خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

3700 سند به مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین اهدا شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۷۷۴

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین گفت: در طول دو سال گذشته 3 هزار و 700 سند مکتوب، دیداری، شنیداری، کتاب و روزنامه از طرف اشخاص و خاندان‌های قزوینی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اهدا شد.

زهره ترکمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به وظیفه مرکز اسناد در استان قزوین عنوان کرد: بخش اول کار ما در قزوین تعیین تکلیف اسناد دولتی است که از همان مرحله اول راه‌اندازی مرکز قزوین این امر شکل گرفته است.

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین ادامه داد: آن دسته از اسناد دولتی که برابر استاندارهای سازمان، واجد ارزش نگهداری هستند به مخازن پیش آرشیوی منتقل و بخشی از آن که بیش از 700 هزار برگ سند است، تنظیم و به مخزن آرشیوی منتقل شده است.

وی عنوان کرد: اسناد الکترونیکی شده در سایت https://www.nlai.ir در دسترس پژوهشگران قرار دارد؛ البته بخش مهمی از اسناد مربوط به قزوین در سال‌های پیش از تأسیس مرکز استان، به سازمان منتقل و سازماندهی شده است.

به گفته این مسئول، بخشی از اسناد نزد اشخاص، خانواده‌ها و خاندان‌های قزوین نگهداری می‌شود که می‌تواند به‌عنوان شاخص‌ترین نمونه‌های اسناد ملی و یا موثق‌ترین منابع تاریخی به حساب بیاید؛ اما به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم برای حفظ و نگهداری آن در خانه‌ها به مرور زمان از بین می‌روند.

تلاش برای جمع‌آوری اسناد موجود نزد خاندان‌های قزوینی

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا تمام اسناد مکتوبی که در بین مردم استان قزوین وجود دارد را جمع‌آوری کنیم و این اسناد در سه قالب اهدا، امانت سپاری و فروش ساماندهی می‌شوند؛ این ساناد تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد تا شرایط حفظ و نگهداری آن مطابق استانداردهای آرشیو ملی ایران فراهم شود.

ترکمن با بیان اینکه قزوین به دلیل جایگاه جفرافیایی و سیاسی کانون بسیاری از جریان‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قرار داشته، گفت: بخشی از اسناد مکتوب درباره این شاخص‌ها امروز در میان افراد، خانواده‌ها و خاندان‌های قزوینی وجود دارد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته خانواده مرحومان حاج میرزا رحیم سامت (شیخ الفقها)، حاج نقی شفیعی‌ها، حاج یوسف فیاضی، حاج سیدحسین لامع قزوینی، استاد محمدباقر آصف زاده، صفرعلی ابراهیمی، شهربانو حشمتیان و اسناد خاندانی استاد علی صالحی شهیدی، حاج محمدکریم باریک بین، ناهید رضوی، حسن شکیب زاده و میرعبدالعظیم موسوی در اختیار مرکز اسناد استان قرار گرفت.

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین با اشاره به اینکه اسناد پس از تنظیف و ضدعفونی به مرحله توصیف و تنظیم می‌رسند، عنوان کرد: این مرحله براساس اهمیت موضوع و قدمت و متناسب با استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود و سپس اسناد دولتی با انتقال به مخزن آرشیوی در شرایط بیولوژیکی، روشنایی و سرمایشی مناسب قرار می‌گیرند.

مسئول مرکز اسناد و کتابخانه ملی قزوین خاطرنشان کرد: اسناد شخصی و خانوادگی هم پس از بررسی فرآیندهای فرسایش شیمیایی، بیولوژیکی و زیست محیطی در آزمایشگاه‌های تخصصی به بخش مرمت و سپس به خازن آرشیو ملی منتقل می‌شوند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز