خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه پیام نور کاشان در گفتگو با ایلنا:

کاشان از سال‌ها پیش شرایط استان شدن را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۷۳۴

عدم توجه به داشته‌ها و استعدادهای بالقوه سرمایه‌های مناسب علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دینی شهرستان کاشان در داخل و خارج ازکشور دلیل اصلی نرسیدن به جایگاه اصلی کاشان یعنی استان شدن است.

رئیس دانشگاه پیام نور کاشان گفت: عدم توجه به داشته‌ها و استعدادهای بالقوه سرمایه‌های مناسب علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دینی شهرستان کاشان در داخل و خارج ازکشور دلیل اصلی نرسیدن به جایگاه اصلی کاشان یعنی استان شدن است.

«عباسعلی فراهتی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان با اعلام این مطلب با تاکید بر تلاش بیشتر در تبیین جایگاه کاشان در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران اسلامی اظهار داشت: کاشان را باید آن گونه که با قدمت ۷ الی ۱۰ هزار ساله به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن دنیای کنونی شمرده می‌شود نام برد.

این استاد حوزه و دانشگاه از کاشان به عنوان یکی از نخستین شهرهایی که مذهب تشیع اسلام را اختیار کرده‌اند نام برد و گفت: نشان براین مدعا حضور اولین سفیر ولایت حضرت علی ابن امام محمد باقر(ع) با دعوت مردم کاشان و اعزام ایشان از سوی امام محمد باقر(ع) به منظور فعالیت‌های گسترده دینی و راه اندازی اولین حوزه علمیه شیعی درایران اسلامی در سال ۱۱۳ هجری در کاشان است.

نماینده روسای دانشگاه‌های کاشان در شورای فرهنگ عمومی این شهرستان با اشاره به اینکه علما، فقها، مفسرین، منجمین، ریاضی دانان، فلاسفه، هنرمندان و شخصیت‌های بزرگی در طول تاریخ کاشان داریم، گفت: اگر دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید مبنی بر سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی درست این بزرگواران را معرفی و تبیین کنند جایگاه کاشان هم به خوبی معرفی خواهد شد.

وی وجود بیش از ۵ حوزه علمیه با تعداد زیادی فضلا، علما، اندیشمندان حوزه دینی و نماینده ولی فقیه در کاشان که با حکم رسمی مقام معظم رهبری درکاشان فعالیت‌های مختلفی در حوزه و عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و دانشگاهی دارند را موید این واقعیت دانست و گفت: در شهرستانی که بیش از ۱۵ دانشگاه، مرکز آموزش عالی بالغ بر ۴۲ هزار نفر دانشجو فعالیت علمی و به تناسب اساتید فرهیخته‌ای که در دانشگاه‌های مختلف این شهرستان فعالیت می‌کنند به حمد الله از لحاظ استعداد و نیرو و پتانسیل‌های لازم همه این آمادگی‌ها را برای استان شدن دارد.

عضو انجمن علمی نجوم کاشان با اشاره به اینکه استان شدن کاشان نیازمند عزم ملی و مدیریت جهادی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند است، گفت: شهرستان کاشان تمام زیرساخت‌های لازم و حتی بیشتر را برای استان شدن دارد.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی تاکنون در حوزه اجرایی کاشان شخصیت‌های فرهیخته‌ای داشتیم که در حال حاضر نیز در عرصه مجلس شورای اسلامی و حوزه قانون گذاری فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند، گفت: انصافآ در حال حاضر نیز آقای عباسعلی منصوری آرانی به عنوان نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در قانون گذاری تلاش‌های چشمگیری در مجلس شورای اسلامی دارند.

عضو حقوقدانان کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه اختلافات سیاسی و غیر سیاسی در شهرستان کاشان مانع جدی در تحقق استان شدن کاشان است گفت: همگان باید با عزمی ملی و جهادی و به دور از اختلافات سیاسی منصوری نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی را در تحقق استان شدن کاشان یاری نمایند.

وی امداد غیبی خداوند، عزم ملی و تلاش همگانی علیرغم توطئه‌های دشمنان را عامل پیروزی جمهوری اسلامی و موفقیت کشورمان در عرصه‌های بین المللی دانست و گفت: همانطور که امام راحل و مقام معظم رهبری بار‌ها وحدت را عامل مهم و موثر در پیروزی از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون می‌دانستند، لذا این وحدت که به حمدالله در مردم فهیم کاشان می‌بینیم باید همچنان در تحقق استان شدن کاشان تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه در کاشان مسئله سیاسی خاصی که تفرقه انگیز باشد نداریم به طوری که در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های این شهر وحدت کلمه و انسجام به خوبی مشاهده می‌شود گفت: شاید افرادی که مقداری به مسائل اصلی نمی‌اندیشند با نا‌آگاهی دامن به این مسائل تفرقه انگیز می‌زنند.

وی ازملامحسن فیض کاشانی، قطب راوندی، سید عبدالرضا راوندی، ملا مهدی و ملا احمد نراقی و دیگر شخصیت‌های این شهر به عنوان پشتوانه‌های علمی کاشان نام برد و گفت: باید از مغزهای متفکر ایرانی در عرصه پزشکی، شیمی، نانو، فنی و مهندسی در کشورهای اروپایی و امریکا که اکثر آن‌ها کاشانی هستند با استفاده از افکارشان در جهت استان شدن کاشان شناسایی و دعوت شوند.

وی از آیات عظام سید مصطفی کاشانی، سید ابوالقاسم کاشانی، علوی کاشانی، رضوی کاشانی، غروی کاشانی به عنوان چهره‌های بزرگ علمی و سیاسی کاشان در دنیا نام برد و گفت: عدم اطلاع و توجه از داشته‌ها و استعدادهای بالقوه در کاشان یکی از دلایل نرسیدن جایگاه اصلی کاشان(استان کاشان) است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان کاشان شرایط استان شدن را از سال‌های قبل داشته است و تحقق این امر نیازمند اهتمام و عزم ملی است گفت: یکی از کارهایی که باید برای استان شدن کاشان انجام دهیم ایجاد بنیاد علمی و پژوهشی مفاخر کاشان است تا بتوانیم در این بنیادهای علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها علمی را تعریف کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز