خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

آغاز پروژه احداث خط آهن سریع‌السیر تهران - مشهد/ با یک میلیارد دلار تهاتر نفتی، لوکوموتیو و قطعات می‌خریم

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۸۰۶

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پایان سال گذشته بخشی از تهاتر نفت نقد شد و پارت‌های بعدی تهاتر نفت هم امسال نقد می‌شود و ۵٠٠ میلیون دلار از تهاتر نفت را برای تامین قطعات یدکی در لوکوموتیو در نظر گرفته‌ایم و ۵٠٠ میلیون دلار به خرید لوکوموتیو جدید اختصاص پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، میعاد صالحی در نشست خبری امروز در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی راهبرد راه‌آهن در سال جاری در حوزه واگن‌های باری و مسافری، لوکوموتیو ‌های باری، احداث خطوط دوم و برقی سازی است، اظهار داشت:  در حال حاضر  در همین شبکه موجود و ١۵ هزار کیلومتر ریل ، ٣١ هزار واگن باری تنها ٣٣٠ دستگاه لوکوموتیو باری فعال داریم. کسری در لوکوموتیو باری به حدود ٣٠٠ دستگاه لوکوموتیو می‌رسد. 

وی با بیان اینکه در ١٠ سال گذشته به دلیل عدم تمرکز در این حوزه با معضل کمبود لوکوموتیو باری مواجه شدیم، گفت: ناوگان لوکوموتیو باری موجود هم عمر بالایی دارند و عمر این ناوگان به ٣٠ سال می‌رسد. از سوی دیگر  قطعات لوکوموتیو از جمله قطعات های‌تک و تولید خارج هستند که مشمول تحریم می‌شوند و تامین مالی ویژه‌ای می‌خواهد. 

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه مهمترین مشکل این حوزه را با استجازه رهبری برای تهاتر نفت رفع می‌کنیم، ادامه داد: پایان سال گذشته بخشی از تهاتر نفت نقد شد و پارت‌های بعدی تهاتر نفت هم امسال نقد می‌شود و  ۵٠٠ میلیون دلار از تهاتر نفت را برای تامین قطعات یدکی در لوکوموتیو در نظر گرفته‌ایم و ۵٠٠ میلیون دلار به خرید لوکوموتیو جدید اختصاص پیدا می‌کند. 

صالحی افزود: از این محل راه‌آهن برای تامین ٣٠٠ لوکوموتیو باری در سال ١۴٠٣ برنامه ویژه‌ای دارد البته تهاتر نفت چند مصوبه محرمانه دارد و تامین مالی یک شبه انجام نشده است. 

وی گفت: باید نوسازی لوکوموتیو را انجام دهیم چراکه امروز حتی لوکوموتیو ٧٠ ساله هم در ناوگان داریم که این پیرمرد دیگر امکان حمل بار ندارد از این رو برای تامین ٣٠٠ لوکوموتیو از ظرفیتی استفاده خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه می‌دانیم که تولید لوکوموتیو چند سال طول می‌کشد و با روش‌های متفاوت لوکوموتیوهای سنگین باری آماده به کار را افزایش می‌دهیم، گفت: در این زمینه از ظرفیت بخش خصوصی سالم استفاده می‌کنیم. در حال حاضر ١٠٠ لوکوموتیو  با شرایط متوقف طولانی مدت داریم که طبق قانون برنامه هفتم و بودجه و در راستای مردمی سازی اقتصاد، ۵٠ دستگاه لوکوموتیو در خرداد ماه تک به تک در مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌شوند و همچنین ٢٠ دستگاه لوکوموتیو از طریق روش آر او تی واگذار خواهد شد. باید توجه داشت لوکوموتیو باری نرخ سود بالایی دارد و برای بخش خصوصی جذاب است.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر ٣١ هزار واگن باری در ناوگان وجود دارد که در دو سال گذشته هم ٣ هزار واگن نو تولید و بهره‌برداری شده است و بلاشک در تولید واگن باری و نوسازی این ناوگان رکورد زدیم. در تولید ناوگان باری نیاز به واردات نداریم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی از شروع به کار پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- مشهد خبر داد و گفت: قرارداد ٢٠ ساله برقی‌سازی مسیر تهران-مشهد را داریم که قرار بود با پیمانکار چینی و فاینانس چین انجام شود اما ضمانت‌نامه را نیاوردند و امروز پیشرفت پروژه برقی‌سازی قطار تهران-مشهد صفر است. امروز سیاست در بخش مسافری احداث راه‌آهن سریع‌السیر تهران- مشهد است و قطار سریع‌السیر تهران- مشهد بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ خواهد بود و سرعت حرکت در این مسیر به ٣٠٠ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

وی تاکید کرد : طراحی های این پروژه در حال انجام است .

وی با اشاره به تفاوت قطار برقی و سریع‌السیر اظهار داشت: قطار برقی بر روی  خط آهن فعلی اما لوکوموتیو برقی تردد دارد و امکان سرعت سیر را به ١٨٠ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌دهد. اما برای قطار سریع‌السیر باید خط جدید احداث شود و نیاز به پیشرانه جدید دارد و اساس قطار جدید می‌شود و امکان سرعت را تا ٣٠٠ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌دهد و چینی‌ها بالاترین استاندارد را آزاد و عمده خط آهن سریع‌السیر به چین تعلق دارد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه آیا با وجود اجرای این پروژه، برقی سازی خطوط از دستور کار خارج می‌شود، تاکید کرد: برقی سازی در خطوط باری در اولویت ما است و خط آهن بافق -بندر عباس به عنوان راهبردترین خطوط باری نیاز برقی سازی دارد و در استراتژی‌های راه‌آهن با اولویت خط باری، برقی سازی این خط مصوب کردیم و اگر بتوانیم این پروژه را با توان داخلی انجام می‌دهیم در غیر این صورت با صراحت اعلام می‌کنیم که این پروژه را با جونیت خارجی انجام می‌دهیم. همچنین از محل تهاتری نفتی یک میلیارد دلار برای دو خطه سازی مسیر بافق -سنگان تامین اعتبار می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ورود ١٠٠ واگن جدید مسافری تا ١۵ ماه آینده خبر داد و گفت: از حدود ١٠٠٠ واگن مسافری عمر نیمی از آن بیش از ٣٠ سال است و حتی واگن ۴٨ سال در حال سیر است و تاکنون هیچ دستورالعملی برای سقف عمر آنها وجود نداشته و امروز با این اقدام طبیعی است که شرکت مالک واگن ۶٠ ساله در برابر این اقدام و ارتقای ایمنی راه‌آهن مقاومت کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز