خبرگزاری کار ایران

هفت اثر مدوگرافی توسط هفت هنرمند رونمایی شد

مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه حجم‌گرایى در مد روز یکشنبه با حضور چهره‌هاى هنرى و فرهنگى، پژوهشى و طراحان مد و لباس ایرانى برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دومین نمایشگاه حجم‌گرایى در مد با عنوان "مدوگرافی" یکشنبه 16 خرداد با حضور چهره‌هاى هنرى و فرهنگى، پژوهشى و طراحان مد و لباس ایرانى در نگارخانه اصلی فرهنگسرای اندیشه آغاز به کار کرد. 

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور چهره‌هایی همچون ایرج حسابی، مسعود فروتن، امید زندگانی، صابر خراسانی، سعید شهروز، ابوالفضل جلیلى، گیتى خامنه، غلام کویتى‌پور، حجت اشرف‌زاده، بابک زرین، مهدی یغمایی و جمعی دیگر از هنرمندان و هنردوستان حضور داشتند.

مدراطورى آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه برعهده محمد سلیمى بوده و گرافیک آثار با هنرمندى محمدرضا صابریان به انجام رسیده است.

در این نمایشگاه 37 اثر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و در بخشی از برگزاری مراسم افتتاحیه از تابلوهای من عاشق محمدم و جهان‌آرا توسط غلام کویتی پور و مهدی یغمایی، شمس الشموس توسط صابر خراسانی، خلیج فارس توسط بابک زرین، رویای کودکی توسط گیتی خامنه، گل مریم توسط لیلا برخورداری و سولماز حصاری و ماه و ماهی توسط حجت اشرف زاده رونمایی و امضای این هنرمندان در پای تابلوها درج شد.

محمدرضا صابری هنرمند گرافیست این نمایشگاه در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه گفت: قریب به یک سال است که افتخار همکاری با مجموعه مدارطوری را دارم و این بار بخش گرافیک آثار برعهده من بود.

صابریان ادامه داد: بنا به مقتضیات جامعه و نیازهای موجود در اتاق فکر ایده اصلی نقش‌اندازی و چاپ روی این تی‌شرت‌ها طرح‌ریزی شد و پس از اتود دستی توسط نرم‌افزار، پیاده‌سازی و با محاسبات چاپ روی پارچه به مرحله چاپ رسید.

او درباره ایده آثار این نمایشگاه توضیح داد: یک سری از طرح‌ها مربوط به دغدغه شخصی من و آقای سلیمی می‌شود و با شعار "مدراطور این است که مد را طوری ایرانی ببینید" به دغدغه مشترکمان یعنی توجه به فقدان لباس‌های برآمده از فرهنگ و نماد ایرانی و اسلامی پرداختیم و معتقدیم با استناد به بافت امروز کشورمان می‌شود با تکیه بر این ستون‌ها همه سلیقه‌ها را حمایت کرد.

این هنرمند گرافیست درباره چرایی استفاده از تی‌شرت در این نمایشگاه ادامه داد: گاهی می‌توان برای برخی خواست‌ها به شعار کفایت کرد اما وقتی یک ایده به مرحله عمل می‌رسد باید به فکر کاربرد عمومی بود و این خصیصه درتی شرت وجود دارد، هدفمان این بود که زودتر خروجی‌های این حرکت تابلو شود و به هدف تولید انبوه و رساندن آن‌ها به دست جوانان برسیم.

صابریان افزود: وعده‌هایی از سوی چند تولیدکننده خصوصی و حتی چند تولیدکننده ترک داشته‌ایم و این نشان می‌دهد باید پتانسیل خود را بشناسیم چرا که در حوزه طراحی می‌توان با تکیه بر المان‌های ایرانی در کارهای کلاسیک و حتی نمادهای فانتزی به هدفمان برسیم.

محمد سلیمی به عنوان مدراطور این رویداد اظهار داشت: مدراطور یعنی گرداننده و ما از کلمه مدارتور الهام گرفته‌ایم بدین معنا که وقت آن رسیده مد را طوری ایرانی ببینیم و به هیچ وجه دنبال سنت و کهنه پوشی نیستیم بلکه بروز و ظهور رگه‌هایی از اصالت در کارمان اهمیت دارد.

سلیمی با اشاره به نخستین دوره این نمایشگاه در سال گذشته گفت: در فصل اول از حجم گرایی در مد با عاریه گرفتن از موسیقی، عکس، شعر و نقاشی به طراحی لباس‌هایمان بُعد دادیم و این بار لباس‌های ما با گرافیک تلفیق شده و به شکل نهایی درآمده‌اند.

او تصریح کرد: به دنبال ترویج و ویترین سازی هستیم و با شبکه مد و لباس و داستان رسانه‌ای آن به شدت مواجهیم و نمایشگاه به عنوان یک پل میان مردم، طراح و اتفاقات هنری می‌تواند مسیر درستی برای پیمودن این راه باشد. البته به هیچ وجه مدعی "تریدی فشن" و "های فشن" نیستم و فقط معتقدم هر اتفاقی اگر در مسیر درست قرار گیرد مورد توجه مردم است و به همین دلیل شعارمان در این نمایشگاه این است که لطفاً دست بزنید و عکس بگیرید.

در این مراسم سعید شهروز و مهدی یغمایی به اجرای قطعاتی از موسیقی پاپ پرداختند و غلام کویتی پور هم قطعاتی حماسی از هشت سال دفاع مقدس اجرا کرد.

ایرج حسابی هم از تابلو محیط زیست به نمایندگی از همه حامیان این عرصه رونمایی کرد.

نمایشگاه هنرى "مدوگرافی" با اجراى مد و گرافى روى 37 لباس از ١٦ تا ٢١ خرداد ٩٥ با مشارکت فرهنگسراى اندیشه و زیر نظر کارگروه ساماندهى مد و لباس وزارت ارشاد در نگارخانه اصلى اندیشه آماده بازدید علاقه‌مندان است.

پیش از این، نخستین نمایشگاه حجم‌گرایی در مد به همت مدراطور ایرانى دى‌ماه ٩٤ با استقبال گسترده مخاطبین در بنیاد نیاوران مواجه شده بود و هر فصل با هدف بهابخشى به اصالت و ترویج مد ایرانى براى مردمان امروز این سرزمین برگزار مى‌شود.

کد خبر : ۳۷۸۱۴۳