکا در میان است و مسلماً این شاخص با قیمت دلار آمریکا رابطه تنگاتنگی دارد. در ادامه شما را با عوامل کلیدی موثر بر قیمت این شاخص آشنا می‌کنیم تا بهتر بتوانید برای معاملات بعدی خود تصمیم گیری کنید.

شاخص داوجونز چیست؟

 شاخص داوجونز که از آن با نام میانگین صنعتی داوجونز نیز یاد می‌شود به اختصار DJIA نامیده می‌شود این شاخص مانطور که گفته شد عملکرد سی شرکت بزرگ آمریکایی را به نمایش می‌گذارد. این شرکت‌ها در بورس‌های نیویورک (NYSE) و نزدک (NASDAQ) خضور دارند. شرکت‌های نام آشنایی مانند اپل، بوئینگ، مایکروسافت و کوکاکولا ز جمله شرکت‌های موجود در این شاخص هستند.

 این شاخص از سال ۱۸۹۶ فعالیت خود را شروع کرد و در آغاز تنها وضعیت مالی ۱۲ شرکت آمریکایی را نشان می‌داد. رکت‌های اولیه در زمینه راه آهن، شکر، تنباکو، پنبه، گاز و نفت فعالیت داشتند. در ادامه شرکت‌های دیگری نیز به این شاخص اضافه شدند و به تدریج شاخص داوجونز به نمادی برای سنجش میزان سلامت اقتصاد آمریکا تبدیل شد.

تفاوت شاخص داوجونز با داوجونز

 داوجونز در بسیاری از موارد با شاخص داوجونز به اشتباه گرفته می‌شود اما در واقع داوجونز نام یک شرکت است که بیش از یک قرن سابقه فعالیت دارد. نام شرکت برگرفته از موسسان آن است و در سال ۱۸۸۲ تاسیس شده است. ین شرکت از سال ۱۸۸۹ انتشار مجله وال استریت ژورنال را شروع کرد که در تمام دنیا شناخته شده است و اطلاعات روز دنیای اقتصاد را منتشر می‌کند.

موسسان این شرکت تحلیلگران بسیار خوبی در زمینه اقتصاد هستند و نظریه‌های متعددی را برای تحلیل بازار ارائه دادند. میانگین حمل و نقل (DJTA) و میانگین ترکیبی داوجونز (DJCA) دو نمونه از این شاخص‌ها هستند. این شرکت در سال ۲۰۰۸ همراه با نشریه معروف وال استریت ژورنال به شرکت News Corp واگذار شد و در ادامه مالکیت آن به صورت مشترک در اختیار CME و S&P Global گرفت.

رمزگشایی از عوامل کلیدی مؤثر بر شاخص داوجونز

نماد داوجونز 

شما نمی‌توانید به عنوان یک تریدر به صورت مستقیم این نماد را در بازار خرید و فروش کنید. اما می‌توانید آن را به عنوان بخشی از یک صندوق قابل معامله در بورس داد و ستد کنید. در معاملات فارکس شما مالک سهام شرکت‌های موجود در این شاخص نمی‌شوید بلکه از تفاوت قیمت ورود و خروج به سود می‌رسید.

شرکت‌های عضو شاخص داوجونز

همانطور که گفته شد این شاخص وضعیت مالی 30 شرکت برتر آمریکایی را که در زمین‌های مختلف مانند نفت و پتروشیمی، فولاد، خودروسازی، صنایع غذایی، سرمایه، فناوری و داروسازی فعال هستند را به نمایش می‌گذارد. ادامه با این شرکت‌ها آشنا می‌شوید 

  1. American Express Co (AXP) –از سال 1982 به شاخص پیوست.

  2. Amgen (AMGN) –از سال 2020 به شاخص پیوست.

  3. Apple Inc (AAPL) –از سال 2015 به شاخص پیوست.

  4. Boeing Co (BA) –از سال 1987 به شاخص پیوست.

  5. Caterpillar Inc (CAT) –ااز سال 1991 به شاخص پیوست.

  6. Cisco Systems (CSCO) –از سال 2009 به شاخص پیوست.

  7. Chevron Corp (CVX) –از سال 2008 به شاخص پیوست.

  8. Goldman Sachs Group (GS) –از سال 2013 به شاخص پیوست.

  9. Home Depot Inc (HD) –از سال 1999به شاخص پیوست.

  10. Honeywell International Inc (HON) –از سال 2020 به شاخص پیوست.

  11. International Business Machines Corp (IBM) –از سال 1989به شاخص پیوست.

  12. Intel Corp (INTC) –از سال 1999 به شاخص پیوست.

  13. Johnson & Johnson (JNJ) –از سال 1997 به شاخص پیوست.

  14. Coca-Cola Co (KO) –از سال 1987به شاخص پیوست.

  15. JP Morgan Chase & Co (JPM) –از سال 1991به شاخص پیوست.

  16. McDonald’s Corp (MCD) –از سال 1985به شاخص پیوست.

  17. 3M Co (MMM) –از سال 1976 به شاخص پیوست.

  18. Merck & Co Inc (MRK) –از سال 1979 به شاخص پیوست.

  19. Microsoft Corp (MSFT) –از سال 1999 به شاخص پیوست.

  20. Nike Inc (NKE) –از سال 2013 به شاخص پیوست.

  21. Procter & Gamble Co (PG) –ااز سال 1932 به شاخص پیوست.

  22. Travelers Companies Inc (TRV) –از سال 2009 به شاخص پیوست.

  23. UnitedHealth Group Inc (UNH) –از سال 2012 به شاخص پیوست.

  24. Salesforce Inc (CRM) –از سال 2020 به شاخص پیوست.

  25. Verizon Communications Inc (VZ) –از سال 2004 به شاخص پیوست.

  26. Visa Inc (V) –از سال 2014 به شاخص پیوست.

  27. Walgreens Boots Alliance Inc (WBA) –از سال 2018 به شاخص پیوست.

  28. Walmart (WMT) –از سال 1997 به شاخص پیوست.

  29. Amazon (AMZN) –از سال 2024 به شاخص پیوست.

  30. Dow Inc (DOW) –از سال 2019 به شاخص پیوست.

رمزگشایی از عوامل کلیدی مؤثر بر شاخص داوجونز

عوامل تاثیرگذار بر شاخص داوجونز

در ادامه در مورد عواملی صحبت می‌کنیم که می‌توانند روی قیمت این نما تاثیرگذار باشند:

 عوامل سیاسی

اولین عاملی که می‌تواند شاخص داوجونز را تحت تاثیر قرار دهد عامل سیاسی است. تصمیمات سیاسی و روابط بین‌المللی روی بازار بورس آمریکا تاثیرگذار هستند و باعث کاهش و افزایش ارزش دلار و در نتیجه کاهش و افزایش نرخ بهره و تورم می‌شوند. برخی از فاکتورهای سیاسی که روی نماد داوجونز تاثیرگذار هستند به شرح زیر هستند:

  • تصمیمات بانک مرکزی در مورد نرخ بهره، سیاست‌های پولی و توسعه ارزی

  • سیاست‌های دولت در مورد میزان مالیات، عوارض و بودجه و نقش آن روی تعیین تورم

  • روابط بین‌المللی مانند بحث‌های سیاسی و مناقشات خارجی

عوامل اقتصادی

 دومین عامل تاثیر گذار روی شاخص داوجونز عامل اقتصادی است. در واقع نرخ بهره رابطه مستقیمی با سود شرکت‌ها دارد و نقش مهمی روی ارزش یک شاخص ایفا می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت نرخ بهره‌ای که از سوی بانک فدرال و بانک مرکزی اعلام می‌شود نقش مهمی روی تعیین ارزش این شاخص دارد. از طرف دیگر وضعیت رشد اقتصادی روی تعیین ارزش این شاخص تاثیرگذار است. متوسط درآمد افراد و میزان نرخ بیکاری نیز از جمله عواملی است که ارزش داوجونز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جنگ و درگیری‌های سیاسی

 جنگ نیز یک عامل سیاسی به حساب می‌آید که زمانی که میان دو کشور در می‌گیرد روی قیمت نفت، طلا، ارز و شاخص‌ها تاثیرگذار است. به عنوان مثال همه شاهد بودیم که درگیری تجاری میان چین و آمریکا چطور باعث رکود شاخص داوجونز و بازار فارکس شد. از طرف دیگر جنگ میان روسیه و اوکراین نیز روی این شاخص تاثیرگذار بوده است. اما زمانی که یک سوی مناقشات کشور آمریکا باشد شدت تاثیر جنگ روی شاخص بیشتر خواهد بود. 

تورم

تورم به خودی خود یک فاکتور ارزشمند روی تعیین وضعیت سلامت اقتصادی یک کشور است و زمانی که تورم در کشور آمریکا افزایش پیدا می‌کند در واقع ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند در چنین شرایطی ارزش شاخص داوجونز نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کاهش پیدا می‌کند.

 نرخ بهره

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی تعیین ارزش شاخص Dow Jones نرخ بهره است. نرخ بهره نشان دهنده میزان و درصد سودی است که بانک در ازای سپرده‌گذاری به سپرده گذاران پرداخت می‌کند. زمانی که نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذاران کمتری به خرید شاخص داوجونز فکر می‌کنند و ترجیح می‌دهند دارای خود را در بانک سپرده گذاری و در ازای آن نرخ بهره بالا دریافت کنند.

در چنین شرایطی شرکت‌ها نمی‌توانند از وام‌های بانکی استفاده کنند زیرا نرخ بهره بالاتر است بنابراین ارزش شاخص داوجونز کاهش پیدا می‌کند.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز