خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر خوزستان:

در شهرداری‌ها بر امور پیمانکاران نظارت نمی‌شود

دبیر خانه کارگر خوزستان می گوید: عدم نظارت شهرداری ها و مقامات مسئول و همچنین تخلفات شرکت های پیمانکاری، معیشت و امنیت شغلی کارگران شهرداری ها را با مشکل مواجه کرده است.

«آقایار حسینی»، دبیر خانه کارگر استان خوزستان، در گفتگو با ایلنا در ارتباط با خودسوزی یک کارگر شهرداری در شادگان گفت: این که کارگر متوفی دقیقا چه مشکلات معیشتی و شغلی داشته مشخص نیست اما واقعیت این است که کارگران شهرداری های استان خوزستان، بسیار وضعیت نابسامانی دارند.

وی افزود: کارگران پیمانکاری شهرداری های خوزستان، به طور متوسط سه ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند.

حسینی با بیان این مطلب که از زمان واگذاری بخش های خدماتی شهرداری ها به بخش خصوصی و رواج قراردادهای پیمانکاری، این مشکلات به وجود آمده است گفت: در اکثریت شهرداری ها، پرسنل رسمی مشکل معوقات مزدی و عدم امنیت شغلی ندارند و این مشکلات مختص کارگران پیمانکاری است که طرف حساب با شرکت های خصوصی بعضا خرده پا و ناتوان از نظر بنیه مالی هستند.

وی افزود: براساس قانون، پیمانکاران باید بتوانند تا سقف سه ماه تاخیر در پرداخت صورت وضعیت ها، دستمزد کارگران را بپردازند که متاسفانه بدون نظارت در هنگام واگذاری پروژه ها، این توانایی در پیمانکاران وجود ندارد.

دبیر خانه کارگر خوزستان ادامه داد: علاوه بر این، پس از واگذاری نیز بر عملکرد اجرایی پیمانکار نظارت نمی شود و از طرف دیگر خود شهرداری ها هم در پرداخت معوقات پیمانکاران تاخیرهای طولانی دارند.

حسینی مسئولیت نظارت بر شرکت های پیمانکاری را به طور مستقیم متوجه شهردار هر منطقه و شهرستان دانست و گفت: علاوه براین شورای شهر نیز در این زمینه مسئولیت نظارتی دارد.

وی افزود: در شرایطی که مانند اوضاع فعلی شهرداری ها درست عمل نکنند و نتوانند از حقوق کارگران دفاع کنند، این وظیفه استانداری ها به عنوان نهادهای بالادستی است که وارد میدان شده و پیگیر مطالبات کارگران باشند.

کد خبر : ۳۷۶۳۴۷