خبرگزاری کار ایران

لزوم پاسخگویی درباره صحت و سقم اخبار منتشره درباره مفقود شدن تعدادی ون‌ + پاسخ زاکانی

لزوم پاسخگویی درباره صحت و سقم اخبار منتشره درباره مفقود شدن تعدادی ون‌ + پاسخ زاکانی
کد خبر : ۱۵۵۲۳۴۹

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: در خصوص صحت و سقم اخبار منتشره مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ون‌ها در جریان خدمت رسانی به مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) و همچنین عدم پوشش بیمه ای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.

به گزارش ایلنا، جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با ارائه سوال خود از شهردار تهران گفت: همانگونه که مستحضرید وزارت  کشور در سال ۱۴۰۱ اقدام به توزیع سهمیه ۵۰۰۰ دستگاه ون بین شهرداری‌های کشور کرد که میزان مشارکت شهرداری‌ها ۳۰ درصد و سهم مشارکت وزارت کشور ۷۰ درصد در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: بر اساس مکاتبات انجام شده تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده است، متاسفانه با وجود گذشت حدود ۲ سال از زمان واگذاری ون‌ها و رونمایی آنها توسط شهردار  تهران در سیزدهمین شنبه امید و افتخار مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۸ و علی رغم واریز کامل و حتی بیش از حد نیاز سهم شهرداری تهران در موعد مقرر، تنها ۲۵۲ دستگاه ون به شهرداری تهران تحویل شده و خودروهای تحویل شده نیز در شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت مورد بهره برداری قرار نگرفته و یا مورد بهره برداری غیر اصولی قرار گرفته اند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: با این توضیحات و با عنایت به این که موضوع واگذاری و بهره برداری از این ناوگان دو بار توسط اینجانب نامه های شماره ۱۶۰/۳۴۹۱ مورخ ۱۴۰۲/۳/۱ و شماره ۱۶۰/۱۴۸۶۴ مورخ یک بار نیز توسط جناب آقای کاشانی نامه شماره ۱۶۱/۱۶۶۹۴ مورخ ۱۴۰۲/۸/۱۵ به شهردار  تهران تذکر داده شده ولی متاسفانه منجر به اصلاح رویه ها و انجام اقدامات اصلاحی و اجرایی لازم نشده است.

تشکری هاشمی گفت: لذا در اجرای مفاد ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران سؤالات زیر مطرح می شود و ضروری است شهردار تهران در مهلت قانونی طبق مفاد قانون فوق الذکر اقدام به پاسخگویی کند.

وی خاطر نشان کرد:  با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه ون بر اساس ماده ۴ قرارداد بین وزارت شرکت خودروساز برابر با یک میلیارد و بیست میلیون تومان بوده است و بر همین اساس سهم ۳۰ درصدی شهرداری تهران برای ۶۳۰ دستگاه حدود ۱۹۳ میلیارد تومان می شود توجیه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای درخواست واریز مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان و دلیل پذیرش این موضوع از طرف شهرداری چه بوده است؟

وی تصریح کرد: با وجود این که طبق تصریح نامه شماره ۲۳۲۷۸ مورخ ۱۴۰۱/۸/۱۱ سازمان شهرداریها و دهیاری ها، تعداد ون در نظر گرفته شده برای شهرداری تهران ۶۳۰ دستگاه بوده و شهرداری در زمان مقتضی نسبت به واریز مبلغ اعلام شده در نامه مذکور اقدام نموده است، دلیل عدم تحویل کامل ناوگان تخصیص یافته در طی ۲ سال گذشته چیست و شهرداری تهران چه اقدامات مؤثری برای تسریع دریافت این ناوگان به انجام رسانده است؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد:  با توجه به این که مبلغ واریز شده توسط شهرداری تهران حدود ۲۷۷ میلیارد تومان بوده و همچنین سهم شهرداری تهران بابت ۲۵۲ دستگاه ون تحویل گرفته شده حدود ۷۷ میلیارد تومان است و عملاً واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه موجب عدم النفع شهرداری از سرمایه خود در طول دو سال گذشته شده است، چه اقدامات قانونی و حقوقی برای عودت مبلغ اضافه واریزی و خسارتهای مترتب بر آن انجام شده است؟

تشکری هاشمی گفت: در مکاتبات مختلف شهرداری از جمله نامه شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸، دلیل عدم به کارگیری ونهای تحویل شده ابلاغ نشدن دستور العمل بهره برداری از سوی وزارت کشور عنوان شده، در حالی که این دستورالعمل با شماره ۱۹۲۵۴۵ در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ ابلاغ شده بود همچنین در نامه فوق (شماره ۱۰/۱۲۷۷۷۶۶ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۸) عنوان شده بود که برای بهره برداری از این ناوگان از توانمندیهای احدی از شرکتهای واجد صلاحیت استفاده خواهد شد این موضوع در شرایطی مطرح شده که به کارگیری تعدادی از ناوگان ون از اوایل آبان ماه ۱۴۰۲ در قالب طرح شاتل سرویس و با واگذاری بهره برداری ناوگان به شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت  ز حدود دو ماه قبل از نامه یاد شده، شروع شده بود. دلیل کتمان اتفاقات و مغایرتهای اعلامی در نامه شهردار تهران با آنچه در عمل اتفاق افتاده چه بوده و دلیل نقض مصوبه وزارت کشور چه بوده است؟

وی تصریح کرد: با توجه به این که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، متولی مدیریت و بهره برداری از ونهای واگذار شده واحد حمل و نقل عمومی شهرها (سازمان تاکسیرانی اعلام) شده است دلایل واگذاری و نهای یاد شده به معاونت مالی و اقتصاد شهری و به طور خاص اداره کل پشتیبانی چیست؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران اظهار کرد: با توجه به این که بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴، منظور از بهره بردار، مؤسسه یا شرکت با موضوع حمل و نقل مسافر بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت کشور موضوع ماده ۱۸ آیین نامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۳۱) و ماده (۳۲) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعلام شده به چه استنادی بهره برداری از ونها به شرکت

گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که موضوع فعالت هر دو شرکت امور مرتبط با سخت افزار و نرم افزار رایانه بوده و فاقد مجوز از سازمان تاکسیرانی هستند، سپرده شده است؟

وی گفت: با توجه به این که بر اساس تعریف ارائه شده در ماده یک دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ بهره بردار باید در قالب شرکت خصوصی یا تعاونی تأسیس شده باشد و همچنین از آنجا که طبق بند ۱۰ ماده ۲ همین دستور العمل، بهره بردار باید تعاونیها مؤسسه ها و شرکتهای بخش خصوصی و یا افراد حقیقی دارای صلاحیت باشند، دلیل نقض دستورالعمل وزارت کشور و واگذاری بهره برداری از ونها به شرکت خدمات الکترونیک پارس شهروند که یکی از شرکتهای فاقد فعالیت در شهرداری طی چندین سال اخیر بوده چیست؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: با توجه به این که بر اساس بند ۱ ماده ۲ دستورالعمل ابلاغی وزارت محترم کشور به شماره ۱۹۲۵۴۵ مورخ ۱۴۰۲/۹/۱۴ شهرداری باید جابجایی مسافر را  به بهره برداران واگذار نماید، چرا به رغم گذشت نزدیک به یک سال از ابلاغ دستور العمل، اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و بخش اعظم ناوگان ون در پارکینگ معطل مانده اند؟

وی افزود: با وجود این که طبق جزء ۶۱ بند ب تبصره دوم پیوست یکم مصوبه اصلاحی و تنقیحی مرتبط یا ساماندهی وضعیت سازمان ها و شرکت های وابسته به شهرداری تهران به شماره ۱۶۰/۱۳۷۷/۱۱۶۷۷ مورخ ۱۳۸۹/۸/۱۲ مقرر شده بود که شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند و کلیه سهام مرتبط با شهرداری در این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود و بر همین اساس در طی سنوات گذشته شرکت مذکور راکد و با توجه به مستندات موجود غیر فعال بوده است علت نقض مصوبه شورا چه بوده و با استناد به چه قانونی شرکت یاد شده فعال و در این خصوص بکار گرفته شده است؟

تشکری هاشمی اظهار کرد: علت این که ناوگان ون مورد بحث از طریق ترک تشریفات قانونی و بدون انعقاد قرارداد و حتى بدون تعریف رابطه مالی مشخص به دو شرکت اشاره شده شرکت گسترش فناوری کاشان تجارت و شرکت تجارت الکترونیک پارس (شهروند واگذار شده، چه بوده است؟

وی گفت: میزان درآمدها و هزینه‌های ناوگان تاکسی ون مورد بحث و تعداد مسافر جابجا شده با این ناوگان در طی دو سال از واگذاری چه قدر بوده است و این فعالیت‌های هر چند اندک تحت نظر چه واحدی از واحدهای شهرداری صورت پذیرفته؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت:  در خصوص صحت و سقم اخبار منتشره مبنی بر مفقود شدن تعدادی از ون‌ها در جریان خدمت رسانی به مراسم پیاده روی اربعین حسینی (ع) همچنین عدم پوشش بیمه ای ناوگان و عدم ارائه خدمات گارانتی از سوی شرکت خودروساز و خساراتی که در این مدت به ناوگان وارد شده است، توضیح داده شود.

پایه تعدادی از سوال‌های آقای تشکری هاشمی درست نیست

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال تشکری هاشمی در صحن شورای شهر تهران گفت: وزارت کشور نتوانست به تعهدات خود عمل کند و ما هم این موضوع را پیگیری کردیم که این امکانات به شهر بیاید اما چون وزارت کشور نتوانسته بود منبع ارزی را تامین کند برای کل کشور معطل ماند نه فقط شهرداری تهران

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ سه مکاتبه و سال ۱۴۰۲ یک مکاتبه داشتیم که یا پول را برگرداند یا قدر السهم ما را تعیین کنند. این مسیر دنبال شد مکرر می گفتند ملاک دستورالعمل است.

وی تصریح کرد: در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ مکاتبه شده و به تاکسیرانی اعلام کردند که تامین منابع قرارداد مالی بین وزارت کشور و ایران خودرو دیزل با مشکل و تاخیر مواجه شده است و روند تسریع در حال انجام است. تا زمان تعیین تکلیف فی مابین وزارت کشور و ایران خودرو دیزل اظهار نظر درباره مالکیت آن امکان پذیر نیست در حالی که ما می گوییم این ها برای ما است و به اندازه پولی که دادیم ماشین بگیریم. اما وزارت کشور می گوید برای شما نیست اگر می گفت برای ما است امکانات را وارد خدمات می کردیم. در شرایط حاضر ناوگان ون تخصیصی تابع ضوابط است و شهرداری تهران اجازه تصمیم گیری برای ناوگان مورد اشاره را ندارد. دوباره نامه ای زدند که تکلیف ما از سوی سازمان شهرداری ها مشخص شد و لذا اساس این کار که انجام شد ما تازه دو الی سه روز است تعیین تکلیف شده ایم.

وی درباره تاکسی شاتل گفت: ما وقتی در شهر کار را شروع کردیم رویکرد استفاده از فناوری ها را داشتیم یکی از این موارد شاتل تاکسی بود. یعنی تحت این عنوان خدمتی را دنبال کردیم که تاکسی رانی با شرکت دارای این فناوری وارد قرارداد شد و برای ما اطمینان آور بود که این خدمات عملیاتی خواهد شد اولین جا هم در سفر اربعین بود که تعدادی از این ماشین‌ها خدمت ارائه کردند. مردم می توانستند از قبل جای صندلی خود را در یک ساعت خاصی در یک نقطه از شهر رزور کند و این یک چارچوب است و رویکردهای ما را در شهر تحت شعاع قرار می دهد.

زاکانی تصریح کرد: ما با این نرم افزار بلیت را که در آن زمان از تهران به مهران به ۴۹۵ هزار تومان تا ۵۴۰ هزار تومان رساندیم شعار ما ارائه خدمت باکیفیت به مردم بود و برهمین اساس تعداد زیادی از مسافران این تجربه موفق را داشتند و بعد از این موضوع اساس این قرارداد این بود که همین خدمت در داخل شهر و در خطوط شهری انجام شود. وقتی در ساعات پیک در شهر هستید می بینید ده ها مسافر در شهر هستند و تاکسی نیست و برخی هم سوداگری می کنند و ما توانستیم در جاهای مختلف این سرویس را مستقر کنیم. بزرگترین خدمت تکریم شهروندان و راننده است فرد در نرم افزار جای خود را رزور کرده است و سر موقع سوار ماشین می شود و لازم نیست دیگر ر صف بماند و پول آن هم مستقیم به فاوا می رود.

وی درباره با بیان اینکه پایه تعدادی از سوالات آقای تشکری هاشمی درست نیست، گفت: ما طی دو مرحله ۲۵۲ دستگاه ون را گرفتیم و به ما اعلام کردند که از آن ۶۳۰ دستگاه ون خبری نیست. خواهشم از اعضای شورای شهر این است که به ما کمک کنند چراکه خیلی از موضوعات با تریبون شما قابل پیش بردن است یک حقوقی در شهر برای مدیریت شهری است و دولت ها به دلیل حجم مشکلات شان ممکن است دقت نظری نداشته باشند.

تشکری هاشمی ادامه داد: براساس برنامه هفتم برقی سازی یک تکلیف است و دولت باید یک سازمان در این زمینه راه اندازی کند و دولت باید از بابت صرفه جویی انرژی، منابع درآمدی را در این مسیر قرار دهد.

حجم ویدیو: ۹۸.۰۹M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۴:۵۱ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز