خبرگزاری کار ایران

نصرتی:

تامین حمل‌ونقل عمومی وظیفه اصلی شهرداریهاست

تامین حمل‌ونقل عمومی وظیفه اصلی شهرداریهاست
کد خبر : ۱۵۵۳۱۰۹

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه در سنوات گذشته وزارت کشور یک نقش کمکی برای خرید اتوبوس و برنامه‌های واگن داشته است، گفت: تامین حمل‌ونقل عمومی وظیفه اصلی شهرداریهاست.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، سومین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری‌های سراسر کشور با حضور مسعود نصرتی سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، صبح امروز در محل این وزارتخانه برگزار شد. 

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به موضوعات مطرح‌شده در جلسه امروز گفت: معاونین عمرانی در این جلسه بر حرکت چرخ اقتصاد کشور با استفاده از منابع بخش خصوصی در کنار منابع شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تأکید کردند. 

نصرتی با اشاره به منایع محدود دولتی گفت: باید از ۸هزار همت منابع سرگردان بخش خصوصی که در استان‌های کشور قابلیت بهره‌برداری دارد، استفاده کنیم، باید شناسایی سرمایه‌گذاران توسط معاونین عمرانی در کنار شهرداری‌ها انجام شود و هرجایی که نیاز به بخشنامه و دستورالعمل و حمایت است، متن آن تهیه شده و راهکارهای آن مشخص شود. 

همچنین در این جلسه مقرر شد استان‌ها بر اساس تقسیمات آمایش سرزمینی دبیر تعیین کنند، جلسات برگزار شود و نتایج این جلسات در وزارت کشور مورد بهره‌برداری دستگاه‌های دیگر قرار بگیرد. 

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: همچنین قرار شد معاونین عمرانی مشکلات طرح الحاق ۷۵ هزار هکتار به شهرها برای نهضت ملی مسکن را بررسی و اعلام کنند. 

نصرتی با بیان اینکه سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها دوباره با معاونت عمرانی تلفیق شده است، بیان داشت: فضا این بود که یک نگاه همدلی و همکاری شکل بگیرد. 

وی گفت: دکتر موهبتی معاون توسعه مدیریت و منابع در این جلسه حضور داشتند و پیشنهاداتی در زمینه ارتقای معاونین استانی صورت گرفت تا دوباره در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان حضور داشته باشند. 

رئیس سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بابیان اینکه متولی نقاط حادثه‌خیز در محدوده‌های شهری، خود شهرداری‌ها هستند، اظهار داشت: برای بهسازی این محل‌ها از منابع خود شهرداری استفاده می‌شود و احتمالا با توجه به محدودیت‌های مالی که وجود داشته است این موضوع باید دوباره بررسی، برنامه‌ریزی و رفع شود. وی افزود: در جلسه امروز همچنین درباره جایگاه شورای حمل و نقل و تامین مالی آن بحث کردیم تا تصادفات و کشته‌ها و کشته‌های درون‌شهری را به حداقل برسانیم. 

نصرتی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پروژه‌های نیمه‌تمام گفت: این موضوع نیز در جلسه امروز به بحث گذاشته شد؛ مبالغ ریالی و ردیف‌های بودجه‌ای برای مصوبات سفرهای استانی تعیین شده است. تاکید این است که پروژه‌های کوتاه‌مدت در اولویت قرار بگیرند و انرژی موجود در پروژه‌های استانی، روی پروژه‌های کوتاه‌مدت صرف شود. همچنین پروژه‌هایی که درصد زیادی از آن باقی مانده، تعیین تکلیف شود. 

سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور همچنین درباره تامین مالی برای افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران گفت: در سنوات گذشته وزارت کشور یک نقش کمکی برای خرید اتوبوس و واگن داشته است، وزارت کشور در این زمینه وظیفه‌ای ندارد و عنوان دقیقا «کمک» بوده است. 

وی ادامه داد، از سال ۸۹ به بعد ما این شیوه ۸۲/۵ درصد کمک را نداشتیم، وظیفه‌دار اصلی در تامین حمل‌ونقل عمومی خود شهرداری‌ها هستند. موضوعی که اخیرا مطرح شده، ناظر بر موضوع کمک بوده است. 

وی اضافه کرد: رسما هم اعلام شده که منابعی که قرار بود از دارایی‌های مشکوک‌الوصول تامین شود، مهیا نمی‌شود و شهرداری اقداماتی که بناست برای این منظور براساس قوانین و مقررات انجام دهد، پیگیری کند. 

نصرتی افزود: مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو جزو مصوبات گذشته و مقام عالی وزارت بر تسریع در تامین آن تاکید دارد. ۱۶۰ میلیون یورو از این منابع جذب شده و مکاتبه‌ای هم با وزیر نفت انجام شده است. از منابع دیگر مانند صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی که ۳۰۳ میلیون دلار است پیگیری می‌کنیم که به نتیجه برسد و برای شهرداری‌هایی که نیازمند این منابع هستند واریز خواهد شد.
 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز