خبرگزاری کار ایران

شائبه کاهش مزد کارگران کشتی نگین‌سبز

asdasd
کد خبر : ۳۰۷۲۹۷

کارگران کشتی کارتر نگین سبز می‌گویند به تازگی پرداخت بخشی از مزایای اضافه‌کاری و شب کاری آنها متوقف شده است.

یکی از کارگران کشتی‌ کا‌تر نگین‌سبز در گفتگو با خبرنگار ایلنا اعلام کرد: مدیران شرکت نگین‌سبز به دلیل آن‌چه‌که «صرفه‌جوئی در هزینه‌ها، تعمیرات و آماده‌سازی کشتی، توقف کشتی و...» خوانده می‌شود، اضافه‌کار و شب‌کاری کارگران این شرکت را قطع کرده‌اند. 

او گفت: من و سایر همکارانم نزدیک به ۱۰۰ کارگر می‌شویم و به صورت شبانه‌روزی (اقماری هر ۱۵ روز ) بر روی کشتی کار می‌کنیم. مطابق مقررات قانون کار باید بابت کارکرد این ایام به همه ما مزایای شب‌کاری و اضافه کاری تعلق بگیرد.

وی افزود: این روال کاری توقف بردار نیست و حتی در ایامی که کشتی جهت تعمیر در توقف‌گاه می‌ماند بازهم ما کارگران به همان شیوه گردشی در محل کار خود حاضر می‌شویم زیرا در عمل بازهم این ما هستیم که تعمیرکاری کشتی را انجام می‌دهیم.

این کارگر نگین سبز ادامه داد: چه در زمان تردد کشتی در دریا و چه در زمان انجام تعمیرات هیچ تغییری در فعالیت ما صورت نمی‌گیرد و همچنان به صورت شبانه روزی در کشتی کار‌ می‌کینم، توقع داریم مزایای اضافه کاری و شب کاری به ما پرداخت شود.

وی ادامه داد: با این حال مطلع شدیم که کارفرما به بهانه متوقف بودن کشتی‌های‌ های در دست تعمیر حاضر نیست بابت ایامی که ما کارگران به صورت شبانه روزی مشغول تعمیر و بازسازی کشتی بودیم مزایای مزدی مربوطه را پرداخت کند.

وی افزود: از سوی دیگر مدیریت ارشد شرکت برای آن‌که دیواری بین کاپیتان، مدیران ماشین‌ها و کارکنان اداری با کارگران سطوح پائین خود ایجاد کنند به افزایش حقوق و مزایای آنان دست‌زده تا در برابر اعتراضات کارگران مقاومت کنند و این عمل به‌نوعی افزایش هزینه‌ است اما حقوق و مزایای کارگران سطح پائین که در کشتی‌ به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و بیشترین زحمات بر روی دوش آنهاست باید پایین نگهداشته شود. 

به‌گفته این کارگر، شنیده‌ها حاکی از این است که این شیوه صرفه‌جوئی در هزینه‌ها برای سایر کارکنان شرکت همچون هاپر و... نیز به اجرا در خواهد آمد. 

این کارگران افزود: علاوه بر این مشکل بیمه‌ای او و دیگر همکارانش شرکت نگین‌سبز همچنان به قوت خود باقی‌مانده است. لازم به‌یادآوری است، سازمان تامین اجتماعی بابت کارگران که از طریق شرکت نگین‌سبز بر روی کشتی مشغول کارند ۴۲ ماه حق بیمه پرداخت نشده طلبکار است و تا این لحظه تنها نتیجه  مذاکرات کارفرما با با تأمین اجتماعی استان هرمزگان پرداخت شدن حق بیمه تیرماه کارگران بوده است. 

در این رابطه  «جابری» معاون اداری و مالی شرکت نگین‌سبز به خبرنگار ایلنا گفت: اضافه کاری و شب‌کاری هیچ یک از کارگران کشتی نگین‌سبز اعم از هاپر، کا‌تر و چنگکی‌ها کسر نشده است. 

معاون اداری و مالی شرکت نگین‌سبز ادامه داد: تنها اضافه کار ۱۲۰ ساعته کارکنان ستادی شاغل در شمال کشور که کار معمولی انجام می‌دادند، قطع شده است. 

وی تأکید کرد: مطابق قانون کار موظف به پرداخت اضافه کار به کارگرانی که در دریا به‌صورت شیفتی مشغول به کارند، هستیم. 

به‌گفته این مقام مسئول، طبق استعلام وزارت کار که به شرکت نگین سبز ابلاغ شده است، این شرکت مختار است تا وقت نماز، ناهار و استراحت کارگرانی که به‌صورت ۲۴ ساعت کار، ۲۴ ساعت شیفت مشغول به کار هستند را کسر کنند که مدیریت این شرکت اضافه‌کاری را به‌طور کامل پرداخت می‌کند.

جابری همچنین در خصوص مشکل بیمه‌ای کارگران شرکت نگین‌سبز هرمزگان نیز گفت: شرکت نگین‌سبز باید دو حق بیمه جاری و معوق را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند. 

این مقام مسئول ادامه داد: در خصوص حق بیمه جاری این کارگران باید گفت، با پرداخت حق بیمه دفترچه‌های تامین اجتماعی افراد صادر شده است اما در مورد حق بیمه معوق این مشکل مربوط به هیئت مدیره قبلی است که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ حضور داشتند. 

معاون اداری – مالی نگین‌سبز افزود: با آمدن هیئت مدیره جدید از سال ۹۳ رایزنی‌های بسیاری با مقامات استان و سازمان تأمین اجتماعی استان انجام شد که در ‌‌نهایت با پرداخت جریمه حق بیمه‌ها، دفترچه بیمه کارکنان صادر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز