خبرگزاری کار ایران

گزارش نشست روسای ۷۰ دانشگاه ایران و عراق در مشهد

گزارش نشست روسای ۷۰ دانشگاه ایران و عراق در مشهد
کد خبر : ۱۴۰۴۸۳۹

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، دیدار روسای دانشگاههای ایران و عراق را ماحصل جلسات مختلفی عنوان کرد که پیش از این بین دو کشور توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت آموزش عالی عراق برگزار شده است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، در افتتاحیه علاوه بر «وحید حدادی‌اصل»، عبد ضهد قائم مقام وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق نیز سخنرانی کرد. یکی از مهمترین موضوعاتی که در افتتاحیه توسط این دو مقام ارشد آموزش عالی دو کشور مورد تأکید قرار گرفت، حل دو مشکل مشترک ایران و عراق یعنی «مشکل آب» و «ریزگردها» و توسط جامعه علمی این دو کشور و همینطور توجه به انرژی تجدیدپذیر بود. 

در خصوص سایر موضوعات مهم همکاری آموزشی دو کشور ایران و عراق مانند تبادل دانشجو، فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید دانشگاه و همینطور برگزاری آزمون‌های بین کشوری نیز در افتتاحیه سخن گفته شد و تبادل تجربه در خصوص پتانسیل‌های ایران در زمینه نانو و بیوتکنولوژی، سدسازی و نیروگاه‌سازی مورد تأکید قرار گرفت. یکی از تأکیدات مهم مسئولین علمی ایران و عراق، تقویت زبان‌های فارسی و عربی در عرصه علم بود. 

برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی موارد مورد تأکید در سخنرانی‌های افتتاحیه رویداد بود. «زیست‌بوم فناوری منطقه‌ای و پارک‌های علم و فناوری نیز از محورهای اصلی و مهم سخنان بود. یکی از زیباترین بخش‌های مراسم افتتاحیه، اشارات مختلف به سرداران شهید مقاومت از ایران و عراق یعنی سردار حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس بود که همکاری و رفاقت دیرینه این دو شهید بزرگوار و پیکرهای ممزوج آن‌ها در زمان شهادت، تا ابد یک نماد از همبستگی همیشگی دو ملت ایران و عراق خواهد بود. در نهایت نیز حاضرین به احترام این دو شهید برپای ایستادند و فاتحه خواندند. بعد از ظهر روز شنبه، پنل‌های تخصصی حول محورهای از پیش تعیین‌شده آغاز شد. 

در روز نخست سه پنل تخصصی با محوریت همکاری‌های آموزشی و دانشجویی و یکی از پنل‌های مربوط به همکاری‌های پژوهشی و فناوری برگزار شد. پنل اول به سه موضوع تبادل دانشجویان بین دو کشور، فرصت‌های مطالعاتی/پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و راهنمایی مشترک رساله‌ها و دوره مشترک تحصیلی بین دانشگاه‌ها اختصاص داشت. در پنل دوم به کارگاه‌های آموزشی و مدارس فصلی، آموزش متقابل زبان فارسی و عربی و بررسی ایجاد مراکز آموزش زبان دانشگاه و نیز همکاری در برگزاری امتحانات، سنجش و تضمین کیفیت آموزشی پرداخته خواهد شد. و پنل سوم حول بورسیه‌های متقابل در رشته‌های مختلف، برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی مشترک و نیز معرفی ظرفیت‌های تحصیل در دو کشور برگزار شد. 

همچنین اولین پنل از مجموعه نشست‌های مربوط به همکاری‌های «پژوهشی و فناوری» میان دانشگاه‌های ایران و عراق اختصاص برگزار شد که توسعه دوره‌های پسادکتری و تسهیل حضور اعضای هیأت علمی و فارغ‌التحصیلان دکتری دو کشور و نیز فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین به پروژه‌های مشترک پژوهشی و استفاده از خدمات آزمایشگاهی، تجهیزات و موارد خام پرداخته شد. میهمانان این برنامه روز شنبه بعد از پایان پنل‌های تخصصی، برای زیارت به حرم مطهر حضرت ثامن الحجج مشرف شدند. آن‌ها در مدت‌زمان حضور در حرم شریف، همچنین از موزه‌ها و نیز بخش‌های دیگر حرم بازدید کردند. 

دانشگاهیان ایران و عراق در ادامه با حجت الاسلام مروی تولیت محترم آستان قدس رضوی دیدار داشتند و در پایان، مهمان شام حضرتی بودند. امروز و دومین روز از این رویداد، پنل‌های تخصصی در حوزه «پژوهشی و فناوری» ادامه دارد. در پنل اول، ابتدا در مورد زیست‌بوم فناوری منطقه‌ای تبادل‌نظر خواهد شد و سپس طرفین به انتقال تجربه و نیز راه‌اندازی مراکز رشد، کارآفرینی و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی مورد بحث قرار خواهد کرد. پنل دوم در ابتدا با بازخوانی تجربه دانشگاه علوم پزشکی تهران، به ایجاد شعبه دانشگاه در کشوری دیگر پرداخته خواهد شد. 

سپس ایجاد پژوهشگاه مشترک بین دو کشور، ایجاد دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مراکز مهارتی مشترک و نیز ایجاد مرکز مشترک تحقیق و توسعه صنعتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و آخرین پنل ابتدا به موضوع کلیدی حل مشکلات مشترک دو کشور با استفاده از توان علمی و فناورانه خواهد پرداخت که مهمترین آن‌ها مالچ پلیمری و مسأله ریزگردهاست. در ادامه موضوع عضویت متقابل در هیأت تحریریه و مجلات علمی دانشگاهی و نیز معرفی ظرفتی‌های پایگاه ایرانداک به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد. 

عصر روز دوم به جمع‌بندی نشست‌های تخصصی و نیز امضاء تفاهم نامه اختصاص خواهد داشت. بعد از پایان جلسات کاری، مهمانان برای زیارت به حرم امام رضا علیه‌السلام مشرف خواهند شد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز