معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با ایلنا:
آغاز پروژه جدید کنترل قاچاق سوخت از سال آینده / تجهیز ناوگان عمومی به سپهتن

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با موافقت شورای اقتصاد با مصوبه اصلاح شده، از سال آینده نصب سامانه سپهتن به تمام ناوگان عمومی باری و مسافری آغاز میشود، گفت: یکی از کارکردهای سپهتن محاسبه دقیق پیمایش ناوگان است که بر اساس دادههای آن میتوان به طور دقیق سوخت را به ناوگان اختصاص داد و در نهایت میتوان از قاچاق سوخت جلوگیری کرد.
رضا اکبری، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری و باری به سامانه «سپهتن» (سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حملونقل جادهای) اظهار داشت: هفته گذشته درباره نصب سپهتن در ناوگان حمل و نقل عمومی جلساتی برگزار شد. مصوبه اصلاح شده و جدید برای نصب و تجهیز سامانه سپهتن به شورای اقتصاد میبریم، اگر شورای اقتصاد مصوبه اصلاح شده را تصویب کند، از سال آینده نصب سپهتن به اجرا میرسد.
وی درباره تاثیر سامانه سپهتن در کارکرد ناوگان حمل ونقل عمومی اعم از باری و اتوبوسی ادامه داد: کارکرد سامانه سپهتن دو وجه دارد یک وجه آن محاسبه دقیق پیمایش ناوگان است که بر اساس دادههای آن میتوان به طور دقیق سوخت را به ناوگان اختصاص داد و در نهایت میتواند از قاچاق سوخت جلوگیری کند.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: وجه دوم کارکرد سامانه سپهتن ارزیابی و کنترل سرعت ناوگان و میزان کارکرد ناوگان است که از این طریق میتوان جنبههای ایمنی را کنترل کرد و در نهایت منجر به کاهش تصادفات جادهای میشود.
اکبری درباره هزینههای مورد نیاز برای تجهیز ناوگان عمومی به سامانه سپهتن افزود: تمام ناوگان باری و اتوبوسی مجهز به سپهتن میشوند و طبق موضوع آخرین مصوبه هزینههای مورد نیاز برای اجرای این پروژه از محل صرفهجویی سوخت و از سوی خود دولت تامین میشود. براوردها حاکی از آن است که هزینه مورد نیاز برای نصب سپهتن به حدود 142 میلیون دلار اعتبارات نیاز دارد.
وی تاکید کرد: اصلاحیه مصوبه را به شورای اقتصاد ارایه دادیم و منتظر جلسه نهایی شورای اقتصاد برای تصمیم گیری و ابلاغ ان تصمیم میمانیم.
به گزارش ایلنا، سپهتن، سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حملونقل جادهای است که درون خودرو نصب میشود و از طریق سیمکارت GFM ، GPRS بهطور مداوم اطلاعات تعریفشده نظیر سرعت، مشخصات گواهینامه راننده و ساعت کارکرد را به مراکز پلیس راهور ارسال میکند. این سیستم از طریق شبکه ارتباطی DSRC به محض نزدیکشدن اتوبوسهای مسافربری بینشهری به پلیس راه نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام میکند و به بررسی و ارزیابی دقیق وسایل نقلیه میپردازد.