خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران:

رویه ثابتی برای استفاده از منابع دولتی در جهت خرید اتوبوس وجود ندارد

رویه ثابتی برای استفاده از منابع دولتی در جهت خرید اتوبوس وجود ندارد
کد خبر : ۱۴۱۴۲۵۹

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه رویه ثابتی برای استفاده از منابع دولتی در جهت خرید اتوبوس وجود ندارد و مدیریت‌های شهری کلانشهرها باید این موضوع را از طریق دولت پیگیری کنند تا بتوانیم بخشی از اعتبارات مورد نیاز خرید اتوبوس‌ها را از محل صرفه‌جویی سوخت از دولت دریافت کنیم.

به گزارش ایلنا، «سید جعفر تشکری هاشمی»، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره جلسه مجمع کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل کلانشهرها که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه همزمان با جلسه مجمع رؤسای شوراهای اسلامی در مشهد برگزار شد، گفت: به موازات جلسه رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها، مجمع کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل کلانشهرها نیز فعالیت خود را آغاز کرد. 

وی با اشاره به جلسات برگزارشده در روزهای گذشته اظهار داشت: در این دو روز جلسات مفصلی برگزار شدند که از جمله آنها می‌توان به جلسه مربوط به تبادل نظر و هم‌اندیشی در خصوص مسائل کلانشهرها که عمدتا ترافیکی هستند، اشاره کرد. همچنین ارائه راهکار برای مقابله با آلودگی هوا، توسعه حمل‌ونقل عمومی و بررسی مشکلات متروهای کلانشهرها و استفاده از انرژی‌های نو در حوزه حمل‌ونقل از جمله دیگر  مسائلی بودند که در این جلسات مطرح شدند. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در جلسه روز چهارشنبه نکاتی نیز در خصوص سامانه‌های حمل‌ونقل شهری و تحلیل فنی تراموا توسط یکی از اساتید برجسته دانشگاه ارائه شد. همچنین  یافته‌های علمی حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز در اختیار حاضران قرار گرفت و بعد از  جلسه هر یک از حاضران، مسائل و مشکلات مرتبط  کلانشهر خود را ارائه دادند و به بررسی  راهکارها و ارائه پیشنهادات برای حل آنها پرداختند.

وی افزود: در بعد از ظهر روز چهارشنبه نیز از مرکز فرمان مترو مشهد بازدید کردیم و در خصوص چگونگی فعالیت خطوط متروی مشهد، مسافران، ایستگاه‌ها، سیستم بلیط الکترونیک و سایر موضوعات مواردی  مطرح شد و یافته‌های علمی مشهد در خصوص حوزه حمل‌ونقل ریلی در اختیار سایر کلانشهرها قرار گرفت. 

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: روز پنجشنبه نیز نشست مشترک رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور و کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل با حضور آقای چمران، رئیس شورای شهر تهران و همچنین رئیس شورای شهر و شهردار  مشهد و استاندار خراسان رضوی برگزار شد. بعد از اجلاس مشترک هم بازدیدی از خطوط در دست ساخت متروی مشهد صورت  گرفت و توضیحاتی در خصوص نحوه ساخت و مسائل خاص فنی که در اجرای خطوط متروی مشهد پیش آمده است، ارائه  شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان کرد: در این بازدیدها، نمایندگان هر یک از کلانشهرها مسائل مرتبط با تامین ناوگان و تجهیزات حوزه حمل‌ونقلی شهرستان خود را بیان کردند و به طور کلی فرصت‌ها و تهدیدهای شبکه‌های ریلی توسط هر یک از اعضای شوراهای شهر بیان شد. 

تشکری هاشمی با بیان این که در جلسه مجمع کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل کلانشهرها، اینجانب به عنوان رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص راهکارهای حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی صحبت کردم، گفت: بنده در این جلسه در خصوص مشکلات کمبود ناوگان اتوبوسرانی و کاهش سهم حمل‌ونقل که مشکل تمام کلانشهرها است، صحبت کردم و تاکید داشتم که باید در سیاست‌هایمان به  آینده کلانشهرها توجه داشته باشیم. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در جلسه مجمع کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل کلانشهرها تاکید داشتم که با توجه به ضرورت سیاست‌های شوراهای اسلامی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهرها، جلسه ویژه‌ای نیز  در آذر ماه و همزمان با روز ملی حمل‌ونقل در تهران برگزار کنیم تا در خصوص برنامه‌های سال ۱۴۰۳ و سیاست‌گذاری‌ها و ریل‌گذاری‌هایی که باید برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرهای کشور صورت گیرد، مشورت کنیم. 

وی تاکید کرد: هم‌اندیشی کلانشهرها می‌تواند منجر به ارائه راهکارهایی شود که شهرها را از وضعیت نه‌چندان مطلوب یا به عبارتی نامطلوب فعلی رها کند و به شرایط مطلوب‌تری برساند. 

تشکری هاشمی با اشاره به مهمترین موضوعاتی که برای برون‌رفت از مشکلات فعلی در مجمع کمیسیون‌های عمران و حمل‌ونقل شوراهای اسلامی کلانشهرها مطرح شدند، گفت: نهایتا تصمیم بر این شد که در چند گام مسائل کلانشهرها را به فوریت حل و فصل کنیم، برای مثال تعمیر اتوبوس‌هایی که در کلانشهرها متوقف هستند، می‌تواند راهکار فوری و کوتاه‌مدت برای حل مشکلات حمل‌ونقل کلان شهرها باشد و با توجه به شرایط فعلی و نبود امکان خرید به شکل گسترده، این تعمیرات می‌تواند منجر به رفع نیازهای فوری شهروندان شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: باید توجه ویژه‌ای به شبکه اتوبوسرانی کلانشهرها داشته باشیم و باید جابه‌جایی حداکثری مسافران با شبکه اتوبوسرانی در اولویت باشد، زیرا ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین امکان حمل‌ونقل عمومی در حال حاضر اتوبوس‌های درون‌شهری هستند. 

وی با اشاره به فرآیند خرید اتوبوس نیز گفت: متاسفانه رویه ثابتی برای استفاده از منابع دولتی در جهت خرید اتوبوس وجود ندارد، بر همین اساس در جلسات برگزار شده تاکید شد که کلانشهرها باید این موضوع را از طریق دولت پیگیری کنند تا بتوانیم بخشی از اعتبارات مورد نیاز خرید اتوبوس‌ها را از محل صرفه‌جویی سوخت از دولت دریافت کنیم. 

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر تهران، تشکری هاشمی در پایان گفت: درحال حاضر استفاده از ناوگان گران‌قیمت به صلاح شهرداری‌ها نیست و آنها  باید با توجه به نیاز شدید شهروندان  به سمت ناوگانی که قیمت مناسب‌تری دارد و می‌تواند در مدت کوتاه‌تری به دست مردم برسد، حرکت  کنند؛ برهمین اساس اتوبوس‌های گازسوز و دیزلی از جمله مواردی هستند که  باید در سیاست‌ها مد نظر قرار گیرند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز