معاون شهردار پایتخت اعلام کرد:
برنامهریزی برای ورود یک هزار اتوبوس، ۵۰ هزار تاکسی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به تهران
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی پایتخت گفت: کاهش آلودگی هوا، یکی از سیاستهای اصلی و برنامههای راهبردی مدیریت شهری است که از جمله راهکارهای اصولی تحقق آن، برقیسازی ناوگان حملونقل همگانی محسوب میشود.
به گزارش ایلنا، محسن هرمزی با بیان این که گسترش استفاده از خودروهای برقی و پاک در کشورهای توسعهیافته در سالهای اخیر، در کاهش آلودگی هوای شهرهای آنها مؤثر بوده است، افزود: جهان برای کنترل آلودگی هوا، رویکرد برقیسازی ناوگان موتوری خود را در پیش گرفته است و ما نیز برای کاهش آلودگی هوای تهران و سایر شهرها و کلانشهرهای کشور، همگام با جهان باید به این سمتوسو حرکت کنیم.
وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین مدیریت شهری و وزارت صنعت، معدن و تجارت و منعقد کردن قراردادهای مختلف بین شهرداری تهران و شرکتهای مرتبط، اظهار داشت: به دنبال تامین اتوبوسها، تاکسیها و موتورسیکلتهای برقی مورد نیاز هستیم است، به طوری که برای تامین ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی، تفاهم اولیه با وزارت صمت انجام شده است و همچنین برای خرید یکهزار دستگاه اتوبوس برقی با دو شرکت قرارداد بستهایم و به دنبال تامین ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی هستیم و در سفر اخیر به چین، مذاکرات و توافقاتی برای تامین خودروها و موتورسیکلتهای برقی انجام دادیم.
هرمزی با تاکید بر لزوم آمادهسازی زیرساختهای لازم برای برقیسازی ناوگان و اهتمام شهرداری تهران برای ایجاد ۵ هزار شارژر وسایل نقلیه برقی در قالب ۱۷۰۰ جایگاه شارژ به این منظور، تصریح کرد: یکی از چالشهای مهم بر سر راه برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، تامین برق مورد نیاز و راهاندازی ایستگاههای شارژ و تامین برق مورد نیاز آنهاست که در این زمینه مذاکراتی با وزارت نیرو انجام شده است.
معاون شهردار تهران با بیان این که اگر بخواهیم شاهد کاهش مؤثر آلودگی هوا باشیم، لازم است برقیسازی ناوگان در هر سه حوزه اتوبوسرانی، تاکسیرانی و موتورسیکلتها انجام شود، عنوان کرد: به ترتیب، سهم اتوبوسها از ذرات معلق آلاینده در هوای تهران ۱۰.۱ درصد، سهم موتورسیکلتها ۹.۱ درصد، سهم تاکسیها ۵.۷ درصد و مجموعا ۲۴.۹ درصد است و اگر برقیسازی ناوگان در مُدهای سهگانه اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت انجام شود، تا حد زیادی شاهد کاهش تولید آلایندهها خواهیم بود.
براساس اعلام روابطعمومی و امور بینالملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، هرمزی در پایان از برقیسازی ناوگان به عنوان برنامهای بلندمدت نام برد و با تاکید بر این که طبیعتا ظرف یکی دو سال، امکان برقی کردن همه وسایل حملونقل عمومی و موتورسیلکتها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته، عملا هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است، اما در این دوره مدیریت شهری بر اجرای این برنامه اهتمام کامل دارد و امیدواریم با ریلگذاری برای برقیسازی پایتخت از سوی شهرداری تهران و حمایت دولت، به سمت توسعه استفاده از وسایل نقلیه برقی حرکت کنیم.