معاون وزیر آموزشوپرورش:
گاهی محیط مدرسه مانع شکوفایی و شوق میشود/ تاکید بر رشد پرسشگری در دانشآموزان
معاون وزیر آموزشوپرورش گفت: منشا بخش قابل توجهی از مشکلات ما داخل وزارتخانه نیست، بیرون از آن است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، "علی لطیفی" معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در جشنواره ملی بزرگداشت پژوهشگران و فناوران برگزیده اظهار کرد: اهمیت پژوهش به تنوع ابعاد آن در آموزش، آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش بیشتر از هرجایی نیاز به پژوهش دارد.
لطیفی تصریح کرد: اقدام پژوهشی تنوع مطالعه نیاز دارد و اهمیت توجه به پژوهش در آموزش و پرورش دو چندان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: منشا بخش قابل توجهی از مشکلات ما داخل وزارتخانه نیست، بیرون از آن است.
لطیفی بیان کرد: مهمترین ماموریت نظام تربیت رسمی عمومی، آموزش عمومی است. یکی از معانی آموزش عمومی فراهم کردن فرصت هایی برای یادگیری عمومی است که دانش آموزان برای زندگی نیاز دارند. در آموزش و پرورش وارد آموزش تخصصی نمیشویم بلکه آنچه زیست شایسته و شایستگی های پایه لازم دارد را به دانش آموزان یاد می دهیم.
معاون وزیر تاکید کرد: در پژوهش و پژوهشگری که کاری تخصصی است، نهادینه سازی این روحیه مهم است. وقتی در مورد پژوهشگری در دانش آموزان صحبت می کنیم، ویژگی های شخصیتی پژوهشگری را باید در کودکان نهادینه کنیم؛ حس کنجکاوی، شوق یادگیری و کندوکاو از ویژگیهای این روحیه است.
لطیفی اضافه کرد: گاهی محیط مدرسه مانع شکوفایی و شوق می شود و شور و شوق داشتن یکی از شایستگی های پایه مورد تاکید پژوهش است. در صورتی می توانیم به آینده آموزش و پرورش امیدوار باشیم که رو به روز بر پژوهش و تحقیق تمرکز کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: پرسشگری دیگر مهارت و توانمندی بنیادین و اساسی است که رشد آن ضرورت دارد. پرسشگری هنر دشواری است و خودمان تجربه کرده ایم که گاهی از پرسشگری های بچه ها خسته می شویم. پرسشگری بچه ها مهم است و تقویت آن به مواجهه معلمان مربوط است. البته محدودیت کلاس اجازه نمی دهد به همه پرسشها پاسخ داد. لطیفی با اشاره به اینکه روحیه پرسشگری را باید زنده نگه داشت، گفت: آموختن صرفا با انتقال مجموعه ای از مفاهیم اتفاق نمی افتد و تجربهگری یکی از مهارت هایی است که رشد آن در کودکی کمک می کند در بزرگسالی محققان برجسته داشته باشیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: حس جست و جو کردن، دنبال حقیقت بودن، راستی آزمایی، عطش یادگیری از شایستگیهای پایه برای تربیت نسل پژوهشگر است. نسلی که آماده مصرف کن نیست و صرفا به آنچه گوشش می شنود اکتفا نمی کند.
لطیفی ادامه داد: هوش مصنوعی صرفا ابزاری در خدمت ما نیست گاهی می تواند تهدید کننده باشد. حتی شنیده ایم برخی معلمان در کلاس همراه دانش آموزان خطاهای هوش مصنوعی را به سنجش می گذارند. پرسشگری و جستوجوگری نوعی روحیه است و به مرور تقویت می شود و معلمی که چنین روحیه ای را در خود نهادینه کند موجب رشد این روحیه در دانش آموزان میشود.
لطیفی گفت: در نظام وارکی شایستگی های عمومی و پایه سعی کردیم بر آن دسته از توانمندی ها متمرکز شویم که هر دانش آموز فارغ از اینکه وارد چه کاری میشود دارای شایستگی های پایه باشد.