با دستور رئیسجمهوری؛
بانوان نخبه در ترکیب اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان قرار میگیرند/ تاکید بر استفاده از توان جامعه نخبگانی
رییسجمهوری در آییننامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان که به تازگی ابلاغ شده، بر استفاده از توان جامعه نخبگانی تاکید کرد.
به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، «آیین نامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان (ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان)» را برای اجرا ابلاغ کرد.
آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، در نامهای به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، «آیین نامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان (ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان)» را برای اجرا ابلاغ کرد.
«آییننامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان (ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان)» که در جلسه ۸۸۷ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به مصوبه جلسه ۴۲۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:
ماده ۱- جایگاه
به منظور اندیشه ورزی، تصمیم سازی، تدوین سیاست و نگاشت نهادی، برنامه ریزی و راهبری نظاممند امور خانواده و زنان و نظارت و ارزیابی و پایش شاخصها جهت احراز حسن اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه خانواده و زنان و تشخیصعدم مغایرت فعالیت دستگاهها با آنها و ایجاد هماهنگیهای لازم بین کلیه مراکز علمی، فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی و دستگاههای اجرایی مذکور در ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، «شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان» در نقش «شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان» موضوع مواد ۲۱ و ۲۲ سند تحول شورای عالی و در اجرای تصمیم جلسه ۸۸۴ مورخ ۱۴۰۲/۰۴/۱۳ با شرح وظایف و ترکیب ذیل به فعالیت خود ادامه میدهد.
ماده ۲- وظایف
۱- شناخت و تحلیل وضعیت فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان و پیشنهاد سیاست به شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱-۱- رصد و تحلیل مستمر، روزآمد و نظاممند وضعیت خانواده و زنان و افق آینده آن در ایران و جهان بر پایه دادههای رصدی با بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی دستگاههای اجرایی
۲-۱- شناسایی، اولویتگذاری و انتخاب مسائل مهم، کلان و راهبردی حوزه خانواده و زنان و بهروزرسانی و پیشنهاد سیاستهای لازم به شورای عالی انقلاب فرهنگی
۳-۱- تعیین، تبیین و کاربست شاخصهای کلان کمی و کیفی براساس سیاستهای کلان نظام با همکاری مرکز رصد و مراکز حوزوی و دانشگاهی با استفاده از ظرفیتهای قانونی دستگاههای اجرایی
۴-۱- شناسایی علل و عوامل تضعیف خانواده و سبک زندگی اسلامی - ایرانی و همچنین عوامل موثر بر ارتقاء آن
۲- برنامهریزی راهبردی در حوزه دانش و بینش، گرایش و کنش
۲-۱- ارتقای دانش، بینش و کاربست آن در امور خانواده و زنان مبتنی بر سبک زندگی اسلامی - ایرانی
۲-۲- برنامه ریزی راهبردی برای ارتقای کمی و کیفی آموزشها و مهارتهای مورد نیاز خانواده و زنان در ساحتهای گوناگون فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی - ایرانی
۲-۳- حمایت از طراحی و ایجاد تحول در نظام آموزش رسمی و عمومی به ویژه مراکز آموزشی دانشگاهی و حوزوی در امور خانواده و نظارت بر آنها در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲-۴- برنامه ریزی برای حمایت از نظریه پردازی، نوآوری و تولید علم در حوزه مسائل خانواده و زنان
۲-۵- طراحی و ارائه الگوی مناسب جایگاه و منزلت خانواده و زنان و مواجهه مبتکرانه با مظاهر فرهنگ بیگانه و گرایشهای فمینیستی
۲-۶- فرهنگسازی و گفتمانسازی در میان نخبگان حوزوی و دانشگاهی در راستای تحقق اسناد کلان ملی در امور خانواده و زنان
۳- حمایت از ساماندهی ظرفیتهای شبکه مردمی
۳-۱- بازآرایی، حمایت و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در امور خانواده و زنان و ارتباط فعال و دوسویه با نهادها و جریانات مردمی
۳-۲- استفاده از توان جامعه نخبگانی و خبرگانی، اندیشکده ها، نهادهای پژوهشی حوزوی و دانشگاهی و ظرفیتهای مردمی در امور مرتبط با ستاد در زمینههای سیاستپژوهی، راهبری، نظارت و ارزیابی
۴- راهبری، هماهنگی و همافزایی بین دستگاهها
۴-۱- هماهنگی، هم افزایی، انسجامبخشی و رفع تعارضات دستگاهها و فعالیتها در امور خانواده و زنان در چارچوب وظایف قانونی دستگاهها
۴-۲- تعامل و هم افزایی حوزه و دانشگاه در اجراییسازی سیاستهای کلان نظام و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه خانواده و زنان
۴-۳- زمینهسازی برای ارتقاء نظاممند بانوان فرزانه و کارآمد دانشگاهی و حوزوی در نظام تصمیمسازی و تصمیم گیری با هدف نقش آفرینی مناسب در راستای تحقق اسناد کلان ملی در امور خانواده و زنان
۴-۴- ساماندهی، تقسیم کار و طراحی سازوکار مناسب به منظور تمهید زمینه همکاری و هماهنگی دستگاهها و نهادها، نخبگان، اندیشکده ها، مراکز علمی فعال دستگاههای اجرایی و فعالان فرهنگی برای گفتمانسازی و تبیین تحقق اسناد کلان ملی در امور خانواده و زنان
۵- نظارت و ارزیابی اجرای مصوبات
۵-۱- نظارت و ارزیابی حسن اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور خانواده و زنان از طریق بهرهگیری از ظرفیت دستگاههای نظارتی و مردمی با اتخاذ سازوکارهای نظارت مؤثر و هوشمند و پیشنهاد تضامین مناسب به شورای عالی
۵-۲- فراهمآوردن زمینه نقد و مطالبهگری توسط فعالان، تصمیمسازان و تصمیمگیران در حوزه خانواده و زنان
ماده ۳- ترکیب اعضاء:
۱- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
۲- رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان
۳- معاون یا نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی
۴- معاون یا نماینده رئیس قوه قضائیه
۵- معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده
۶- دو نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب این شورا
۷- یک نفر از بانوان مشاور یا مسئول صاحبنظر در مسائل خانواده و زنان از دستگاهها و نهادهای زیر:
۷-۱- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۷-۲- وزارت آموزش و پرورش
۷-۳- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
۷-۴- وزارت کشور
۷-۵- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۷-۶- وزارت ورزش و جوانان
۷-۷- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
۷-۸- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی
۷-۹- سازمان تبلیغات اسلامی
۷-۱۰- نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
۷-۱۱- بنیاد شهید و امور ایثارگران
۸- پنج نفر از بانوان نخبه دانشگاهی و صاحبنظر در مسائل خانواده و زنان به انتخاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
۹- دو نفر از بانوان صاحب نظر با معرفی جامعه الزهرا (س) و مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران
۱۰- رئیس سازمان بسیج جامعه زنان
۱۱- دو نفر از بانوان نخبه و صاحبنظر فعال حوزه مسائل زنان و خانواده از تشکل ها، نهادها و سازمانهای مردم نهاد به انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
تبصره ۱- نمایندگان دستگاهها با توافق بین رییس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان و بالاترین مقام دستگاه متبوع و پس از استعلام صلاحیت آنها توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از مراجع قانونی و تکمیل شناخت نامه آنها؛ با حکم دبیر شورای عالی به عضویت شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان منصوب شوند.
تبصره ۲- نمایندگان معرفی شده در تبادل اطلاعات و امکانات و برنامه و بودجه از سوی بالاترین مقام دستگاه متبوع خود تام الاختیار میباشند.
تبصره ۳- سایر معاونان دستگاهها حسب مورد با تشخیص رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان به جلسات دعوت خواهند شد.
تبصره۴- آیین نامه داخلی این شورا به تصویب هیات امناء دبیرخانه میرسد.
ماده ۴- رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان
۲ نفر از بانوان عضو شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان از میان بانوان حقیقی عضو این شورا با کسب رای مخفی اکثریت اعضای شورای مذکور برای ریاست شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان انتخاب و پس از تایید یک نفر از آنها توسط دبیر شورای عالی جهت تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی و برای مدت ۳ سال منصوب و حکم وی از طرف رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر میشود و انتخاب وی برای دو دوره ۳ساله بلامانع است.
تبصره ۱- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان میباشد.
تبصره۲- رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان به حکم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان میباشد.
تبصره۳- رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان بنا بر انتصاب مقام معظم رهبری مدظله العالی در زمره اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
ماده ۵- همکاری با سایر دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی
۱- کلیه دستگاههای اجرایی دارای اطلاعات مرتبط با خانواده و زنان، حسب درخواست شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان با هماهنگی مرکز رصد دبیرخانه؛ مکلف اند، اطلاعات، تحقیقات و دادههای مرتبط را به این ستاد ارسال کنند.
۲- شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان میتواند، مصوبات مغایر دستگاههای اجرایی با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه خانواده و زنان را جهت بازنگری به دستگاه مربوطه ارسال نماید.
۳- از تاریخ تصویب این آیین نامه؛ مسئولیت نظارت و راهبری کلیه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مرتبط با خانواده و زنان بر عهده شورای ستاد راهبری و نظارت خانواده و زنان است و مصوبات آن مطابق فرایند پیشبینی شده در آییننامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ خواهد شد.
تبصره- در موارد مغایرت این آیین نامه با سایر اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعات ذیربط، مواد این آیین نامه حاکم است.
ماده ۶- این آیین نامه مشتمل بر ۶ ماده و ۸ تبصره در جلسه ۸۸۷ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، آیین نامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده مصوب جلسه ۶۷۷ مورخ ۱۳۸۹/۰۹/۱۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، نسخ میگردد.