میرزاییقمی در صحن شورا:
ارائه طرح ترافیک مبتنی بر اخذ معاینه فنی از مراکز تهران باشد
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: درخواست ما این است که در قالب طرح یا لایحه از سوی شهرداری و شورا، اخذ طرح ترافیک مبتنی بر معاینه فنی در مراکز شهر تهران شود؛ چراکه ۳۷ درصد مراجعه به مراکز رقم بسیار پایینی است.
به گزارش ایلنا، سید محمد مهدی میرزایی قمی در دویست و شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام اینکه در تهران هر هزینه ای که به ستاد مرکزی پرداخت می شود مبتنی بر درآمدهایی است که بر اساس تعرفه ها دریافت می شود، اظهار کرد: بر اساس تبصره چهار ماده ۶ قانون هوای پاک نرخ معاینه فنی خارج از حیطه اختیارات شورا و شهرداری است.
وی با بیان اینکه متأسفانه نرخ معاینه فنی متناسب با خدمات نیست، یادآور شد: نرخ معاینه فنی ۹۲ هزار تومان است و به مدت سه سال ۴۷ هزار تومان بود که از ابتدای سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ داشتیم. در یک سال و نیم اخیر هم رقم ۹۲ هزار تومان ثابت بوده و افزایش نرخ وجود نداشته و حاشیه سود ما ۲۰ درصد است.
۶۰۰ مرکز معاینه فنی کشور به اندازه مرکز بیهقی تهران به روز نیستند
میرزایی قمی همچنین تصریح کرد: ما برای امسال به ۴۲۰ هزار تومان رسیدیم و این نرخ کجا و ۹۲ هزار تومان کجا. وقتی این تعرفه دریافت می شود و زیانی هم از سالهای گذشته باقی مانده، وضعیت درآمدی شرکت با مشکل برمی خورد. به هر شکل ما از ماده ۱۴۱ خارج شده ایم.
وی با بیان اینکه تعداد مراجعات در سال قبل یک میلیون و ۶۶۶ هزار مورد بوده است، تصریح کرد: مرکز معاینه فنی بیهقی ۶ خط دارد که از سال ۱۳۷۹ راه اندازی شده و از ۱۵ سال گذشته دستگاه های آن به روزرسانی نشده و از ابتدای حضور بنده با اختصاص ۶۰ میلیارد تومان، تمام دستگاه های این مرکز را به روز رسانی کردیم. ۶۰۰ مرکز معاینه فنی کشور به اندازه مرکز بیهقی تهران به روز نیستند.
مراجعه ۳۷ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز معاینه فنی تهران در سال گذشته
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه ظرفیت و استعداد مراکز معاینه فنی جذب ۳.۵ میلیون خودرو است درحالیکه تعداد مراجعات ۱.۶ میلیون بوده است، یادآور شد: سال گذشته تنها ۳۷ درصد از خودروهای پلاک تهران به مراکز مراجعه کردند. خودروهای دارای پلاک تهران باید از مراکز موجود در پایتخت خدمات معاینه فنی دریافت کنند.
میرزایی قمی تأکید کرد: درخواست ما این است که در قالب طرح یا لایحه از سوی شهرداری و شورا، اخذ طرح ترافیک مبتنی بر معاینه فنی در مراکز شهر تهران شود؛ چراکه ۳۷ درصد رقم بسیار پایینی است.
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا ضمن تقدیر ویژه از تلاش کارکنان و مدیران ستاد معاینه فنی تهران، گفت: شرایط سختی برای سنجش خودروها وجود دارد اما با دقت و نظم و رعایت تمام استانداردها در مراکز خدمات رسانی صورت می گیرد. بنده در چند نوبت بازدید از مراکز شاهد این نظم هستم؛ به ویژه از زمانی که نوبت دهی اینترنتی آغاز شده است. مراکز معاینه فنی کاملاً استاندارد است و کارکنان نیز برخورد بسیار خوبی با شهروندان دارند.
وی افزود: ما در کنترل معاینه فنی هیچ راهی جز کنترل هوشمند نداریم و باید به واسطه استفاده از دوربین های پلاک خوان، خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون شوند. علت این اعمال قانون هم حجم بالای آلودگی هواست و نمی توانیم اجازه دهیم مردم به سختی تنفس کنند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه متأسفانه مراکز معاینه فنی خارج از شهر به دلیل برخورد ساده انگارانه باعث شده اند مالکان خودروها به شهرستان ها مراجعه کنند، یادآور شد: ما باید از وزارت کشور بخواهیم که مراکز معاینه فنی فاقد استانداردهای لازم، اجازه فعالیت نداشته باشند و با ابزار غیراستاندارد گواهی معاینه فنی صادر کنند. اگر شرایط صدور گواهی یکسان باشد شاهد وضعیت فعلی نخواهیم بود.
گفتنی است گزارش حسابرسی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران برای سال ۱۴۰۲ با حداکثر آراء موافق تأیید شد.