معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، درخواست کرد:
مشارکت دانشگاه شهید بهشتی در تدوین سند راهبردی توسعه صنعتی کشور
سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با بابک احمدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار و درخصوص محورهای همکاری مشترک با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بحث و تبادل نظر کردند.
به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، سید محمود آقامیری، هدف از برگزاری این نشست را بررسی زمینههای مشترک همکاری و تعمیق ارتباط بین دانشگاه و صنعت عنوان کرد.
وی با تاکید بر ظرفیت و توان دانشگاه شهیدبهشتی، برای پاسخگویی به نیازهای بخش صنعت در حوزههای مختلف اعلام آمادگی و ابراز امیدواری کرد که این همکاریها به نحو احسن انجام و برای حل بسیاری از مشکلات کشور اثربخش باشند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با برشمردن توان و ظرفیت دانشگاه گفت: دانشگاه شهیدبهشتی با اضافه شدن ۲ دانشکده خانواده و علوم و فناوریهای راهبردی، ۲۲ دانشکده و ۱۰ پژوهشکده دارد که دانشکده سیاستگذاری عمومی هم به زودی به آن اضافه میشود.
وی ادامه داد: کار کردن در صنعت به صرف داشتن مدرک نیست؛ باید آموزش، مهارتمحور باشد؛ یکی از راههای آن این است که دانشگاه در کنار صنعت قرار گیرد. فعالیت با بخشهای صنعتی مانند ایران ترانسفو در راستای مهارت ورزی دانشجویان است.
آقامیری با ابراز خرسندی از ایجاد زمینههای همکاریهای مشترک با ایران خودرو؛ از تیموری، مدیرعامل سایپا به عنوان یکی از مدیران صنعتی که در یک سال گذشته برای ارتباط با دانشگاه شهید بهشتی پیشقدم بودند و اقدامات موثری برای رفع نیازهای صنعت توسط دانشگاه انجام داده است، قدردانی کرد.
درخواست مشارکت از دانشگاه شهیدبهشتی در تدوین سند راه توسعه صنعتی کشور
احمدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ دانشگاه شهید بهشتی را یکی از بهترین دانشگاههای کشور خواند و تنوع رشتهها و حوزههای دانشی مختلف و ورود به موضوعات نو و جدید در این دانشگاه را یکی از نقاط قوت آن اعلام کرد.
وی با بیان اینکه مهمترین ماموریت سازمان گسترش صنایع نوسازی ایران، توسعه صنعتی کشور است، افزود: این هدفی است که از ۵۰ سال پیش برای این سازمان تعریف شده و هنوز بعد از ۵۰ و اندی سال این ماموریت بروز است.
معاون وزیر صمت با اشاره به موانع پیش روی بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در حوزه دانش و تکنیک جدید، اصلیترین کار را وارد شدن به سرمایهگذاری در این بخش دانست و افزود: باید در حوزه دانش و تکنیک جدید که سرمایه گذاران بخش خصوصی و غیر دولتی علاقمند به سرمایهگذاری نیستند، وارد شویم و زمانی که به صنعت متعارف، متعادل و کم ریسک تبدیل شد، آن را به متقاضیان سرمایهگذاری در آن بخش واگذار کنیم.
احمدی یکی از مأموریتها را کشف نیازهای فناورانه کشور در بخش صنعتی بیان و از تهیه سند توسعه صنعتی در کشور خبر داد و افزود: این سند که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، ماموریت جدیدی است که الگوی راهی برای توسعه در سالهای آینده خواهد بود و هم نیازهای فناورانه و هم ظرفیتها و پتانسیلهای محلی برای استقرار این صنایع در آن باید دیده شود.
وی نقش دانشگاه را در قوی کردن این سند راهبردی موثر دانست و از دانشگاه شهید بهشتی دعوت کرد، در تهیه سند با وزارت صمت همکاری کند و افزود: پیشبینی شده است در کمتر از یک سال پیشنویس اولیه سند مذکور تدوین شود تا دستاوردی غنی و همه جانبه به عنوان رویکردی کلان به نقشه راه صنعتی کشور نهایی شود.
معاون وزیر صمت با آسیبشناسی ایجاد و گسترش واحدهای صنعتی در مناطق مختلف کشور گفت: یکی از شاخصهای توسعه یافتگی کشور توزیع عادلانه و متناسب منابع، امکانات، ظرفیتهای رفاهی و معیشتی است اما در صنعتی کردن کشور، گاهی توسعه متوازنی نداشتهایم. با تهیه این سند راهبردی به مرحلهای میرسیم که بدانیم در چه صنایعی باید کار و در چه صنایعی مزیت داریم. در چه حوزههایی، مکانهایی، تا چه عمقی کار کنیم و نسخه بروزآوری صنایع چگونه باید باشد.
احمدی، روشهای تأمین مالی را یکی از مهمترین دغدغههای مهم بخش صنعت دانست و گفت: دانشگاه در بخش نرم با جریانسازی باید به کمک بیاید؛ دانشگاه شهید بهشتی با توجه به ظرفیت و توان در حوزه نرم به عنوان یکی از زمینههای همکاری مشترک میتواند ورود داشته باشد. حوزه تغییر اقلیم، زیرساختهای دیجیتال، حوزه خودرو برقی، پیشرانههای هوایی، کشف نیازهای فناورانه، گیاهان داروئی و انرژیهای مازاد از جمله محورهای مهم برای همکاریهای مشترک بین دانشگاه شهیدبهشتی و ایدرو است.
در ادامه یزدی خواه، عضو هیئت مدیره و مدیر برنامهریزی و کنترل راهبردی شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا گفت: دنیا پر از فرصتهایی است که استفادهکنندگان از آن، نقشآفرینان دنیای امروز در راه ایجاد رفاه برای ملتها هستند.
وی ضمن بیان ویژگیهای دانشگاه شهیدبهشتی به انتخاب این دانشگاه به عنوان دانشگاه معین وزارت صمت اشاره کرد و افزود: علی آبادی، وزیر صمت به فکر انتخاب دانشگاهی بودند که کمک حال وزارت صمت باشد. اگرچه این امکان وجود داشت که دانشگاه دیگری این نقش را برعهده بگیرد اما ویژگیهای دانشگاه شهیدبهشتی ما را رهنمون کرد به سمتی که آن را به عنوان دانشگاه معین انتخاب کنیم.
وی الحاق دانشگاه عباسپور سابق به دانشگاه شهید بهشتی و تبدیل آن به دانشگاه مادر را به عنوان یکی از ویژگیها و فرصتهای خیلی خوب توصیف کرد و افزود: با توجه به وجهه صنعتی پردیس عباسپور، پتانسیل خوبی در دانشگاه شهیدبهشتی برای پاسخگویی به نیازهای صنعت وجود دارد و بسیاری از فعالان حوزه انرژی و مدیران عامل نیروگاههای برق، آب و فاضلاب کشور از فارغالتحصیلان این دانشگاه هستند.
یزدیخواه در پایان افزود: مطابق تفاهمنامه وزیر نیرو و دانشگاه شهید بهشتی، این دانشگاه به صورت مشخص نقشهایی را در پیشبرد اهداف ایمیدرو برعهده میگیرد که در دو جلسه با سازمان شهرکهای صنعتی و سازمان توسعه تجارت، دانشگاه شهیدبهشتی با وزارت صمت همکاری خواهد کرد.
در ادامه نشست عظیمی مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برنامههای وزارت صمت گفت: هدف وزیر صمت، ایجاد انقلاب صنعتی در حوزه صنعت است و لذا باید به این هدف کمک کنیم.
وی بر بروزرسانی صنعت خودرو تاکید کرد و با برشمردن قطبهای موردنیاز برای تعمیق همکاری بین دانشگاه و صنعت، اظهار داشت: برای تعمیق ارتباط به سه ضلع نیاز داریم، از یک سو به دانشگاه به عنوان بنیه علمی، صنعت به عنوان بنیه و بدنه صنعتی و همچنین بانک به عنوان پشتوانه مالی و حامی نیاز داریم.
تجربه موفق سایپا در همکاری با دانشگاه شهید بهشتی
مدیرعامل سایپا همکاریهای مشترک با دانشگاه شهید بهشتی را تجربه موفق دانست که نتایج خوبی را به دنبال داشته است و گفت: همکاری با دانشگاه شهیدبهشتی از چندین جهت موجب نعمت بود؛ همکاری با دانشگاهها در گسترش رویکرد علمی در سایپا موفق عمل کرده است.
تیموری گفت: در این همکاری مشترک از بخش زیرساخت شروع کردیم و نخستین قرارداد مدیریت کارخانه در این بخش منعقد شد. البته این قرارداد، نماد است و امیدواریم از دل این قراردادهای دیگری منعقد شود زیرا وقتی وارد حوزه مدیریت کارخانه میشویم بخشهای متعددی از جمله ماشینآلات و تجهیزات را دربر میگیرد و انتظار داریم دانشکدهها و رشتههایی چون مکانیک، برق و الکترونیک به کمک بیایند تا بتوانیم ماشین آلات را بروز کنیم.
وی از آمادگی سایپا برای انعقاد قرارداد با دانشگاه شهیدبهشتی برای انجام طرح علمی و تحقیقاتی در حوزه اقتصادی خبر داد و درخواست کرد دانشگاه شهیدبهشتی با دارا بودن استادان و متخصصان توانمند برای حل چالشهای صنعت خودرو در بخشهایی مثل قیمتگذاری و انحصار، وارد شود.
ارائه راهکار برای تربیت نیروی متخصص
افضلیان مشاور رئیس دانشگاه نیز در سخنانی با اشاره به برنامههای دانشگاه بر تعمیق ارتباط با بخش صنعت اشاره کرد.
وی با اشاره به نیاز صنعت به نیروی کار متخصص، تعریف سبد تخصصی در برنامههای درسی دوره کارشناسی را بر اساس نیاز صنعت پیشنهاد کرد و از تعریف و اجرای موفق دوره سبد تخصصی خودرو در رشته مکانیک در دانشگاه شهید بهشتی با همکاری شرکت ایران خودرو دیزل در سال گذشته خبر داد.
مشاور رئیس دانشگاه، پذیرش دانشجوی بورسیه را نیز الگوی موفق دیگری در راستای تربیت نیروی متخصص خواند.
وی همچنین ارائه آموزشهای تخصصی را راهکار دیگری عنوان کرد و بر سابقه موفق مرکز آموزشهای تخصصی دانشگاه شهید بهشتی درطی پنجاه سال تاکید کرد.
ذوالفقاری معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع؛ دانشگاه را مرکز تفکر و طراحی نوآورانه برای صنعت دانست و پیشنهاد داد با همکاری صنعت، دانشگاه محلی برای اجرای طرحهای دارای ارزش افزوده در مقیاس آزمایشگاهی و به صورت پایلوت باشد.
وی بر توان و قابلیت دانشگاه برای ورود به حوزه تجهیزات و ابزار اندازیگیری پیشرفته صنایع نو تاکید کرد و از امکان راهاندازی بخش اندازهگیری در صنایعی از جمله ریلی، مواد غذایی و تغدیه در دانشگاه خبر داد.
دانشگاه شهیدبهشتی محور همکاری بریکس پلاس با صنعت ایران
ابطحی، قائممقام رئیس در امور بینالملل و سرپرست مدیریت همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه به اهمیت همکاریهای بینالمللی اشاره کرد و از حضور دانشگاه شهیدبهشتی به عنوان تنها دانشگاه از جمهوری اسلامی در اجلاس بریکس پلاس با حضور ۶۰ کشور در روسیه در هفته آتی خبر داد و گفت: بریکس پلاس بعد از مطالعه و تحقیق و براساس معیارهای مشخص، دانشگاه شهیدبهشتی را به عنوان محور همکاری با صنعت ایران انتخاب کرد.
قاضیزاده عضو هیئت علمی دانشگاه؛ در سخنانی گفت: ماده ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان را فرصت استثنایی و خوبی برای جهش ایجاد کرده است؛ چنین سطح حمایتی از تحقیق و توسعه در مبحث مالیاتی در هیچ کجای دنیا نیست و جا دارد در ساختار وزارت صمت برای استفاده بهینه از این قانون تمهیدی دیده شود.
همچنین در این جلسه مقرر شد کارگروهی تخصصی، محورهای همکاری مشترک بین دانشگاه شهید بهشتی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را پیگیری کنند.
گفتنی است؛ در این جلسه نوری امیری معاون برنامهریزی، مالکی معاون مالی و اقتصادی، جعفری معاون نوسازی و بهرهبرداری و بازارگان معاون صنایع پیشرفته ایدرو و برخی از معاونان دانشگاه، روسای دانشکدهها، رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور، رئیس پارک علم و فناوری و اعضای هیئت علمی دانشگاه حضور داشتند.