خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر نفت در پاسخ به ایلنا:

برنامه جلوگیری از قاچاق ۵ میلیون لیتر سوخت/ تغییر قیمت بنزین هزینه ها را ناتراز می‌کند

برنامه جلوگیری از قاچاق ۵ میلیون لیتر سوخت/ تغییر قیمت بنزین هزینه ها را ناتراز می‌کند
کد خبر : ۱۴۹۷۰۵۷

معاون وزیر نفت گفت: مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در بخش حمل‌و نقل کشور به ترتیب ۱۱۸ میلیون لیتر و ۶۵ میلیون لیتر است که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلیل سالاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال ۱۳۹۹ به‌این‌صورت بود که تولید ۱۰۵ میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز ۱۰۵ میلیون لیتر باشد، اما تولید ۹۴ میلیون لیتر و مصرف به‌دلیل شیوع کرونا حدود ۷۵ میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.

وی افزود: مصرف بنزین از ۷۵ میلیون لیتر در روز سال ۱۳۹۹، در سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون لیتر، در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: میزان مصرف فعلی بنزین در کشور روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر است و در این سه‌سال، هر سال حدود ۳ میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و به‌طور متوسط سالانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شد.

وی ادامه داد: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور مصرف می‌کنیم که رشد سالانه ۸درصدی دارد.

سالاری بیان داشت:  میزان مصرف در بخش حمل‌ونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، رقمی است که با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.

وی گفت:  خودروهای ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند، خودروی بنزینی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به طور متوسط ۱۲ لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۵۵ تا ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در حوزه انرژی سرمایه‌گذاری سخت و منابع محدود است، تصریح کرد: طرح‌های سرمایه‌ای در حوزه انرژی زودبازده نیست و مصرف انرژی با تولید ناخالص داخلی تناسب ندارد. برای تامین نقدینگی باید به سمت بهینه‌سازی مصرف حرکت کنیم و در حوزه سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی، می‌توان به منابع داخلی اتکا کرد.

سالاری تاکید کرد: ناوگان فرسوده و انحراف سوخت یکی از دلایل افزایش مصرف است که در صورت اصلاح این روند شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه باید در چرخه مصرف تحول ایجاد شود، گفت: برای تولید ۵ میلیون لیتر باید پالایشگاهی با سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری احداث شود که رقم قابل‌توجهی است. در صورتی که با مدیریت مصرف و بعضی اقدامات دیگر می‌توان شاهد کاهش مصرف با حداقل هزینه‌های تحمیلی به کشور بود.

وی با اشاره به تردد خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل کشور و مصرف بالای این خودروها، بیان کرد: سال ۱۳۸۶ خودروهای فرسوده از چرخه خارج شد که نتیجه خوبی داشت. اگر خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقلی کشور خارج شوند ۹۰ میلیون لیتر سوخت (گازوئیل و بنزین) در روز معادل سالانه ۲۳ میلیارد دلار صرفه‌جویی صورت می‌گیرد که نشان از اهمیت توجه به موضوع خودروهای فرسوده دارد.

سالاری ادامه داد: در صورت جایگزینی خودروهای فرسوده ضمن صرفه‌جویی ریالی، شاهد تثبیت کرایه‌های حمل و نقل، توسعه ناوگان حمل و نقل و تامین خوراک پتروشیمی‌ها که صرف سوخت می‌شود، خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یکی دیگر از راه‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت را توجه به موضوع فلرسوزی عنوان کرد و گفت: در صورت پایان فلرسوزی معادل ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.

وی اجرای طرح پایش خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی را از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم برای مبارزه با قاچاق سوخت دانست و اظهار داشت: به هر خودرویی که در مسیر نباشد هشدار داده خواهد شد و پیمایش آن پایش می‌شود. این طرح از ابتدای ماه جاری آغاز شده که انتظار می‌رود باعث صرفه‌جویی ۵ میلیون لیتری در روز می‌شود.

سالاری ادامه داد: با پایش بخش حمل و نقل و همچنین الکترونیکی شدن بارنامه‌ها، روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی محقق می‌شود. بر اساس گزارش‌ها قاچاق سوخت به گونه‌ای است که گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان با عدد لیتری ۱۳ هزار تومان در مرز کشورهای همسایه معامله می‌شود که این اختلاف قیمت سود قابل توجهی را متوجه سودجویان و قاچاقچیان سوخت می‌کند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه با اجرای بهینه‌سازی مصرف سوخت معادل ۸۰درصد درآمد صادرات نفت خام نقدینگی جذب می‌شود، با اشاره به مصرف بالای سوخت نیروگاهی، تصریح کرد: نیروگاه‌های کشور در سه سال گذشته به ترتیب ۴۳، ۵۰ و ۵۵ میلیون لیتر سوخت مصرف کرده‌اند که رشد قابل توجهی در حوزه نیروگاهی است.

وی بیان داشت: راندمان نیروگاه‌ها ۳۲درصد است که عدد بسیار پایینی بوده و در صورتی که بهینه‌سازی اتفاق بیفتد حجم قابل توجهی صرفه‌جویی محقق می‌شود.

سالاری با اشاره به اینکه سوخت نیروگاه‌ها را بر اساس راندمان تحویل می‌دهیم، گفت: انگیزه برای بهینه‌سازی در نیروگاه‌ها باید ایجاد شود و راندمان به ۷۰درصد برسد. نیروگاه‌هایی که راندمان پایینی دارند باید از چرخه عملکردی خارج شوند. تلفات در شبکه نیروگاهی ۸درصد است که باید کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه مصرف بخش نیروگاهی در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۴۰ میلیون لیتر در روز مجموع سوخت مایع بوده که امسال این مقدار به ۲۶۸ میلیون لیتر در روز رسیده است، اعلام کرد: ما در کشور سوخت را می‌سوزانیم در صورتی که اگر ۱۰ درصد صرفه‌جویی شود شاهد اتفاقات مثبتی در این حوزه خواهیم بود.

وی ادامه داد: بهینه‌سازی مصرف انرژی، در دسترس ترین اقدامی است که می‌توان در این حوزه انجام داد و الگوهای خوبی نیز برای اجرای آن وجود دارد.

سالاری تاکید کرد: سال گذشته ۹۳ میلیارد لیتر سوخت از طریق حمل زمینی توزیع شده که انتظار می‌رود این مقدار در سال جاری نیز رشد داشته باشد.

وی با اشاره به مقرون به صرفه بودن انتقال فرآورده‌های نفتی از طریق خطوط لوله، گفت: اگر ۱۰ درصد جابه‌جایی با خطوط لوله صورت پذیرد، شاهد مقدار قابل توجهی صرفه‌جویی در این حوزه خواهیم بود. اختلاف سرمایه‌گذاری در این حوزه نسبت به حمل و نقل جاده‌ای ۶.۱ است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران می‌تواند به موضوع خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل ورود پیدا کرده و آمادگی‌های لازم در این خصوص را دارد، عنوان کرد: باید خودروهای استاندارد و با مصرف سوخت مناسب وارد چرخه تولید شود که اولویت با حمل و نقل عمومی است. در صورت کاهش مصرف سوخت با استفاده از شیوه‌های مدیریت مصرف و بهینه‌سازی آن، منابع تامین نقدینگی برای خرید خودروهای جدید تحقق می‌یابد.

سالاری اظهار داشت: مصرف بنزین خودروهایی که در کشور در حال تردد هستند به‌ ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر است که این عدد باید به ۴ لیتر به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر که استاندارد جهانی است، برسد. یکی از شیوه‌های کاهش مصرف سوخت، تغییر سبد خودرویی کشور با استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی است.

وی با اشاره به تجربه موفق استفاده از سوخت CNG در سال‌های گذشته، گفت: در سال ۱۳۸۲ مقرر شده بود که ۲۰درصد از سبد بنزینی به CNG اختصاص یابد که این موضوع محقق شود که تاثیر بسزایی در مصرف سوخت کشور داشت.

وی تاکید کرد: بهینه‌سازی مصرف و سیاست جایگزینی سوخت از روش‌های غیرقیمتی برای کنترل مصرف سوخت در کشور است که باید با جدیت و اولویت دنبال شود.

سالاری با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یک مجموعه کارمزدی است و منابع مالی ندارد، اظهار داشت: به عنوان اولین مجموعه در وزارت نفت هستیم که حساب‌های خود را به خزانه متصل کرده‌ایم. اکنون در تامین نقدینگی خود دچار چالش هستیم.

وی با اشاره به نحوه قاچاق سوخت در کشور گفت: کامیون‌دارها در برخی شهرها سوخت خود با قیمت ۳۰۰ تومان خریده و آن را با قیمت ۸۰۰۰ تومان به وانت‌ها می‌فروشند و وانت‌ها نیز آن با قیمت ۱۰ هزار تومان به نفر بعد و نفر بعدی نیز با قیمت ۱۱ هزار تومان به خریداران صاحب تریلی جهت انتقال به مرز می‌فروشند؛ در آخر نیز خریدار نهایی با قیمت ۱۳ هزار تومان سوخت را خریده و به کشورهای همجوار صادر می‌کند.

معاون وزیر نفت در پاسخ به ایلنا درباره اظهارات یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری درباره بازگرداندن قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر توضیح داد: نرخ بنزین با هزینه خروج از انبار، حمل فراورده با کارمزد، هزینه کانتیتر،... ۵۰ درصد کاهش می یابد، حال آنکه ناترازی در حوزه نقدینگی باید هزینه ها را پوشش دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر این ما هزینه ذخیره سازی و کارمزد جایگاه هم پرداخت می کنیم اگر قیمت هم کاهش داده شود یارانه مصرف کننده به تولیدکننده بازتوزیع می شود نتیجه اینکه تهاتر و تسویه خوراک پالایشگاه از محل فراورده ناتراز می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز