کسانی که در انیمشین سرمایهگذاری میکنند؛ دنبال کارهای سیاسیاند
بهرام عظیمی معتقد است: مشکل اصلی سینمای ایران این است که برای کودکان انیمشین تولید نمیکند.
بهرام عظیمی در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از ساخت فیلم موفق تهران 1500 فیلم دیگری نساخته است؛ به خبرنگار ایلنا گفت: بعد از تهران 1500 چند پیشنهاد داشتم تا فیلم سینمایی انیمیشن بسازم اما کسانی که به من سفارش ساخت فیلم میدادند دنبال مقاصد سیاسی بودند درحالیکه من اصلاً آدم سیاسی نیستم.
وی ادامه داد: کارهای سیاسی را اصلا دوست ندارم. امروز هم منتظر هستم یک فیلم خندهدار و کمدی و سرگرمکننده برای کودکان بسازم.
عظیمی ادامه داد: قرار بود انیمیشنی بسازم به نام "ابر قهرمان از نازی آباد برمیخیزد" و حتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم قرار بود سرمایهگذاری کند و فیلم با مشارکت چینیها ساخته شود ولی به مشکلاتی برخورد کردیم که خاص مملکت ماست و نشد که کار کنیم و الان به نوعی بیکار هستم. البته تعدادی انیمیشین با هدف فرهنگسازی و با محتوای پیام آموزشی به سفارش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ساختهام که آنها درحال پخش هستند.
عظیمی افزود: امروز پول و سرمایه جاهایی است و کسانی در زمینه انیمشین سرمایهگذاری میکنند که هیچ ربطی به انیمشین ندارند و فقط پول دارند و بازار فرهنگ و هنر را دست میگیرند. درنهایت آدمهایی مثل من که اهل سیاست و سیاسیکاری نیستیم؛ باید بنشینم خانه و بیکار باشیم.
وی ادامه داد: در سالهای نه چندان دور مشکل اصلی سینمای ایران درحوزه انمیشین این بود که اصلاً تولیدی نداشت اما امروز مشکل این است که برای کودکان و بچهها هیچ انیمیشنی تولید نمیشود. تنها انیمشینی که در این سالها برای کودکان تولید شده و موفق بوده؛ فیلم شاهزاده روم بوده است.
کارگردان مجموعه انیمشینهای سیا ساکتی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر سال گذشته شاهد بودیم که 8 انیمیشن به نمایش درآمد. از این هشت فیلم فقط یکی برای کودکان بود و هفت تای دیگر برای بزرگسال بودند. حتی برخی از آنها برای افراد بالای 50 سال هستند یعنی کسی که مسائل سیاسی را بداند و جنگ را دیده باشد، میتواند مخاطب این آثار باشد.
عظیمی با اشاره به اینکه شاید گروهی بگویند چرا خودت تهران 1500 را برای کودکان نساختی، گفت: این انتقاد کاملاً درست است. آن زمان با آگاهی که داشتم دنبال ساخت اولین انیمشین سه بعدی بودم و میخواستم این انیمشین نزدیک به سینما باشد برای همین از بازیگران مطرح استفاده کردم و تم فیلم برای مخاطب بزرگسال بود ولی بعداز ساخت و اکران تهران 1500 گفتم ای کاش مخاطب فیلم کودک بود و فیلم را برای کودک میساختم. برای همین امروز قصد دارم برای کودکان فیلم بسازم.