خبرگزاری کار ایران

بازنشر / نماینده کارگران واکیوم پارس:

بعضی مقامات کارگری در موضوع مزد، سخنان کارفرمایان را تکرار می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۵۳۳۱۸

چکیده: نمایندگان کارگری گویی چنان تحت تاثیر استدلال‌های کلیشه‌ای و قدیمی کارفرمایان قرار گرفته‌اند که همان حرف‌ها را بازگو می‌کنند بطوری که این روزها تشخیص مواضع کارگری از کارفرمایی سخت شده است.

یک فعال کارگری در تهران از اینکه برخی نمایندگان تشکل‌های رسمی عالی کارگری نیز در رابطه با دستمزدهای سال ۹۳ از استدلال‌های مشابه کارفرمایان استفاده می‌کنند انتقاد کرد.

«عبدالله وطن‌خواه» نماینده کارگران کارخانه واکیوم پارس در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: نمایندگان کارگری گویی چنان تحت تاثیر استدلال‌های کلیشه‌ای و قدیمی کارفرمایان قرار گرفته‌اند که همان حرف‌ها را بازگو می‌کنند بطوری که این روزها تشخیص مواضع کارگری از کارفرمایی سخت شده است.

این کارشناس مسائل صنفی کارگران افزود: گویی نمایندگان کارگری فراموش کرده‌اند که هدف نهایی کارفرمایان در مذاکرات مزدی بهره‌گیری بیشتر از کارگران و پرداخت مزد کمتر است و به منظور رسیدن به این هدف از تمامی ابزارها استفاده می‌کنند ولی امسال مشاهده می‌کنیم که بعضی مقامات کارگری نیز به این ابزارها تبدیل شده‌اند.

وطن‌خواه از دیدگاه برخی مسئولان تشکل‌های عالی کارگری مبنی براینکه «نمی‌توان از شورای عالی کار انتظار داشت که دستمزد کارگران را برمبنای نرخ واقعی تورم و بهای واقعی سبد هزینه خانوار افزایش دهند»، انتقاد کرد و افزود: قانون دو معیار نرخ تورم و سبد هزینه ماهانه یک خانواده متوسط را برای تعیین مزد کارگران مشخص کرده است و کارفرمایان برای اجرا نکردن قانون نیازی به حمایت کارگران ندارند.

وی یادآور شد: سالهاست که کارفرمایان به بهانه بیمار بودن اقتصاد و ضرورت حفظ اشتغال موجود با افزایش واقعی مزد مخالفت می‌کنند و نتیجه این استدلال‌ها که اینک از جانب نمایندگان کارگران نیز به گوش می‌رسد، عمیق‌تر شدن شکاف میان مزد و تورم بوده است.

وطن‌خواه ادامه داد: در تمام این سال‌ها مسئولان دولتی نیز با رویکردی مشابه کارفرمایان، کارگران را از عوارض افرایش دستمزد ترسانده‌اند.

به گفته این فعال صنفی کارگری در چنین شرایطی مدت‌هاست که جای کسانی که بتوانند در جلسات تعیین مزد از منافع صنفی کارگران دفاع کنند خالی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز