خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگران خباز استان مرکزی؛

بخش اعظیمی از کارگران نانوایی ها زیر حداقل بگیر هستند

یک فعال صنفی کارگران خباز معتقد است: نه تنها دستمزد خبازان افزایش نیافته است بلکه با توجه به افزایش مشکلات معیشتی در جامعه و به تبع آن کاهش تقاضا برای نان، دستمزد بخش عظیمی از کارگران خباز به زیر حداقل رسیده است.

«رمضانعلی نوروزی»، رئیس انجمن صنفی کارگران خباز استان مرکزی، در گفتگو با ایلنا با اشاره به عدم افزایش مزد خبازان در سال جدید گفت: نه تنها ادارات کار استان ها افزایش مزد خبازان را پیگیری نمی‌کنند، بلکه در حال حاضر بخش عظیمی از کارگران خباز کشور،  دستمزد زیر حداقل  دریافت می‌کنند.

وی در تشریح این مطلب افزود: در بسیاری از نقاط کشور از جمله در استان مرکزی مزد خبازان براساس تعداد پخت نان پرداخت می‌شود و از آنجا که به علت مشکلات معیشتی مردم و کاهش قدرت خرید، تقاضا برای نان کاهش یافته، از مزد کارگران خبازی‌ها هم کاسته شده است.

وی ادامه داد: این در حالیست که گاهی کارگران خباز تا روزی یازده ساعت در شرایط بسیار سخت کار می‌کنند.

نوروزی از ارسال نامه ای به اداره کار استان مرکزی توسط انجمن صنفی کارگران خباز این استان خبر داد و گفت: شش ماه پیش نامه ای از جانب انجمن صنفی خطاب به اداره کار ارسال شد که در آن درخواست شده بود به مساله افزایش مزد خبازان و قانونمند کردن آن رسیدگی شود ولی متاسفانه تا کنون این نامه بی‌پاسخ مانده است.

وی با انتقاد از عدم برگزاری جلسه جهت عقد پیمان دسته جمعی افزایش مزد خبازان گفت: اتحادیه‌های کارفرمایی خبازان نیز با انجمن های صنفی همکاری نمی‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز استان مرکزی در ادامه به مساله بیمه کارگران خبازی‌ها پرداخت و گفت: طبق بررسی‌های انجمن صنفی، تا سقف 30 درصد بیمه شدگان خبازی‌ها، غیر نانوا هستند و با استفاده از روابط از حق بیمه کارگران خباز استفاده می‌کنند. در حالی که کارگرانی هستند که سالها کنار آتش نانوایی ها زحمت می‌کشند اما هنوز بیمه نیستند.

نوروزی در پایان گفت: کارگران خباز قشر مظلومی هستند که حتی از کمترین امنیت شغلی هم محرومند و با مشکلات معیشتی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و بدون تردید در شرایط بحرانی فعلی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت‌های توانمند مسئولان هستند.

کد خبر : ۳۸۳۴۵۳