خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد:

زیرساخت‌ها صادرات در گلستان به طور کامل هنوز فراهم نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۹۹۰

گلستان یک منطقه استراتژیک در کشور است

دولت های مختلف تلاش های زیادی برای ایجاد زیر ساخت برای صادرات کالا در گلستان انجام دادند ولی هنوز محقق نشده است. فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی استان بارها گفته اند که برای توسعه صادراتی باید زیرساخت ها به طور کامل در گلستان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، استان گلستان سه مرز زمینی، هوایی ودریایی دارد و در مسیر کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است. گلستان با قرار گرفتن در کریدور شمال جنوب کشور و همجواری با کشورهای آسیای میانه، دارای موقعیت‌های ویژه‌­ای است.

بیشتر فعالان اقتصادی گلستان برای تولید و صادرات کالای خود مشکلاتی مانند عدم زیر ساخت های صادرات، قوانین مزاحم بانکی ور ... مواجه هستند. فعالان اقتصادی استان بارها از دولت درخواست کردند که زیر ساخت‌ها را آماده کنند تا افرادی که برای سرمایه گذاری به استان می‌آیند مشکلی نداشته باشند.

گلستان به نیرو هایی تاثیرگذار در سطح ملی برای فراهم کردن شرایط صادرات کالا از استان نیاز دارد. کمبود نیروی انسانی ماهر و متخصص در امر صادرات و بازاریابی از دیگر چالش های فراروی صادرات گلستان است.

صادرات از گلستان به کشورهای منطقه بسیار پایین است و باید بسترهای لازم برای توسعه صادرات تقویت شود. بسترسازی صادرات نیازمند سرمایه‌گذاری است و گلستان می‌تواند به بازار چین و کشورهای اوراسیا متصل شود.

گلستان ۷ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را دارد و این استان در بخش کشاورزی ۲۱۴ هزار خانوار بهره‌بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است. استان گلستان با برخورداری از ظرفیت‌های در بخش‌های صنایع دستی، صنعت و کشاورزی، توریسم درمانی و ... ظرفیت های بسیار عظیمی دارد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون نشانه ای از بهتر شدن شرایط برای بخش خصوصی دیده نمی شود. برنامه های دولت هنوز به صورت کامل ابلاغ نشده است.

رمضان بهرامی ادامه داد: بانک مرکزی همراه با شعار سال حرکت کند و دولت باید شرایطی را ایجاد کند که بخش خصوصی تولیدات صادرات محور انجام دهد. با تورمی که در جامعه وجود دارد بخش خصوصی سرمایه های خود را به راحتی وارد تولید نمی کند.

وی بیان کرد: واحدهای تولیدی در  استان داریم که بازار بسیار خوبی دارند ولی متاسفانه به دلیل نداشتن سرمایه در گردش تعطیل شده اند.بیش از ۲۰ سال استان گلستان تشکیل شده است ولی مسئولان نتواسته اند واحدهای تولیدی صادرات محور و خوب احداث کنند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در چند سال اخیر شعار سال را در حوزه اقتصادی عنوان می‌کنند که این موضوع نشانگر اهتمام به بخش اقتصادی کشور است. باید زیرساخت‌های انرژی و اقتصادی در کشور صورت بگیرد تا راهکار عملی کردن شعار سال اجرایی شود.

وی افزود: مسئولان باید بازارهای هدف صادراتی، کالاها را به خوبی شناسایی کنند و هرچه سریعتر باید قوانین و دستورالعمل‌های صادرات تسهیل شود. دولت و مجلس می تواند با حذف کردن بخشنامه‌های خلق الساعه به رشد تولید کمک زیادی کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان هم در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: محصولات تولیدی استان گلستان به ۲۹ کشور هدف انجام می‌ شود که ۱۲ کشور آن اروپایی است. در سال ۱۴۰۲ صادرات استان به کشورهای هدف ۳۲۶ میلیون دلار بوده است.

درویشعلی حسن‌زاده ادامه داد: باتلاش ها و پیگیری های مکرر در طی دو سال ونیم گذشته ۱۳۰ واحد راکد  تولیدی دوباره به چرخه تولیدی برگشتند. طی یک سال اخیر در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ۲۴۴ مصوبه داشتیم که ۸۵ درصد آن اجرا شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۱۴۶ پروانه بهره‌برداری واحد صنعتی در استان صادر شد و همچنین طی این مدت ۳۷۲ مجوز کسب و کار جدید در استان گلستان صادر شده است. تععهد اشتغال در سال گذشته ۵ هزار و ۶۰۰ نفر بود که با تلاش های انجام شده حدود ۷ هزار نفر در سامانه کار ثبت شده‌اند.

حسن زاده افزود: روند صادرات سال گذشته گلستان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ۹۵ درصد بیشتر شده است برای تحقق شعار سال باید دستگاه های مانند جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، اداره کل کار و ... پای کار باشند وگرنه نمی توانیم آن جهش را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: مواد اولیه واحد های تولیدی استان گلستان خارج استان تامین می شود و این مشکلاتی را برای واحد های تولیدی به وجود آورده است.کمبود انرژی و برق از مشکلات حوزه صنعت گلستان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز