خبرگزاری کار ایران

مدیرکل شیلات کرمانشاه در گفت وگو با ایلنا:

سرانه مصرف ماهی در کرمانشاه به 8 کیلوگرم رسیده است

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۱۷۶

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: با تلاش های انجام شده در طول 20 سال گذشته سرانه مصرف ماهی در این استان طی سال‌جاری به 8 کیلوگرم رسیده است.

مهندس سید فرزاد افضلی مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در حال حاضر میزان سرانه مصرف ماهی در جهان 19.2 کیلوگرم است که این رقم در ایران 9.2 کیلوگرم را شامل می شود.

افضلی تاکید کرد: مصرف ماهی در استان کرمانشاه در سال 73 به میزان 250گرم بوده که با تلاش و کوشش کارشناسان و مسئولان ذیربط و با ایجاد کلاس‌های ترویجی و آموزشی و راه اندازی کارگاه‌ها و سمینارها و جلسات و برنامه های تحقیقی ترویجی در طول 20 سال گذشته تاکنون این رقم در سالأ‌جاری به 8 کیلوگرم رسیده است.

سرانه مصرف ماهی در کرمانشاه به 8 کیلوگرم رسیده است

وی افزود: باید این مهم در تمامی ادارات و ارگان‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها در راستای فرهنگ سازی مصرف آبزیان به جهت تحقق شعار "ماهی غذای سلامتی" عملیاتی شود و تحول ایجاد کرد تا سلامتی جامعه را با مصرف ماهی تضمین نمود و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش داد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تاکید کرد: برای ارتقا مصرف سرانه ماهی در تمامی رده های اداری و آموزشی، استفاده از رژیم آبزیان باید به یک شعار و برنامه واحد تبدیل شود و مسئولین ارشد استانی برای این مهم اهمیت قایل شوند.

افضلی تاکید کرد: باید با تامین اعتبارات لازم فضاهای آموزشی و ترویجی را در جهت آگاهی دادن به مردم ارتقا و توسعه یابد و در مدارس فرهنگ مصرف آبزیان در دستور کار تدریس معلمان درآید و کارگاههای آموزشی همه گیر در سطح استان تشکیل شود.

وی با تاکید بر اینکه در سال 94 تولید ماهیان گرمابی در استان کرمانشاه از مرز 2680 تن گذشته است، تصریح کرد: کرمانشاه کماکان رتبه اول تولید ماهیان گرمابی را در بین استان‌های غیر ساحلی کشور را در اختیار دارد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه عنوان کرد: تولید ماهیان سردآبی در این استان نیز به 10340 تن در سال 94 رسیده و رتبه پنجم را در بین استان‌های غیر ساحلی کشور در اختیار داریم.

افضلی با اشاره به اینکه چرا مصرف ماهی کمتر در سبد خانوارهای کرمانشاهی دیده می‌شود، گفت: بررسی و تحقیقات و مطالعات بعمل آمده نشان داده که میزان مصرف سرانه محصولات شیلاتی در کرمانشاه ۸ کیلوگرم است که کمتر از نصف مقادیر بین‌المللی را شامل می‌شود، این در حالی است که استان کرمانشاه در تولید ماهی گرمابی رتبه اول استان های غیرساحلی کشور را دارد و نیز رتبه پنجم در تولید ماهی سردابی.

سرانه مصرف ماهی در کرمانشاه به 8 کیلوگرم رسیده است

وی عنوان داشت: ماهی یکی از پرطرفدارترین مواد غذایی است که در سراسر دنیا وجود دارد. اما متأسفانه در کشور ما مصرف این خوراکی رواج زیادی ندارد، به‌طوری‌ که مصرف میانگین سرانه مصرف سالانه‌ ماهی در ایران چیزی در حدود 9.2  کیلوگرم است و این عدد در کرمانشاه ۸ کیلوگرم می باشد.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با اشاره به اینکه عدد سرانه مصرف ماهی در ایران نسبت به جهان فاصله بسیاری دارد، افزود: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، اگر کشوری می‌خواهد سلامت مردمش را حفظ کند، باید 30 درصد از مجموع پروتئین‌های حیوانی که مردم آن کشور دریافت می‌کنند جزو آبزیان باشد.

افضلی ادامه داد: از آنجا که خوردن ماهی به دلیل داشتن بوی نامطبوع و استخوان‌های ریز و درشتی که دارد، به‌خصوص برای کودکان و افراد سالمند آسان نیست، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند ماهی را در برنامه غذایی خود جای ندهند، اما در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی امروز و گرانی مواد غذایی ارزشمند، شاید مردم ترجیح ‌دهند که ماهی را از سفره غذایی خود کم کنند.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه اظهار کرد: بالا بودن قیمت ماهی از یک‌سو و داشتن ذائقه خاص ایرانی از سوی دیگر، باعث شده است که این صنعت تاکنون موفق به افزایش مصرف سرانه ماهی نشود.

افضلی با اشاره به متوسط بودن سرانه مصرف ماهی در استان گفت: 481 مزرعه پرورش ماهی خوراکی در استان مشغول به فعالیت هستند که در این واحدها 10 هزار و 430 تن ماهی سردابی و 2680 تن ماهی گرمابی تولید می‌شود.

وی عنوان کرد: با این ‌حال که کرمانشاه یکی از استان‌های برتر در تولید ماهی است، اما آمارها از مصرف متوسط ماهی در استان دلالت دارد.

سرانه مصرف ماهی در کرمانشاه به 8 کیلوگرم رسیده است

افضلی ادامه داد: دلیل دوم کم استفاده نمودن از گوشت ماهی، عدم مدیریت واحد استانی در  فرهنگ‌ سازی مناسب است، به دلیل اینکه کرمانشاه استانی ساحلی نیست و تولیدات در استخرها صورت می‌گیرد، مردم با ماهی کمی احساس بیگانگی دارند.

وی تصریح کرد: در کرمانشاه به دلیل اینکه به تازگی فروشگاههای ماهی کم کم دارند اقدام به عرضه گوشت سفید می‌کند، و فضا برای رشد و تقاضای ماهی در حال رشد و شکوفایی است در عوض به دلیل قیمت مناسب مرغ، در رقابت با گوشت ماهی، مردم شاید بیشتر به خرید مرغ تمایل نشان دهند.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تاکید کرد: یکی از دلایلی که شهروندان ماهی مصرف نمی کنند قیمت بالای ماهی است، زیرا به دلیل اینکه گوشت ماهی گران است و مردم مجبور به استفاده از گوشت‌های جایگزین و ارزان‌تر هستند.

افضلی افزود: باوجود اینکه پروتئین‌های ماهی یکی از نیازهای بدن انسان است که در هیچ گوشتی وجود ندارد اما باز هم ماهی مصرف کم است و نیاز دارد در سطح مدیریت استان به این مهم بیشتر توجه شود و شعار ماهی غذای سلامتی در دستور کار کارگروههای ذیربط قرار گیرد.

وی افزود: متوسط  بودن سرانه مصرف ماهی در استان دلایل مختلفی دارد، یکی از مشکلات، قیمت ماهی است. یک خانواده با درآمد متوسط، ترجیح می‌دهد بهایی را که باید برای یک وعده مصرف ماهی بپردازد، برای خرید گوشت در نظر بگیرد که حداقل بتواند در چند وعده غذایی از آن استفاده کند.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه عنوان داشت: یکی دیگر از عوامل پایین بودن سرانه مصرف ماهی، ناموفق بودن صنعت شیلات در جذب ذائقه‌های ایرانی است، یعنی شیلات استان باید با برنامه ریزی و ایجاد برنامه های تلویزیونی و رادیویی روش‌های کارشناسی، در این صنعت جذابیت به وجود آورد و ذائقه ایرانی را برای مصرف ماهی تشویق و تحریک کند.

سیدفرزاد افضلی تاکید کرد: یکی دیگر از علت‌ها هم ضعف بخش بازاریابی و بازرگانی این صنعت است که تاکنون نتوانسته است با روش‌های بدیع، خانواده‌ها را به خرید ماهی و میگو تشویق کند و از این راه بتواند ارزش غذایی ماهی و میگو را به خانواده‌ها بقبولاند.

مدیرکل شیلات استان کرمانشاه در پایان عنوان داشت: به ‌هرحال با فرهنگ سازی مناسب از سوی مسئولان بهداشتی در جهت تغییر ذائقه مردم به مصرف ماهی و همچنین با ایجاد برنامه‌هایی برای کاهش قیمت ماهی و در نظر گرفتن قدرت خرید، می‌شود مردم را به استفاده از ماهی تشویق کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز