خبرگزاری کار ایران

فواید قصه برای کودکان{15 فایده قصه گویی}

فواید قصه برای کودکان{15 فایده قصه گویی}
کد خبر : ۱۴۴۹۸۶۹

قصه گویی، یکی از تاثیرگذارترین راه‌های آموزشی برای کودکان است. این روش نه‌تنها به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌هایش را افزایش دهد، بلکه رشد خلاقیت، تخیل و تصویرسازی او را نیز به‌همراه دارد. فواید قصه برای کودکان بسیار چشم‌گیر است و در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها تاثیر زیادی دارد.

 

امروزه، بسیاری از والدین به‌دلیل مشغله‌ها و نبود وقت کافی، به داستان‌گویی برای کودکان توجه کمتری می‌کنند. اما وجود قصه و داستان های صوتی که بصورت آنلاین در سطح اینترنت در دسترس هستند، کمک بسیار زیادی در این مورد می کند. پیشنهاد می کنیم حتما به سایت شهر نقاشی سر بزنید. در این سایت بیشتر از 70 قصه صوتی جدید و با محتوای جذاب و خلاقانه برای کودکان و نوجوانان آمده است و هر هفته نیز داستان های صوتی شهر نقاشی تولید و در دسترس قرار می گیرد.

اهمیت قصه و داستان برای کودکان چیست؟

قصه گویی تاثیر بسیار مهمی در فرآیند آموزش و تربیت کودکان دارد. این فعالیت، با ایجاد میل و علاقه، تصاویر ذهنی و تخیل فکری را برای قصه‌گو و شنونده فراهم می‌سازد. این تجربه از مزیت های قصه کودکانه است و از طریق داستان‌هایی که گوینده خلق می‌کند، فرآیند یادگیری را برای کودکان جذاب و موثرتر می‌سازد.

بزرگترین ارزش قصه گویی در این است که به بزرگسالان فرصت می‌دهد پای کودکان را به میدان تجربه‌های ادبی بکشانند. این روش، با کنش‌ها و حرکات اندامی، کودکان را به داستان فرا می‌خواند و باعث مشارکت فعال آنها در فرایند یادگیری می‌شود.

بزرگسالان نیز با گویندگی قصه، کودکان را به خلاقیت و ارزش‌های معنوی ترغیب می‌کنند و آنان را با شگفتی قصه‌گویی آشنا می‌سازند. حال برای اینکه این اهمیت را بهتر در شخصیت و آموزش کودکان جای بیاندازیم، می‌توانیم از قصه‌های صوتی و ترکیب آن با آموزش به کودکان نیز کمک بگیریم. قصه های شهر نقاشی بهترین انتخاب در این مورد هستند. داستان های صوتی شهر نقاشی را می توان در گروه قصه های خلاقی قرار داد که تلاش می کنند با ساخت تصاویر ذهنی غیر متعارف، قوه تخیل کودکان را به چالش بکشند.

فواید قصه برای کودکان{15 فایده قصه گویی}

15 فایده قصه گویی که باید درباره آن بدانید

داستان‌گویی، علاوه‌بر سرگرم‌کردن کودکان، دارای فواید بسیاری در رفتار و آینده‌ آن‌ها است. وقتی که با فرزند خود داستان می‌خوانید یا تجربه شخصی را بازآفرینی می‌کنید، این تاثیر در رشد شخصیت او ماندگار خواهد بود. در زیر به چند مورد از فواید داستان‌گویی برای کودکان اشاره خواهیم کرد:

1. تثبیت فضلیت‌های اخلاقی

داستان‌ها تاثیر قابل توجهی در تثبیت ویژگی‌های اخلاقی مثبت مانند صداقت، حقیقت و قدردانی در کودکان دارند. این ویژگی‌ها از طریق داستان‌گویی به آرامی درون شخصیت کودکان نفوذ می‌کنند.

2. درک فرهنگ‌ها

با استفاده از داستان‌گویی، کودکان با ریشه و فرهنگ آبا و اجدادی خود و فرهنگ‌های دیگر آشنا می‌شوند. این ارتباط با فرهنگ خانوادگی و آداب اجتماعی، کودکان را به درک بهتری از دنیای اطراف خود می‌رساند.

3. تقویت مهارت‌های شنیداری

قصه‌گویی باعث تقویت مهارت‌های شنیداری در کودکان می‌شود. این فرآیند، آنها را به توجه بیشتر به مطالب و فهم درست‌تر آنها تشویق می‌کند.

4. تقویت قوه تخیل

استفاده از عناصر خیالی و تخیلی در داستان‌ها برای کودکان، قوه تخیل و تفکر آنها را تقویت می‌سازد. هنگامی که کودک به داستان گوش می‌دهد، شخصیت‌ها، مکان‌ها و طرح کلی داستان را در ذهن خود تجسم می‌کند.

5. فواید قصه برای کودکان، بهبود سطح تمرکز

گوش‌دادن به داستان نه‌تنها قوه تخیل را ارتقا می‌دهد، بلکه به بهبود سطح تمرکز کودک نیز کمک می‌کند. این فعالیت باعث می‌شود که کودک در هر کاری که انجام می‌دهد، با دقت بیشتری به آن متمرکز شود و نتایج مثبت‌تری کسب کند.

6. افزایش دایره لغات کودک

استفاده از واژگان جدید در داستان‌ها به گسترش دایره لغات کودکان کمک می‌کند و مهارت‌های سخنوری آنان را بهبود می‌بخشد.

7. بهبود فرایند یادگیری

قصه‌گویی به‌عنوان یک روش منحصربه‌فرد، قادر است فرایند یادگیری کودکان را بهبود بخشد. این ابزار قدرتمند کمک می‌کند تا موضوعات پیچیده را برای کودکان ساده‌تر و قابل درک‌تر کند.

8. پرورش هوش هیجانی

توسعه هوش هیجانی به آگاهی از احساسات و کنترل آنها اشاره دارد که یکی از فواید قصه برای کودکان است. قصه گویی به کودکان امکان می‌دهد تا احساسات خود را درک کنند و یاد بگیرند چگونه با آنها برخورد داشته باشند.

9. یاد گرفتن همدلی

توانایی درک احساسات دیگران و قرار دادن خود در وضعیت‌شان، به تقویت حس همدلی با دیگران کمک می‌کند.

10. تقویت مهارت‌های ارتباطی

گوش‌دادن به داستان‌ها و درک آنها باعث بهبود مهارت‌های ارتباطی کودکان خواهد شد. این فعالیت کودکان را در آموزش هنر پرسش و درک درست از دیگران تقویت می‌سازد.

11. کاهش استرس و اضطراب

داستان‌ها نه تنها کودکان را سرگرم می‌کنند بلکه فانتزی‌ها و داستان‌های ایجاد شده در ذهن آن‌ها، سطح استرس و اضطراب را کاهش می‌دهند.

12. آسان کردن یادگیری مطالب دانشگاهی

بسیاری از موضوعات دانشگاهی ارتباطی با داستان‌های دوران کودکی دارند. از این‌رو، در آینده داستان‌پردازی، یادگیری مطالب دانشگاهی را برای آنها آسان‌تر و جذاب‌تر می‌کند.

13. تشویق کودک به داستان‌پردازی

گوش‌دادن به داستان‌های جذاب امکان دارد کودکان را به انجام فعالیت‌های داستان‌نویسی تشویق کند. این انگیزه به آن‌ها کمک می‌کند تا داستان‌های شخصی یا تخیلی خود را بنویسند.

14. تقویت حافظه

برای فرزند خود داستان کوتاه یا بلند تعریف کنید. آن‌ها موضوع اصلی، شخصیت‌ها و جنبه‌های دیگر داستان را در ذهن خود حفظ می‌کنند. این تجربه موجب تقویت حافظه آن‌ها می‌شود.

15.آشنایی با حقایق و تجربه های زندگی

کارشناسان باور دارند که داستان‌ها و افسانه‌ها برای کودکان مثل یک پنجره باز به دنیای حقایق و تجربیات زندگی عمل می‌کنند. این داستان‌ها، از طریق شخصیت‌های خود، نه‌تنها به کودکان آموزش می‌دهند، بلکه قدرت فهم و بیان احساسات آن‌ها را تقویت می‌سازند.

فواید قصه برای کودکان{15 فایده قصه گویی}

روش های قصه گویی برای کودکان چیست؟

قصه‌گویی برای کودکان یک فرآیند پویا و مفرح است. در ادامه، به نکات و روش‌های خلاقانه قصه گویی برای کودکان می‌پردازیم.

تغییر تن صدا

هنگامی که برای کودکان داستان می‌گویید، تغییر تن صدا می‌تواند تاثیرگذار باشد. از صدای آهسته یا تند، تغییر حجم صدا یا ایجاد حرکات صدایی مختلف بهره ببرید. استفاده از صداهای مختلف برای شخصیت‌های داستان، تخیل کودک را تقویت می‌کند و به او امکان می‌دهد تا بهتر با داستان ارتباط برقرار سازد.

پرسیدن سوالات

در حین قصه‌گویی، می‌توانید از کودکان سوال بپرسید تا در فرآیند داستان‌گویی مشارکت کنند. این سوالات به کودک اطمینان می‌دهند که او در حال دنبال‌کردن داستان است و به او اجازه خواهد داد درباره احساسات و نظراتش صحبت کند. این روش باعث افزایش همدلی و درک کودکان از ارزش‌ها می‌شود.

تکرار جملات

از کودکان بخواهید که جملات یا شعرهای مهم داستان را با شما تکرار کنند. این‌کار به آنها کمک می‌کند تا در فرآیند داستان‌گویی مشارکت فعال داشته باشند و حافظه شنیداری آنها را تقویت سازد. بنابراین نیمی از فواید قصه برای کودکان نیز به نوع بیان شما وابسته است.

با این روش‌های خلاقانه، قصه گویی به یک فعالیت پر از انرژی و تعامل تبدیل می‌شود که بر رشد شخصیتی و هوش هیجانی کودکان تاثیرگذار است.

جمع‌بندی

قصه‌گویی برای کودکان فراتر از سرگرمی است؛ این فعالیت آثار بسزایی در تربیت آنها دارد. قصه‌گویی نه‌تنها شکلی جذاب برای آشنایی با دنیای حقایق است، بلکه باعث تقویت قدرت فهم و بیان کودکان می‌شود. قصه گویی برای کودکان مهارت‌های زبانی آنها را ارتقا می‌دهد و خلاقیت را تقویت می‌سازد. این پروسه به کودکان کمک می‌کند تا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند و در یادگیری به شکلی موثرتر شرکت داشته باشند.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز