خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

ناآگاهی کاربران از پلتفرم‌ها، باعث فراهم شدن بستر جرم برای مجرمان می‌شود/ لزوم فعال‌سازی فرآیند احراز هویت دو مرحله‌ای در پیام‌رسان‌ها/

ناآگاهی کاربران از پلتفرم‌ها، باعث فراهم شدن بستر جرم برای مجرمان می‌شود/ لزوم فعال‌سازی فرآیند احراز هویت دو مرحله‌ای در پیام‌رسان‌ها/
کد خبر : ۱۵۴۴۲۲۲

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با تاکید براینکه در رابطه با جرایم فضای مجازی، یکی از دغدغه‌های پلیس فتا حفظ حریم خصوصی شهروندان است، گفت: در استفاده از پیام‌رسان‌ها، اولین اقدام باید فعال‌سازی فرایند احراز هویت دو مرحله‌ای باشد. در غیاب این فرایند، دسترسی به حساب‌های کاربری به‌راحتی امکان‌پذیر است و مجرمان می‌توانند علاوه بر سوءاستفاده مالی از تصاویر هویت و اعتبار افراد سوءاستفاده کنند.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رییس پلیس فتا تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره هشدارهای پلیس فتا درخصوص پیشگیری از سوءاستفاده توسط مجرمان سایبری در پلتفرم‌ها گفت: در رابطه با جرایم فضای مجازی، یکی از دغدغه‌های پلیس فتا حفظ حریم خصوصی شهروندان است. بررسی پرونده‌های جرایم سایبری نشان می‌دهد که عمده نقض‌های حریم خصوصی به‌دلیل ناآگاهی کاربران از پلتفرم‌هایی که استفاده می‌کنند، رخ می‌دهد. این ناآگاهی سبب می‌شود که خود کاربران بستر را برای مجرمان سایبری فراهم کنند تا به راحتی حریم خصوصی آن‌ها را نقض کنند. 

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال، در استفاده از پیام‌رسان‌ها، اولین اقدام باید فعال‌سازی فرایند احراز هویت دو مرحله‌ای باشد. در غیاب این فرایند، دسترسی به حساب‌های کاربری به‌راحتی امکان‌پذیر است و مجرمان می‌توانند علاوه بر سوءاستفاده مالی از تصاویر هویت و اعتبار افراد سوءاستفاده کنند. بخش قابل توجهی از پرونده‌های ما به همین موضوع مربوط می‌شود. 

رییس پلیس فتا تهران بزرگ خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، مرتبط با خانواده و کودکان است. نیاز است که فرهنگ‌سازی عمیق‌تری در این زمینه صورت گیرد و سواد سایبری و فنی خانواده‌ها افزایش یابد تا بتوانند در کنار فرزندان خود باشند و آن‌ها را در این فضا تنها نگذارند. متأسفانه، گاهی به دلیل مشغله‌های شغلی والدین، کودکان در این فضا رها می‌شوند و در نهایت ممکن است به بیراهه بروند. 

سرهنگ معظمی گودرزی تصریح کرد: نظارت بر کودکان و همراهی با آن‌ها وعدم رها کردن کودکان و نوجوانان در این فضا، نه تنها از دغدغه‌های پلیس فتا است، بلکه ما تلاش می‌کنیم هرساله با برگزاری پویش‌های کودکان سایبری و ارائه موارد آموزشی، آگاهی جامعه را افزایش دهیم. خانواده‌های محترم با رعایت نکات امنیتی که به آن‌ها ارائه می‌شود، می‌توانند اقدامات پیشگیرانه مناسبی انجام دهند. 

وی ادامه داد: همیشه تأکید می‌کنیم که پیشگیری هزینه کمتری نسبت به پیگیری جرایم سایبری دارد. تنظیمات امنیتی ساده، هشدار دادن به فرزندان و بودن در کنار آن‌ها می‌تواند به جلوگیری از گرفتار شدن در این فضا کمک کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز