کاظمی در گردهمایی دبیران دبیرخانههای کشوری دروس دوره اول متوسطه؛
ضرورت ورود دبیرخانههای تخصصی دروس به حوزه توانمندسازی معلمان / تقویت نقش معلم در فرآیند هدایت تحصیلی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم صرفا مسئول آموزش دانش آموزان نیست بلکه ایفای نقش تربیتی در کلاس درس ضرورتی به مراتب جدیتر دارد چرا که بیشترین اوقات حضور دانش آموز در مدرسه با معلم و در کلاس درس است.
به گزارش ایلنا از روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی دبیران دبیرخانههای کشوری دروس دوره اول متوسطه، ضمن تبریک میلاد با سعادت نبی اکرم اسلام (ص) و حضرت امام صادق (ع)، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، معلمان را افسران سپاه پیشرفت کشور دانستهاند و این نگاه، نشان از جایگاه والا و راهبردی معلم در کشور دارد.
وی در ادامه گفت: پیشرفت کشور بدست معلمان رقم خواهد خورد چرا که نسل آینده کشور توسط معلمان تربیت خواهد شد. باید توجه نمود که خروجی آموزش و پرورش، مدیران آینده کشور خواهند بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش تربیتی معلمان، گفت: معلم صرفا مسئول آموزش دانش آموزان نیست بلکه ایفای نقش تربیتی در کلاس درس ضرورتی به مراتب جدیتر دارد چرا که بیشترین اوقات حضور دانش آموز در مدرسه با معلم و در کلاس درس است.
وی در ادامه، افزود: تربیت اخلاقی مبتنی بر باورهای اسلامی و ایرانی از ضرورت نقش تربیتی معلم در کلاس درس است و باید تلاش شود تا در بستر کلاس درس دانش آموزانی خلاق، نقاد و نوآور تربیت شوند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت ورود دبیرخانهها در موضوع توسعه حرفهای مدیران و معلمان، تصریح کرد: توانمندسازی مدیران مدارس و معلمان اهمیت بسیار دارد و در این مسیر اقداماتی صورت گرفته و انتظار میرود، دبیرخانههای تخصصی دروس برنامه ریزی و طراحی مناسبی برای تحقق مطلوب فعالیتهای توانمندسازی انجام دهند.
وی با تاکید به بهره برداری از تکنولوژیهای بروز در آموزش، گفت: تسلط معلم به فناوریهای جدید و بهره برداری از تکنولوژی به منظور ارتفای کیفیت آموزش برای دانش آموزان ضروری است.
کاظمی با اشاره به رویکرد تلفیق در آموزش، اظهار کرد: رویکرد تلفیقی و بازیسازی در آموزش روشهای اثرگذاری برای ارتقای کیفیت آموزش هستند و بستری مناسب برای ورود دبیرخانههای تخصصی دروس و آموزش معلمان است.
وی در ادامه گفت: دوره اول متوسطه، دوره هویتیابی است و از سویی در این دوره باید استعدادهای دانش آموزانشناسی تا بدنبال آن یک انتخاب مطلوب در هدایت تحصیلی محقق شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان با اشاره نقش معلم در فرآیند هدایت تحصیلی، تصریح کرد: نقش معلم در شناسایی استعدادهای دانش آموزان باتوجه به ارتباط بسیار در کلاس درس اهمیت داشته و باتوجه به همین نکته باید در فرآیند هدایت تحصیلی جایگاه معلم تقویت شده تا شاهد تحقق یک انتخاب مطلوب باشیم.