خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران اعلام کرد:

ایران از واردکننده واگن مترو به صادرکننده آن تبدیل می‌شود

ایران از واردکننده واگن مترو به صادرکننده آن تبدیل می‌شود
کد خبر : ۱۴۲۱۲۰۳

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره به فرآیند ساخت واگن ملی مترو گفت: قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری تهران را مکلف کرده است تا با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسیری را برای داخلی‌سازی واگن‌های مترو شروع کند که این مهم با همکاری دولت و مدیریت شهری اتفاق افتاد و ایده‌ای تحت عنوان پلتفرم واگن ملی مترو پایه‌گذاری شد.

به گزارش ایلنا، محسن هرمزی در تشریح جزئیات این فرآیند به تشکیل کارگروه واگن ملی مترو اشاره کرد و افزود: در متروی تهران، کارگروهی با حضور ۵ شرکت تولیدکننده شامل گروه مپنا، جهاد دانشگاهی، شرکت صدرا فن، شرکت تیوان ترمز و شرکت واگن‌سازی تهران تشکیل شد و ۲۵ شرکت دانش‌بنیان نیز در این فرآیند کمک ‌کردند که این همکاری منجر به تولید اولین رام قطار هفت واگنه مترو تحت عنوان قطار ملی مترو شد. 

وی در خصوص پلتفرم قطار ملی مترو که در دوره گذشته مدیریت شهری و در بهار ۱۴۰۰ رونمایی شد، تاکید کرد: آن قطار، تست نشده بود و قطعاتی را از سایر قطارها جدا کرده و به هم متصل کرده بودند، ولی مدیریت شهری در این دوره، عزم خود را جزم کرد تا پروژه قطار ملی مترو را به ثمر برساند و به این منظور، ابتدا باید اسنادِ طراحی تولید می‌شد و پروسه تست ناظر به این اسناد، انجام می‌شد. 

برای تولید قطار ملی مترو، هزار ساعت تست در ۱۶ مرحله انجام شد

معاون شهردار تهران با بیان این که ۱۶ مرحله تست مختلف وجود داشت که باید انجام می‌شد که هیچ‌ یک از این مراحل در رونمایی قبلی انجام نشده بود و امکان تولید انبوه آن وجود نداشت، اظهار داشت: اگرچه رونمایی قبلی تا حدی نمایشی بود، اما اصل و اساس آن ایده و تشکیل کارگروه و پیش بردن پروژه، کار بزرگ و درستی بود که باید به تولید انبوه منجر می‌شد. 

هرمزی با تاکید بر این که برای رسیدن به تولید انبوه، نیاز بود که انجام تست‌ها، مدارک طراحی و نواقص پروژه تکمیل شود، تصریح کرد: در دو سال گذشته، این اتفاق مهم رخ داد و ۱۶۱ سند در تمام زیربخش‌های واگن ملی مترو، تولید و بیش از هزار ساعت تست انجام شد و در نهایت، با همکاری شرکت‌های داخلی توانستیم اولین رام قطار ملی مترو را تولید کنیم. 

وی با اعلام این که در ایران کارخانه‌های واگن‌سازی برای قطارهای بین‌ شهری داشتیم، اما در حوزه تولید واگن متروی شهری، صرفا بدنه را می‌ساختیم و تزئینات داخلی را انجام می‌دادیم، تاکید کرد: پیش از این، غیر از فلزکاری و ورق‌کاری بدنه، اتفاق دیگری در حوزه تولید واگن مترو در ایران نمی‌افتاد و در سیستم‌های رانش، ترمز و بوژی، ساخت درها و ... به خارج وابسته بودیم. 

در آینده در تولید واگن مترو خودکفا می‌شویم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که در جریان ساخت واگن ملی مترو، براساس پلتفرم طراحی‌شده، برای هر ۵ شرکت وظیفه خاصی پیش‌بینی شد، اظهار داشت: برای مثال، تولید سیستم بوژی را شرکت مپنا، سیستم رانش را جهاد دانشگاهی، سیستم ترمز و ساخت درها را شرکت تیوال ترمز، سیستم تهویه را شرکت صدرا فن و در نهایت، مونتاژ، ساخت و تولید بخشی از بوژی، بدنه و فریم را نیز شرکت واگن‌سازی تهران بر عهده گرفتند. 

وی با بیان این که در طراحی واگن ملی مترو، دانش ساخت را بومی‌سازی کردیم و از ۲۵ تا ۳۰ درصد در واگن‌های اولیه به بالای ۸۵ درصد تولید داخل رساندیم تا جایی که در آینده، کشور از واردات واگن بی‌نیاز خواهد شد، تصریح کرد: بومی‌سازی تولید واگن مترو، آثار و فواید زیادی دارد که مهمترین آنها این است که کشور را از در زمینه تولید واگن خودکفا می‌کند.

براساس اعلام روابط‌عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، هرمزی در پایان با تاکید بر این که واگن ملی مترو از چهار ویژگی مهم برخوردار است، خاطرنشان کرد: این چهار ویژگی شامل دانش‌بنیان بودن و طراحی توسط متخصصان داخلی، کاهش میزان ارزبری از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد، توانایی تبدیل ایران به صادرکننده واگن مترو و خدمات فنی و مهندسی مربوطه و ایجاد حدود ۱۲ هزار شغل مستقیم در سال اول و افزایش چشمگیر آن در سال‌های بعد است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز