در گفتوگو با ایلنا عنوان شد:
ادامه مشکل رانندگان ایرانی برای دریافت بیمه سبز/ اروپاییها همچنان ویزا نمیدهند
نائب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: تعلیق نامحدود بیمه سبز رانندههای ایرانی از ابتدای سال 2024 میلادی سبب شده رانندگان ایرانی مجبور شوند بیمهنامه را با حدود پنج برابر قیمت واقعی از واسطههای ترک یا بلغارستانی بخرند.
فاطمه قنبرزاده، نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران در گفتوگو با خبرنگار ایلنا از تداوم تعلیق اعطای بیمه سبز به رانندگان ماشینهای سنگین و حامل بارهای تجاری ایران خبر داد و گفت: رانندگانی که وظیفه حمل کالاهای تجاری ایران را در کشورهای مختلف دارند در صورت وقوع خسارت به واسطه بیمه سبز میتوانند خسارت خود را در کشور محل وقوع حادثه دریافت یا پرداخت کنند و در صورتی که رانندهای بیمه سبز که بیمهنامهای بینالمللی است را نداشته باشد اجازه عبور و مرور در کشورها را ندارد.
وی افزود: براساس قوانین بینالمللی شرط برخورداری از این بیمه برای رانندگان این است که بیمهگزار یک شرکت بیمه خصوصی باشد، اما در ایران بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد دولتی همواره سازوکار مربوط به پوشش بیمه سبز را برای رانندگان ایرانی ترتیب میداده است. تا سال 1401 با اغماض در مورد ایران با وجود چنین مشکلی رانندگان ایرانی در پوشش بیمه سبز قرار داشتند اما از سال 1401 نهاد بینالمللی ناظر بر بیمه سبز که در بروکسل مستقر است بیمه مرکزی را بیمهای دولتی میداند و از آنجا که این نهاد غیردولتی و مستقل است و همه بیمههای زیرمجموعه آن در سراسر جهان را شرکتهای خصوصی تشکیل میدهند از بیمه مرکزی خواست تا یک شرکت بیمه خصوصی را در ایران جایگزین خود کند اما پاسخی از بیمه مرکزی دریافت نمیکند.
قنبرزاده ادامه داد: این عدم پاسخگویی سبب تعلیق نامحدود بیمهنامههای رانندههای ایرانی از ابتدای سال 2024 میلادی شده است و رانندگان ایران اکنون برای برخورداری از این بیمه مجبور هستند آن را با حدود پنج برابر قیمت واقعی از واسطههای ترک یا بلغارستانی بخرند و البته راننده ایرانی از زمانی که این بیمه را از واسطهها در کشورهای یادشده میخرد در پوشش بیمه قرار دارد و از ایران تا کشورهای یادشده بدون بیمه بار را در جاده حمل میکند، علاوه بر این پرداخت چنین رقمی برای بیمه سبز هزینه تجارت را برای بازرگانان ایرانی افزایش میدهد.
نایب رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران تصریح کرد: کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران نیز در تلاش است بیمه مرکزی را متقاعد کند تا این امر را به بخش خصوصی واگذار کند با این حال بیمه مرکزی در چند ماه گذشته چند شرکت متفاوت را به کمیسیون معرفی کرده اما هیچ توضیحی در مورد حدود وظایف آنها نداده و به طور کلی هیچ همکاری در این زمینه با کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران به عنوان نماینده جمع کثیری از رانندگان ندارد.
وی خاطرنشان کرد: آخرین شرکت بیمهای که توسط بیمه مرکزی به کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران معرفی شده میگوید رانندگان را بیمه میکند اما هیچ مسئولیتی در برابر خسارات ندارد و تنها بیمهنامه صادر میکند.
قنبرزاده همچنین از مشکل دیگری در حمل کالاهای تجاری ایران یاد کرد و گفت: کشورهای اروپایی به رانندگان ایرانی برای حمل کالا به این کشورها ویزا نمیدهند.