خبرگزاری کار ایران

تراز منفی ۱۱ میلیارد دلاری تجارت محصولات کشاورزی

تراز منفی ۱۱ میلیارد دلاری تجارت محصولات کشاورزی
کد خبر : ۱۵۰۷۴۲۳

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: این میزان تراز منفی ۱۱ میلیون دلاری واردات و صادرات در حالی که در سال‌های گذشته ۲ تا ۳ میلیون بوده را باید فاجعه دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسحاق بندانی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه زیربنای اقتصاد دنیا کشاورزی بوده و سپس به سمت صنعت رفته است، اظهار داشت: کارکرد اصلی کشاورزی امنیت غذایی است. ما اکنون ۴ میلیون کاربر کشاورز داریم که ۱۸ درصد فعالین کشور را تشکیل داده و ۱۳۰ میلیون تن تولید محصول دارند یعنی ۸۵ درصد مواد غذایی کشور را تولید می کنند، همچنین ۱۳ درصد صادرات غیرارزی و ۶ میلیارد دلار ارزآوری دارند.

وی با بیان اینکه اکنون کشوارزی با ۱۷ میلیارد دلار واردات تراز منفی دارد، افزود: این رقم منفی ۱۱ میلیون دلاری تراز واردات و صادرات و این یک فاجعه است حال آنکه در سالهای گذشته این تراز ۲ تا ۳ میلیون بوده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه خودکفایی در حوزه پروتئین کشور ۸۷ درصد است، یادآور شد: راندمان ها در کشور پایین و در حد ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: وابستگی به واردات کالاها ما را به تراز منفی ۱۱ میلیارد دلاری رسانده به طوری که ۹۰ درصد روغن، ۵۰ درصد شکر، ۸۰ درصد کود، ۹۰ درصد بذر و صد در صد مکمل خوراک، دارو و آفت کش ها وارداتی است.

بندانی با بیان اینکه آینده خوشبینانه ای برای رفع چالش ها دیده نمی شود، گفت: اکنون حکمرانی آب منفی است چراکه ۵۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز یک چالش بزرگ است و بهره وری آب در تولید محصول نیز ۱.۴ تا ۱.۵ متر مکعب است.

وی بیان داشت: مشکل دیگر ما زمین است که در این حوزه قوانین درستی نداریم اراضی تکه تکه می شوند و امکان تولید و کشت مکانیزه را نداریم.

این عضو اتاق بازرگانی پایین بودن سهم خاک مرغوب را دیگر چالش برشمرد و خاطرنشان کرد: دلیل این موضوع فقر عناصر مغذی و روند منفی سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه آینده حوزه کشاورزی دچار چالش شده است، گفت: در دوره ای که پول نداریم سیل واردات محصولات کشاورزی را شاهدیم و دولت ها در کشور ما با هر گرایشی تمایل دارند که غذای ارزان و با ارزش غذایی پایین را در اختیار مردم قرار دهند.

بندانی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی گفت: جذابیت لازم در حوزه سیاستگذاری ایجاد نکردیم و منزلت کشاورز را حفظ نکردیم. ما در حوزه قانون گذاری خلا داریم و زنجیره ارزش و عرضه را توسعه ندادیم ضمن اینکه نهادسازی نیز در حوزه مغفول مانده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز