رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت:
اقتصاد برای توسعه به مطالبهگری رسانه نیاز دارد/ اتاق تبریز مقام هفتم سرمایه گذاری در کشور است
رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: ما برای فضاسازی، توسعه و ایجاد بازارهای جدید اقتصادی به مطالبه گری رسانه نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، یونس ژائله شامگاه گذشته در نشست خبری بیست و هشتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی با اشاره به نقش این همایش جایگاه اقتصادی کشور گفت: ما نهایت تلاش خود را در راستای توسعه و ارتقا جایگاه اقتصادی استان بکار می بریم همچنان که انتخاب رئیس اتاق ایران از تبریز یکی از آثار این همایش و دیگر برنامه های اتاق تبریز است.
وی با اشاره به اینکه بیست و هشتمین دوره همایش صادرات غیرنفتی روز پنجشنبه ۲۴ آبان برگزار می شود، اظهار کرد: ادبیات متفاوتی را در بیست و هشتمین دوره همایش صادرات غیرنفتی دنبال میکنیم و مشارکت بخش خصوصی جهت ورود به مباحث اقتصادی را ارتقا خواهیم داد.
وی، صادرات نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار در سالجاری را از دستاوردهای برگزاری همایش صادرات غیرنفتی در دهههای اخیر و روند رو به رشد صادرات را نشاندهنده ارتقای کیفیت محصولات، بهره مندی از ظرفیتهای صادراتی و برخی سیاستگذاریها عنوان کرد.
وی افزود: ما برای توسعه و تعریف بازارهای جدید در فضای اقتصادی کشور و بخصوص تبریز تلاش می کنیم اما حقیقت این است که برای ورود به بازارهای جهانی ناچار به عضو شدن در اف ای تی اف هستیم و در این راستا برای فضاسازی، توسعه و ایجاد بازارهای جدید اقتصادی به مطالبه گری رسانه نیاز داریم.
ژائله تصریح کرد: مشکل اساسی اقتصاد کشورمان، کاهش ارزش پول ملی و تولید ناخالص داخلی به خاطر افزایش فرار سرمایهها است و باید در این زمینه تدبیر کنیم.
وی با بیان اینکه ۹۵ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است، افزود: این دستاورد زیر سایه تلاشهای شبانه روزی بخش خصوصی محقق شده و از صندوق توسعه ملی هیچ بهرهای نبردهایم.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر ضرورت جهش در صادرات غیرنفتی گفت: نخست باید از شرکتهای ضررده دولتی که باعث بروز مشکل در اقتصاد و اقدامات دولت شدهاند، رهایی یابیم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون مدل تجارت در دنیا تغییر کرده و مراکز تجاری در سطح دنیا راه اندازی شدهاند و بازارها به سمت مراکز تجاری رفته است.
یونس ژائله با بیان اینکه اقتصاد ایران برای بزرگ شدن نیاز به بازار دارد و باید به سمت بازارهای جدیدی مثل آفریقا که نیازمند توسعه و کالا هستند، برویم، افزود: یکی از موانع رسیدن به تجارت آفریقا، ۲ نرخی بودن ارز است و جهت صادرات به آفریقا نیازمند لجستیک هستیم و خط کشتیرانی کشور در این راستا باید تقویت شود.
وی ادامه داد: دفاتر ۱۲ انجمن مختلف در حوزه خدمات فنی، موادغذایی، لوازم ساختمان، لوازم بهداشتی در آفریقا مستقر شده و برای هر یک، سالن عرضه و نمایش کالا اختصاص مییابد و تبریز به عنوان نخستین اتاق بازرگانی اقدام به توسعه تجارت در این قاره میکند.
ژائله با اشاره به مشکل ناترازی انرژی در استان، گفت: بزرگترین حرکت اخیر اتاق تبریز در بحث ناترازی انرژی است که در جلسهای با رئیس جمهور مقرر شده است تا تعدادی از شرکتهای بزرگ احداث بالای ۲۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی را تقبل کنند.
اتاق بازرگانی تبریز مقام هفتم سرمایه گذاری در کشور است
رئیس اتاق تبریز با اشاره به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص جایگاه بیست و هفتمی استان در سرمایه گذاری، گفت: این گزارش جای سوال دارد زیرا گزارش اتاق بازرگانی نشان میدهد که استان مقام هفتم در این زمینه را دارد.
وی با تاکید بر اینکه شرایط برای سرمایه گذاری در استان فراهم است، افزود: سرمایه گذارانی که به استان میآیند، راضی هستند و تنها مشکل، ناترازی برق، گاز و آب است که راهکار آنها نیز احداث نیروگاههای تجدیدپذیر، اجرای پروژه انتقال آب ارس به تبریز و وصل به شبکه گاز روسیه است.
وی عمده مشکلات بخش خصوصی را کاهش ارزش پول ملی، کاهش تولید ناخالص داخلی(GDP), کاهش امنیت اقتصادی، تورم سالانه ارزی که با تورم ۲۰ درصدی از ۵۸ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان رسیده است، دانست و گفت: ما به عنوان بخش خصوصی باید ببینیم چه کمکی میتوانیم به کشور و حاکمیت انجام دهیم.
وی با بیان اینکه اتاق دارای رتبه نخست در بحث آموزش در کشور دارد، گفت: اتاق تبریز در رفع مشکلات، شفاف گویی و ارائه راهکارها و چالشهای بخش صنعت در ایران حرفی برای گفتن دارد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه وضعیت دریاچه ارومیه یک مسئله حیاتی است، افزود: جمعیت منطقه در حال افزایش است و رفته رفته نیاز به کشت و مصرف آب افزایش مییابد و دریاچه به سمت خشکی و مشکلات زیست محیطی میرود که در این راستا پیشنهاد بارورسازی ابرها اجرایی شده است.
وی افزود: بر اساس مصوبه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲، اداره آب تعدادی دستگاه بارورسازی ابرها را در استان نصب کرد که منجر به افزایش ۱۷ درصدی بارشها شد و اکنون قرار است تا این مکانیسم ارتقا یابد.
مسعود بنابیان، عضو اتاق بازرگانی تبریز نیز در خصوص مشکلات سرمایه گذاری در استان، اظهار کرد: با ۱۲ سرمایه گذار بومی که از استان رفتهاند، صحبت کردم که فصل مشترک مشکلات آنها، فضای فرهنگی حاکم در استان است و این فضا را باید رسانهها اصلاح کنند.
رضا جعفری، دیگر عضو اتاق بازرگانی تبریز نیز از راه اندازی مرکز شتاب در اتاق تبریز خبر داد و گفت: این مرکز، راهنمای سرمایه گذاران حتی برای کسب و کارهای کوچک میشود.
وی در خصوص ماحصل سفر هیاتهای تجاری استان به کشورهای دیگر، اظهار کرد: صادرات استان به روسیه بعد از سفر هیات تجاری، بیش از ۱۱۰ درصد و صادرات استان به ارمنستان بعد از سفر هیات تجاری بیش از ۲۲ درصد افزایش یافته است.
جعفر محرم پور، دیگر عضو اتاق بازرگانی تبریز گفت: در بیست هشتمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی، ۲ سند تاریخی مربوط به پیشینه اتاق تبریز رونمایی میشود.
وی افزود: سند دیوان خانه مجلس تجاری تبریز در سال ۱۲۳۷ و سند اتاق تجارت در سال ۱۲۸۹ همزمان رونمایی میشوند.