زاکانی مطرح کرد؛
پیشنهاد کاشت درختان مثمر توسط شهرداری در کوههای شمال تهران به دولت
شهردار تهران گفت:با متولیان امر در دولت صحبت کردیم که اگر شمال تهران و کوههای آن را در اختیار شهرداری قرار دهند میتوانیم با کاشت درختان مثمر و ایجاد فضای سبز هم هوای تهران را پاکتر کنیم و هم جلوی سیلاب در روددرهها را بگیریم.
به گزارش ایلنا، علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با اشاره به مشکل آلودگی هوای تهران اظهار کرد: درخصوص هوای پاک برنامه ریزی جامعی در سه حوزه زیستمحیطی، فنی و عمرانی و حمل و نقل داریم. البته در بحث هوای پاک ۲۳ دستگاه مسئولیت دارند اما ما در شهرداری مسئولیتهای خود را میپذیریم و حاضریم به دیگران نیز کمک کنیم.
وی با بیان اینکه در بحث عمل به وظایف خودمان در شهرداری نسبت به هوای پاک نمره خوبی دریافت میکنیم، افزود: ۸۳ درصد از آلایندههای گازی و ۶۱ درصد از آلایندههای ذرات به وسیله وسایل نقلیه متحرک ایجاد میشود که اگر برنامه ریزی درست برای آن انجام دهیم میتوانیم آن را کاهش دهیم. از این ۸۳ درصد آلایندگی وسایل متحرک، حدود ۳۷ درصد آن مربوط به خودروهای شخصی و ۲۱ درصد مربوط به موتورسیکلتها است. همچنین تاکسیها ۹ درصد، وانتها ۹ درصد، اتوبوسها ۶ دهم درصد و مینی بوسها هم ۹ درصد را به خود اختصاص میدهند.
زاکانی ادامه داد: ۶۶ درصد تردد در سطح شهر تهران به وسیله خودروهای شخصی و ۳۴ درصد نیز باذحمل و نقل عمومی انجام میشود و در واقع بخش عمدهای از هوای تهران توسط خودروهای شخصی آلوده میشود. به همین منظور تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش سفر را دنبال کردیم.
شهردار تهران اضافه کرد: در بحث اتوبوس با کمبود زیادی مواجه هستیم. ۵۲۵۵ اتوبوس در این دوره خریداری و یا کارسازی شده که هزار و اندی دستگاه از آن وارد خطوط شده است. ضمن اینکه ما حرکت را به سمت برقیسازی بردیم و ۳ هزار اتوبوس برقی و ۲۷۶۵۰ تاکسی برقی نیز در خریدهایمان داریم.
وی با بیان اینکه ۱۱۸۴ واگن مترو از بهمن ماه به نوبت وارد خطوط میشوند، عنوان کرد: امیدواریم با حجم بالای اتوبوس و تاکسی بتوانیم چهره شهر را در بحث حمل و نقل عمومی عوض کنیم. در بحث توسعه خطوط مترو هیچ وقت به اندازه این دوره فعالیت نشده بود. ما در ۷ خط ۲۵۴ کیلومتر خطوط مترو داشتیم اما الان ۳۰۸ کیلومتر خطوط مترو داریم و ۱۷ ایستگاه اضافه کردیم. خطوط ۸ و ۹ و ۱۰ را شروع کردیم و درباره خط ۱۱ نیز کارهای قرارداد آن را در حال انجام داریم. بنابراین جلوتر از زمانبندیها هستیم.
تبدیل ۷۸۳ کیلومتر مسیر شهروندان به ۵۳ کیلومتر با اصلاح ۹۸ تقاطع غیرهمسطح
زاکانی در ادامه بیان کرد: ۹۸ اصلاح تقاطعی را در تهران دنبال میکنیم که ۷۸۳ کیلومتر مسیر شهروندان را به ۵۳ کیلومتر تبدیل میکند و در روز یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش میدهد. سال آینده پایان اصلاح تقاطعها خواهد بود. ۳۴ مورد آن انجام شده و ۲۶ مورد آن در حال ساخت است و سال آینده همه این اصلاح تقاطعات تکمیل میشود. همچنین آزادراه شهید شوشتری را در بحث فنی و عمرانی داریم که ۹.۲ کیلومتر آن تا پایان این دوره افتتاح میشود و علاوه بر این پروژههای شهید شوشتری و بال غربی یادگار را نیز داریم.
پیشنهاد کاشت درختان مثمر توسط شهرداری در کوههای شمال تهران به دولت
شهردار تهران گفت: در توسعه فضای سبز موفق شدیم در این سه زمستان، ۴۷۵۰ هکتار فضای سبز پیرامونی و ۶۵۰ هکتار فضای سبز داخل شهر را افزایش دهیم. با متولیان امر در دولت صحبت کردیم که اگر شمال تهران و کوههای آن را در اختیار شهرداری قرار دهند میتوانیم با کاشت درختان مثمر و ایجاد فضای سبز هم هوای تهران را پاکتر کنیم و هم جلوی سیلاب در روددرهها را بگیریم.
وی با بیان اینکه در عرض ۲۵ سال ۱۱۸۱ واگن برای خطوط داشتیم و قرارداد ۱۱۸۴ واگن را سال گذشته بستیم، یادآور شد: ۱۱۳ دستگاه از این ۱۱۸۴ دستگاه، تولید داخل است که در واقع ۸۵ درصد آن داخلی است و مجوزهای آن اخذ شده و اولین رام آن ۶۰ هزار کیلومتر آزمایش شد و از بهمن ماه رام دوم و رام سوم در اسفند و رام چهارم نیز در ابتدای سال آینده وارد مدار میشود. این یک جهش بزرگی است که شهرداری، مپنا، جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی ان را دنبال کردند. ۴۰ شرکت دانش بنیان در این مساله فعالیت داشتند.
زاکانی ادامه داد: یک قراردادی از سابق با چین داشتیم که مربوط به همان ۱۱۸۱ واگن خطوط بود و ۱۱۸۴ واگن را مجددا کارسازی کردیم. این واگنها ظرف سه سال وارد تهران میشود. ۸ رام کامل در ابتدا میآید، ۱۰ رام در بحث قطعات بزرگ میآید و درباره الباقی، لوازم آن به تهران میآید و ما در آن شریک چینیها خواهیم بود و این درواقع انتقال تکنولوژی است. اقداماتی که در این مدت انجام شده نظیر ندارد. گرچه به واسطه فاصله با وضع مطلوب ما همچنان شرمنده مردم هستیم.
تا ماه آینده تاکسیهای جدید وارد مدار خدماترسانی میشوند
شهردار تهران با اشاره به اینکه خودروهای بیکیفیت زیادی در شهر داریم، اضافه کرد: تدبیر ما در شهرداری نوسازی و برقیسازی است. خودمان واردکننده خودرو شدیم و خودروهای با کیفیت و مناسب وارد کشور میکنیم که الان در حال برچسبگذاری است و تا ماه آینده با یک چهره دیگری از تاکسیها و خودروها در شهر مواجه خواهیم شد. با تفاهم خوبی که با وزرای صمت، نیرو، نفت، سازمان برنامه و محیط زیست تنطیم شده، بخش عمدهای از آن را متقبل میشویم و ما به ازای آن از امکانی که در ماده ۱۲ برای صرفه جویی وجود دارد استفاده میکنیم و رانندگان با پرداخت مبلغی کم، یک خودروی با کیفیتی که بالغ بر ۳ میلیارد قیمت دارد را صاحب میشوند.
آغاز مسافرگیری تراموا از بهار آینده
وی با بیان اینکه تراموا وارد شده و از گمرک بارگیری خواهد شد، اظهار کرد: تراموای ما چرخ لاستیکی و ۴۲ متر است. دو رام تراموا آمده تا با اینها زیرساختهای خودمان را ایجاد کنیم. تراموا یک دهم مترو قیمت دارد و دو سوم مترو مسافر حمل میکند. ضمن اینکه به کنده کاری در زیر ساخت نیاز ندارد و میانگین عمر آن ۳۰ سال است. زیرساختها و ایستگاهها و بخش شارژ آن مهیا شده است. از قبل از عید تستهای آن شروع میشود و بعد از عید مسافر گیری میکند.
زاکانی با بیان اینکه هر کیلومتر مترو حدود سه هزار میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: از بهمن ماه، هر ماه سه رام قطار شامل ۲۱ واگن اضافه میکنیم. در بحث مترو مدل جدیدی را برای اولین بار به کار میبریم که بر اساس آن شرکت داخل با پشتیبانی منابع خارجی آن را میسازد و ما در شهرداری مبلغ آن را تسویه میکنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه امیدوایم از سال آینده به سمتی برویم که معضل ترافیک تهران را حل کنیم، افزود: مثلا در بزرگراه همت خطوطی را طراحی کردیم که هماتوبوس پرسرعت حرکت کند و هم ونها و اتوبوسهایی که انتها و ابتدای مسیر آن اعلام میشود و مردم بتوانند صندلیهای آن را رزرو کنند. همچنین در این خطوط خودروهایی که تک سرنشین نیستند نیز میتوانند تردد کنند و احتمالا این مدل به سایر خطوط و بزرگراهها هم کشیده خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در بحث ساختمانهای ناایمن، دستگاهها مشکلات و تقصیرها را به گردن یکدیگر میاندازند اما ما از این مساله استقبال کردیم و سال گذشته تیمی را شامل چند دستگاه تشکیل دادیم. نتیجه آن شد که ۱۶ هزار ساختمان بالای ۶ طبقه را هدفگذاری و ۶ هزار مورد آن را پایش کردیم. از این تعداد در مورد حدود ۴ هزار ساختمان به نتیجه نهایی رسیدیم. ساختمانهایی که آسیبپذیری بالایی دارند باید نوسازی شوند و بخشی از ساختمانها نیز با حکم دادستانی پلمب شدند.
راهکار حل مشکل مسکن در کشور نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار است
زاکانی عنوان کرد: ۹۳۰ هزار پلاک در تهران داریم که به تعبیری حدود دو، پنجم آن ناپایدار است و نیاز به نوسازی دارد. برای این مساله هم ایده داریم تا مردم مسکن ارزان و با کیفیت داشته باشند و آن توجه به بافت فرسوده و ناپایدار است. هر دولتی که در بافت فرسوده سرمایهگذاری کند مردم را نجات میدهد. از طریق بافت فرسوده میتواند با مشوق مردم را دارای مسکن کند، یک طبقه مشوق ۷۰ درصد مطلوبیت در بحث نوسازی ایجاد میکند و حتی مسکن اجتماعی را میتواند ایجاد کند. در کمیسیون ماده پنج احکامی را برای بافت فرسوده و ناپایدار از طریق بازگشت به طرح تفصیلی سال ۹۱ دنبال کردیم و ۱۸۰۰ واحد فرسوده سال گذشته نوسازی شدند. در واقع راه حل مشکل مسکن در کشور از طریق نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار خواهد بود.
همه باید به دولت کمک کنند تا مشکل ناترازی انرژی حل شود
شهردار تهران با اشاره به اینکه در بحث ناترازی انرژی و پویش مطرح شده از سوی رئیس جمهور، مردم لبیک خوبی گفتند، بیان کرد: با کاهش دو درجهای دما، حدود ۵۰ میلیون مترمکعب گاز کمتر مصرف میشود و این گاز میتواند به بخش صنعت اختصاص پیدا کند. همه باید به دولت کمک کنند که مشکل ناترازی انرژی حل شود.
وی افزود: این ناترازی از سابق بود، در دهه ۹۰ در تابستانها در انرژی کم میآوردیم اما سالهای گذشته در زمستان هم این اتفاق افتاد و امسال به شدت این ناترازی را داریم. شاید در دهه ۹۰ کم کاری در توسعه زیرساختها صورت گرفت و چوب این کم کاری را دولت شهید رئیسی و دولت آقای پزشکیان میخورند. بخشی از این ناترازیها به خاطر موضوع قاچاق است که اهتمام دولت برخورد با آن است. مثلا روزی ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل و بنزین قاچاق میشود. برای حل کمبود بنزین، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت مجوز داده شده که بتواند بنزین وارد کند.
زاکانی ادامه داد: شدت مصرف انرژی بالا است. از ۸۴۰ میلیون مترمکعب که مصرف میشود، ۶۰۷ میلون مترمکعب مربوط به بخش خانگی و تجاری است و در واقع بیش از نصف آن مربوط به مصرف خانگی است. در بنزین نیز خودروهای شخصی بیشترین مصرف را دارند و عمده برق نیز در بخش خانگی مصرف میشود. برای حل این مشکلات باید راندمان نیروگاهها را بالا ببریم و شرایط مطلوب برای نیروگاهها ایجاد کنیم و باید بتوانیم مصرفمان را منطقی کنیم. مثلا تهران ۳۳۰ هزار شعله برق دارد اگر این را تبدیل به چراغ های۲۰ وات کنیم هم نور بیشتر داریم و هم ۵۸ مگاوات صرفه جویی میشود. دو هفته قبل تفاهم اولیهای در این مورد انجام شد. کارهای بلند مدت در مورد نیروگاه هاست و کارهای کوتاه مدت مربوط به مواردی مانند چراغ هاست.
به گزارش سایت شهر، شهردار تهران با تاکید بر اینکه مشکل کشور به دست مردم حل میشود، خاطرنشان کرد: راه حل اصلی این است قدرالسهم مصرف سال خانگی بنزین، گاز و برق را به سرانه خانوار تقسیم کنیم. بنزین ۸ واحد، گاز ۳ واحد و برق یک واحد آلایندگی ایجاد میکند. نسبت به هر فرد افق را معلوم میکنیم و هر نفر در طول سال میتواند ۷۲۰۰ واحد آلایندگی ایجاد کند. هر چقدر این را کم کند ما به ازای آن اعتبار مصون از تورم دریافت کند. این مساله میتواند مردم را نجات دهد و ۹۵ درصد مردم سود میکنند. اگر کسی خواست بیشتر مصرف کند مانعی ندارد میتواند بخرد و مصرف افراطی نیز با جریمه روبرو میشود. مردم سود میبرند و دولت نیز در این طرح نه تنها پولی پرداخت نمیکند بلکه ما به ازای این صرفه جویی ها، چند هزار میلیارد تومان سود خواهد کرد.