معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:
فعالیت تشکلها، انجمنهای علمی و کانونهای دانشجویی مسئلهمحور باشد
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: آشنا کردن اعضای تشکلها، انجمنهای علمی و کانونهای فرهنگی دانشجویی با نظام مسائل کشور یک ضرورت است و هدف از این آشنایی، یادگیری و تمرین حل مسائل است.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، نشستی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ضمن قدردانی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای برگزاری نشست تخصصی با دانشجویان اظهار کرد: معمولا در نشستهای تخصصی دانشجویان بهتر میتوانند ورود پیدا کنند و در یک حوزه تخصصی میتوانند گام برداند و سریعتر و بهتر به مقصد برسند.
وی با اشاره به این که در حوزه دانشجویی، تشکلها و انجمنهای علمی و کانونها را داریم، تصریح کرد: در کنار بحثهای تخصصی انجمنها، خصوصا کانونها که شامل جمعی از افراد با رشتههای مختلف هستند، اقدامات علمی انجمنها در قالب نشستهای علمی و نشریههای تخصصی تجلی پیدا میکند نیز فعال هستند.
کلانتری با بیان این که انجمنها و کانونها باید مسئله محور شوند، گفت: درگیر کردن این افراد با نظام مسائل کشور نه به قصد حل این مسائل بلکه به منظور یادگیری و تمرین این مسائل است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به این که در حوزه صنایع دستی نیز اقداماتی در دست انجام است، گفت: شاید داشجویان نتوانند مشکلات را حل کنند اما میتوانند در حل مسائل این حوزه تاثیرگذار باشند، چر اکه تحقیقات و پژوهشهای علمی حتی در سطح دانشجویی میتواند به مشکلات صنایع دستی کمک کند.
وی با بیان این که در معاونت فرهنگی در تمام رویدادها سعی میکنیم هدایا و ملزومات از محصولات صنایع دستی دانشجویان باشد؛ تصریح کرد: آثار تولیدی دانشجویان خریداری میشود زیرا ساخته دست بچههای خودمان است و هویت دانشگاه و دانشجویی را در بر دارد.
کلانتری با بیان این که مهارتافزایی یکی از اقدامات مهم ماست که بخشی از آن در قالب کلاسهای درسی پیگیری میشود، گفت: مجموعهای از بستههای مهارتی را به کلاسهای درسی افزودیم و دانشجویان در مجموعههای خوابگاهی نیز با برخی از مهارتها آشنا میشوند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مهارتهای بخش صنایع دستی میتواند سهم قابل توجهی در این مهارتها داشته باشند، همچنین مهارتهای کوچک را میتوانیم رشد دهیم و در محیطهای دانشجویی تبادل علمی و اکادمیک آن را داشته باشیم.
مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، در این نشست با بیان اینکه برای هر کدام از استانها میتوان سند آمایشی تهیه کرد، گفت: ما میتوانیم نقشه راهی داشته باشیم که هر استان بتواند نقشآفرینی کند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به این که تولید گفتمان و رویکردهای تازه میتواند در دانشگاه اتفاق بیفتد، تصریح کرد: حوزه ابتهاج عمومی و انسجام اجتماعی که در دانشگاه و از سوی دانشجویان اتفاق بیافتد میتواند عناصر هویت محور ایجاد کنند و از طرفی دیگر، فضای دانشگاه میتواند بالندگی صنایع دستی را نیز در برداشته باشد.
وی با بیان اینکه همجوشی ما باهم میتواند منجر به این شود که دغدغههای یک شکل و هم رنگ داشته باشیم، تصریح کرد: اقدامات ما میتواند منجر به هدفگذاری مشخصی شود و این هدف میتواند در حوزههای مختلفی که سبک زندگی را در بردارد، بینشآفرین، سلیقه ساز و نگرش ساز باشد و تجلی بخش رفتارهای ما شود.
جلالی به شبکه مویرگی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: تقویت توجه به صنایع دستی اهمیت زیادی دارد چرا که صنایع دستی در زمان خود جزو صنایع باسطح بالای دانش و خلاقیت آن زمان محسوب میشده و حاصل هوش و استعداد تاریخی ما بوده است لذا این تفکر میتواند مبنایی برای اقدامات ما باشد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان این که وزیر میراث فرهنگی از نشستهای دانشجویی و تخصص محور بسیار استقبال میکند، تصریح کرد: آمادگی برای برگزاری نشست با گروههای تخصصی خصوصا دانشجویان، انجمنها و سایر بخشهای مرتبط را داریم.
وی به لزوم تبادل تجربه در این حوزهها اشاره کرد و گفت: موضوعات و مشترکات زیادی خواهیم داشت به طور مثال در بفروئیه یزد موتابی که بسیار خاص است را داریم و این حوزهها باید مورد تبادل قرار بگیرد.
جلالی با بیان این که ادبیات توسعه نداشتیم و رویکرد صنایع دستی به عنوان امری تفننی و تزئینی مورد توجه بوده است، گفت: صنایع دستی به راحتی قابلیت پیوستن به ادبیات توسعه را دارد و کانونهای دانشجویی میتوانند تولیدات را با عنوان برندهای دانشجویی و با تعریف استانداردهایی عرضه کنند و در این زمینه ورود کنند.