خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بزرگترین فرصت سوزی جامعه در تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است

بزرگترین فرصت سوزی جامعه در تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است
کد خبر : ۱۴۱۹۰۶۵

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: بزرگترین فرصت سوزی جامعه ما در تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است چراکه ما از ظرفیت این نهاد به درستی استفاده نکرده‌ایم. آینده جوامع به وسیله آموزش و پرورش کشورها ساخته می‌شود و ایجاد شایستگی‌هایی در جامعه برای مواجهه موثر و فعال با آینده، محصول آموزش و پرورش پویا و فعال است.

«محسن حاجی میرزایی» وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد چالش‌های آموزش و پرورش و عدم ثبات مدیریتی برای رفع چالش‌ها در این وزارت‌خانه اظهار کرد: متاسفانه ناپایدارترین کرسی وزارت، کرسی دستگاه تعلیم و تربیت کشور است. 

وزیر آموزش و پرورش در دولت دوازدهم اضافه کرد: این یعنی نه درک روشنی از تعلیم و تربیت و کارکردها و ماموریت‌های آن داریم نه مسائل آن را به درستی می‌شناسیم نه راه حل‌های آن برای ما شفاف است. 

حاجی میرزایی تاکید کرد: هیچ تحول پایداری شکل نمی‌گیرد مگر اینکه انباشتی از دانش و تجربه ایجاد شود. چنین شرایطی حتی در بخش صنعت و فعالیت‌های صنایع گوناگون نیز حکم می‌کند؛ زمانی که نتوانیم در صنعت انباشت تجربه ایجاد کنیم، به دنبال آن نمی‌توانیم پیشرفتی هم داشته باشیم. 

وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: در موضوع تعلیم و تربیت نیز چنین روندی بسیار اهمیت دارد. امروز وضعیت آموزش و پرورش به گونه‌ای شده که تشکیلات آن دائما پوست می‌اندازند و شاهد این وضعیت هستیم که مدام همه چیز را از نو شروع می‌کنیم و این پدیده خطرناکی برای دستگاه آموزش کشور محسوب می‌شود و لازم است برای آن فکری کرد. 

به گفته حاجی میرزایی؛ دستگاهی با گستردگی و ماموریت عظیم و سنگین و دایره مخاطبان بسیار زیاد همچون آموزش و پرورش، نیازمند نوعی ثبات مدیریتی جدی و همیشگی است. 

وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: به نظرم بررسی و بیان بزرگترین چالش کنونی آموزش و پرورش کشور به این بستگی دارد که از نگاه چه کسی به آموزش و پرورش نگاه کنیم؛ از منظر معلم شاید مسئله و چالش مواردی باشد که از نگاه خانواده‌ها آن موارد چالش اصلی آموزش و پرورش نیست و یا دانش آموزان و حاکمیت نیز ممکن است از دیدگاه خود چالش اصلی را چیز دیگری بدانند. 

او ادامه داد: من معتقدم امروز اگر از نگاهی فراتر به آموزش و پرورش کنونی ایران نگاه کنیم، می‌بینیم بزرگترین فرصت سوزی جامعه ما در تعلیم و تربیت اتفاق افتاده است چراکه ما از ظرفیت این نهاد به درستی استفاده نکرده‌ایم. 

حاجی میرزایی تاکید کرد: همه می‌دانیم که آینده جوامع به وسیله آموزش و پرورش کشورها ساخته می‌شود و ایجاد شایستگی‌هایی در جامعه برای مواجهه موثر و فعال با آینده، محصول آموزش و پرورش پویا و فعال است. 

حاجی میرزایی گفت: در همین رابطه به نظر می‌رسد در مورد دستگاه آموزش و پرورش کشور، تا کنون این چنین نبوده است. ما باید به مسئله فرصت سوزی در این عرصه بیشتر توجه کنیم تا موانعی که موجب توقف رشد و بهبود وضعیت تعلیم و تربیت و کاستن از چالش‌های می‌شود را کنار بزنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز