خبرگزاری کار ایران

مشخصات فنی پکینگ برج خنک کننده

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۱۰۶

پکینگ برج های خنک کننده یا سطوح انتقال حرارت به عنوان قلب برج خنک کننده شناخته شده که برحسب نوع برج خنک کننده در مدل های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. با دانستن مشخصات فنی پکینگ های کولینگ تاور می توان راحت تر نسبت به انتخاب پکینگ مورد نیاز اقدام نمود.

 

پکینگ برج خنک کننده چیست؟

پکینگ برج خنک کننده، قطعه ای از یک سیستم خنک کننده به نام کولینگ تاور است که برای انتقال حرارت از آب یا سایر مایعات به هوا استفاده می شود. این برج های خنک کننده به طور عمده در صنایع صنعتی و تجاری برای خنک کردن آب استفاده می شوند. آب گرم یا هر مایع دیگری از طریق پکینگ برج به بالای برج، پمپ شده و از بالا به پایین از طریق لوله هایی که در طول برج وجود دارند، جریان داده می شود. هوا از طریق برج می گذرد و حرارت را از آب جذب می کند، سپس آب خنک شده از پایین برج خارج می شود. این روند به خنک کردن آب یا مایع دیگر کمک کرده و از افزایش دما و احتمال خرابی سیستم جلوگیری می کند.

اهمیت استفاده از پکینگ در برج خنک کن

ضرورت استفاده از پکینگ در کولینگ تاور زمانی مشخص می‌شود که سیستم خنک کننده، از رسوب و گرفتگی پر شود. در این حالت با بوجود آمدن لایه‌های رسوب و در نتیجه کاهش سطوح تبادل حرارتی در پکینگ‌های سیستم خنک کننده، دچار افت در راندمان سیستم خواهیم شد. افت راندمان برج خنک کننده با افزایش دمای آب سرد خروجی، قابل مشاهده است. در بین اجزای داخلی برج خنک کننده، مهمترین بخش، پکینگ یا سطوح خنک کننده برج خنک کن است که همانطور که به آن اشاره شد وظیفه ایجاد سطح تبادل حرارت را برعهده دارد. پکینگ‌ها با توجه نوع عملکرد سیستم داخلی کولینگ تاور، انواع مختلفی دارند که در ادامه این مقاله به توضیح آن خواهیم پرداخت.

انواع پکینگ برج خنک‌ کننده

مشخصات فنی پکینگ برج خنک کننده

پکینگ ‌های برج خنک کننده انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع طراحی و کارکردشان، مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع پکینگ برج خنک کننده با هدف افزایش سطح و زمان تماس بین آب و هوا در دو نوع کلی پکینگ فیلمی و پکینگ اسپلش جهت نصب داخل انواع برج خنک کننده طراحی می‌شوند.

برای به حداکثر رسیدن عملکرد دمایی کولینگ تاور فایبرگلاس، استفاده از سطوح خنک کننده مدیا در برج های خنک کن، ضرورت دارد. بکارگیری انواع پکینگ درون کولینگ تاور، باعث بالا رفتن میزان راندمان دستگاه می گردد؛ زیرا این نوع قطعات به عنوان سطوح انتقال دهنده حرارت در سیستم خنک کننده عمل می ‌کنند. بنابراین از اصلی ترین اجزای سازنده برج های خنک کننده هستند.  فلذا وجود پکینگ مدیا جهت انتقال حرارت میان دو سیال در برج خنک کننده فایبرگلاس امری ضروری است.

اهمیت سطوح خنک کننده یا پرکن ‌ها زمانی مشخص تر خواهد شد که این بخش دچار رسوب گرفتگی، نقض، خرابی شوند. زیرا چنانکه پکینگ ها رسوب بگیرند، سطح تماس خنک کننده افت کرده و در نتیجه، دمای آبسرد خروجی افزایش خواهد یافت.

  • پکینگ فیلمی برج خنک کننده

پکینگ‌ فیلم برج خنک کننده یا فیلم پکینگ برج خنک کننده (Film Packing)، ظاهری لانه زنبوری دارد که معمولاً از آن به پکینگ برج خنک کننده لانه زنبوری نیز نام برده می‌شود. پکینگ‌های لانه زنبوری، آب را به صورت فیلم (لایه‌ای نازک از آب) بر روی سطح خود عبور داده و در تماس با هوا قرار می‌دهند. این نوع از پکینگ‌ها به دلیل داشتن ظاهری شش گوشه به نام لانه زنبوری معروف شده‌اند و در اکثر برج‌های خنک کننده مدور و مکعبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • پکینگ اسپلش برج خنک کننده

پکینگ اسپلش (Splash Packing) یا به اصطلاح پکینگ پاششی یا پر کن پاششی، از انواع پکینگ برج خنک کننده است که معمولاً با ایجاد پاشش در جریان آب خروجی از نازل، سطح مفید انتقال حرارت بین آب و هوا را ایجاد می‌کند.

عوامل موثر در ساخت انواع پکینگ برج خنک کننده

  • هنگام طراحی سطوح خنک کننده مدیا باید پارامترهای مختلفی از جمله میزان دما، سختی، اسیدیته، لزج بودن سیال و راندمان حرارتی برج های خنک کن را مدنظر قرار داد.
  • زمان ساخت برج خنک کننده، در انتخاب و طراحی نوع پکینگ مورد نیاز اهمیت بسیاری دارد. بنابراین باید به موارد مختلفی از جمله کیفیت و دمای سیال مصرفی، سختی آب، آلودگی محل نصب سیستم خنک کننده و در نهایت نوع صنعت مورد استفاده برج، دقت زیادی کرد.
  • عوامل مختلفی مثل مقاومت بالا در مقابل اشعه فرا بنفش خورشید، خوردگی، پوسیدگی، مقاوم مقابل درجه حرارت زیاد بدون تغییر شکل یافتن، قابل شستشو بودن با اسید جهت تمیز و ضد عفونی کردن پرکن از جمله نکات مهمی هستند که هنگام ساخت انواع پکینگ باید به آنها توجه نمود.
  • بعلت مصرفی بودن پکینگ مدیا در طول عمر مفید کولینگ تاور، اینگونه قطعات باید چندین بار تعویض ‌شوند. همینطور بخاطر تماس مستقیم آب با پکینگ ها، باید انواع پرکن ها از بهترین متریال پلیمری که مقاومت بالایی دارند، ساخته شوند تا دیرتر نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشند.
  • انتخاب مواد، مدل پکینگ، ابعاد سازنده آن جهت ساخت و نصب داخل انواع برج خنک کننده فایبرگلاس، به تخصص و تجربه زیادی نیاز دارند؛ بنابراین نیاز دارد که حتماً توسط مهندسان فنی طراح متخصص، انجام شود.

مشخصات فنی پکینگ برج خنک کننده

مشخصات فنی پکینگ برج خنک کننده

برای مشخصات فنی پکینگ برج خنک کننده، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • ظرفیت خنک کنندگی: مقدار درجه حرارتی که برج خنک کننده قادر به حذف آن است که این مقدار معمولاً بر حسب واحدهای تن یا کیلووات بر ساعت اندازه گیری می‌شود.
  • ابعاد فیزیکی کولینگ تاور: ارتفاع، عرض و طول برج خنک کننده به واحد متر یا فوت
  • مصرف انرژی برج خنک کننده: مقدار برق یا سوخت مورد نیاز برای عملکرد بهینه برج خنک کننده
  • جریان آب کولینگ تاور: مقدار آبی است که از طریق برج خنک کننده عبور می‌کند و بر حسب متر مکعب بر ساعت یا گالن بر دقیقه قابل اندازه گیری است.
  • جنس و مقاومت مواد بکار رفته در برج خنک کننده: انواع موادی که در ساخت برج خنک کننده استفاده شده و مقاومت آنها در برابر شرایط محیطی و عوامل خورنده
  • سیستم کنترل در کولینگ تاور: نوع و عملکرد سیستم کنترلی برای مدیریت و کنترل دما و فشار آب و هوا در برج خنک کننده
  • نوع برج خنک ‌کننده: از نظر نوع برج خنک ‌کننده، می‌تواند کولینگ تاور مدار باز، مدار بسته، خشک و یا تر باشد.

ویژگی های فنی پکینگ مناسب برای انواع برج خنک کننده فایبرگلاس

  • دارای پایین ترین افت فشار استایک در مقابل جریان هوا هستند
  • تحمل حرارت آب گرم تا 50 درجه سانتی گراد و بالاتر
  • مقاومت در برابر عوامل شیمیایی موجود در آب
  • توان مقابله بالا در برابر خوردگی، رسوب، زنگ زدگی

این نکته قابل ذکر است که قیمت پکینگ برج خنک کننده بر اساس عوامل مهمی از جمله سطح ویژه، جنس پکینگ ها، مواد اولیه سازنده پکینگ، ضخامت ورق برآورد می‌شود که این موارد باعث می شوند که قیمت خرید انواع پکینگ کولینگ تاور با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

سخن آخر

همه موارد ذکر شده در بالا به عنوان یک راهنمای کلی برای مشخصات فنی پکینگ برج خنک کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به نیازهای خاص در هر پروژه، ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید انواع پکینگ کولینگ تاور، حتماَ با مشاوران و کارشناسان باتجربه شرکت کارا فناور اطلس پارسی (تولیدکننده انواع برج خنک کننده) تماس حاصل نموده و آخرین اطلاعات مربوط به خرید باکیفیت را دریافت نمایید. به یاد داشته باشید که با دریافت مشاوره‌های تخصصی و دقیق، می‌توانید از وارد آمدن ضررهای جبران ناپذیر جلوگیری نمایید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز